حلال

سی‌وسومین کنفرانس وحدت اسلامی امسال نیز با هدف اتحاد و همکفری مسلمانان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و دینی برگزار شد و یکی از موضوعات مطرح‌شده در حاشیه این کنفرانس تجارت غذای حلال بود که در همین راستا دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، نمایشگاهی را با همین عنوان برگزار کرد که مورد استقبال شرکت‌کنندگان بسیاری قرار گرفت.

ایران می‌تواند یکی از تأمین‌کنندگان اصلی محصولات حلال در دنیا باشد

مدیر و موسس مجمع ‌فتح‌الاسلامی دمشق در بازدید از غرفه نمایندگی ولی‌فقیه‌ در وزارت ‌جهاد کشاورزی در حاشیه این کنفرانس، با بیان این‌که ایجاد زمینه منافع اقتصادی برای جامعه مسلمانان از مهم‌ترین شاخص‌های وحدت آن‌هاست، گفت: امروزه صنعت حلال در بسیاری از کشورها از توجه ویژه‌ای برخوردار است؛ معرفی و شناساندن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورهای مسلمان در این بخش، فرصت مغتنمی برای افزایش سهم این کشورها از تجارت جهانی صنعت حلال تلقی می‌شود.

حسام‌الدین فرفور در گفت‌وگو با روستانیوز افزود:‌ جریان غذای حلال اکنون بین‌المللی شده است. امروزه صنعت حلال نه‌تنها در میان جمعیت 8/1 میلیاردی مسلمانان جهان، بلکه در میان کشورهای غیراسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است که با فراهم‌شدن زیرساخت‌های صادراتی و همکاری بین کشورهای مسلمانان می‌توان سهم آن‌ها از بازار غذای حلال را افزایش داد.

وی ضمن تشکر و قدردانی از نمایندگی ولی‌فقیه برای فعالیت در این حوزه، افزود:‌ از آن‌جا که ایران به‌عنوان کشوری اسلامی، از دیرباز تولیدکننده انواع محصولات حلال بوده، از این منظر می‌تواند یکی از تأمین‌کنندگان اصلی محصولات حلال در دنیا باشد؛ همچنین بقیه کشورهای اسلامی نیز باید در این زمینه با ایران همکاری کنند تا بتوانند تقاضای غذای حلال در جهان را با محوریت سلامت تأمین کنند.

غیرمسلمانان هم خواهان استفاده از محصولات حلال هستند

امام‌جمعه اهل سنت شهرستان لامرد فارس هم در بازدید از غرفه نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که در دنیای امروز موضوع غذای حلال و ارائه کالا و خدمات حلال به‌دلیل اثرات اجتماعی و اقتصادی از جایگاه بالایی برخوردار است، گفت:‌ جمعیت میلیاردی مسلمانان جهان تقاضای بالایی دارند برای محصولات و غذاهای حلال که با اصول اسلامی تهیه شده؛ ضمن آن‌که مابقی جمعیت جهان به‌دلیل آشنایی با مزایای غذاهای حلال که به‌عنوان غذای سلامت نیز مطرح است، خواهان استفاده از این محصولات هستند.

شیخ ناصر صمدی افزود: با توجه به تنوع غذایی و کالاهای مختلف تولیدی، ایران می‌تواند سهم قابل‌توجهی از بازار جهانی حلال و تجارت حلال را به خود اختصاص دهد؛ به همین دلیل این فرصت گرانبهایی است که به‌درستی باید از آن استفاده کرد.

وی افزود: لازمه توسعه تجارت حلال در بین کشورهای اسلامی، حمایت دولت‌ها از کشاورزان و مقوله کشاورزی است.

شیخ ناصر صمدی ضمن تشکر از آیت‌الله سیدرضا تقوی، نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، گفت:‌ نمایشگاه حلال که در حاشیه کنفرانس کشورهای‌ اسلامی برگزار شده، بهترین فرصت است که مسئولان کشورهای اسلامی گرد هم‌ آیند تا علاوه‌بر مسائل دینی و اجتماعی، درباره موضوعات اقتصادی نیز اهداف مشترکی را برنامه‌ریزی کنند؛ چراکه در دنیای امروز اقتصاد حرف اول را می‌زند؛ از همین رو صنعت و تجارت محصولات غذایی حلال بهترین فرصت برای رسیدن به این مهم است.

بنگلادش آماده همکاری با ایران در زمینه گسترش تجارت حلال است

مشاور ‌عالی نخست‌وزیر بنگلادش نیز در بازدید از این غرفه بر لزوم همکاری این کشور در حوزه تجارت حلال تأکید کرد و گفت:‌ بنگلادش آمادگی خود را برای هر نوع همکاری با ایران در جهت بسط و گسترش تجارت حلال اعلام می‌کند.

مولانا عبدالرزاق اضافه کرد: اسلام به‌عنوان یک سبک زندگی هم‌چنان نقش تعیین‌کننده‌ای در همه ابعاد زندگی بسیاری از مسلمانان دارد و ازجمله این ابعاد، استفاده از محصولات و خدمات حلال است. استقبال از محصولات حلال در جهان به‌ویژه در میان غیرمسلمانان افزایش یافته و ذبح به‌شیوه اسلامی و بهداشتی‌ بودن این محصولات دلیل عمده این مسأله بوده است. این موضوع در بنگلادش نیز اهمیت بسیاری دارد، به‌طوری‌که محصولاتی که حلال نباشند، اجازه ورود به بازار را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: تمام اقتصادهای بزرگ دنیا به‌دنبال یافتن فرصت حضور در بازارهای جهانی هستند و  بازار حلال نیز بهترین فرصت برای رشد و توسعه اقتصاد اسلامی است  و کشورهای اسلامی باید روی این مسأله به‌عنوان یکی از نقاط اتحاد خود تمرکز کنند.

مولانا عبدالرزاق افزود: حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی بهترین مرجع برای تبادل افکار و اندیشه‌ها و برنامه‌ریزی در این حوزه است.

آمادگی رادیو فتح لبنان برای خواهر خواندگی با روستانیوز برای رونق‌بخشیدن به تجارت غذای حلال

عمر العیوبی، نماینده رادیو فتح لبنان در کنفرانس وحدت اسلامی، هم با بیان این‌که رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در ظرفیت‌سازی برای تجارت غذای حلال در بین کشورهای مسلمان دارند، بر همکاری تمام کشورهای مسلمان برای رونق‌بخشیدن به تجارت غذای حلال تأکید کرد و گفت: برای این ظرفیت‌سازی آماده‌ایم با روزنامه سبزینه به عنوان تنها روزنامه بخش کشاورزی ایران و خبرگزاری روستانیوز پیمان خواهرخواندگی ببندیم.

هدفم از حضور در کنفرانس کشورهای اسلامی گشودن راه‌هایی برای تجارت حلال با ایران است

یکی از تولیدکنندگان مسلمان کشور آلبانی نیز با بیان این‌که برای نخستین‌بار در کنفرانس کشورهای اسلامی شرکت کرده، گفت: حضور در این کنفرانس برای من بسیار جالب بود؛ چراکه نمایندگانی از تمام مذاهب مسلمان جهان در آن جمع می‌شوند و در خصوص مسائل مشترکشان تبادل‌نظر می‌کنند؛ طبیعی است که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها نیز موضوع اقتصاد است.

 رجب بدوکا که در زمینه پرورش مرغ با نشان حلال فعالیت می‌کند، افزود: از بازار حلال هیچ اطلاعی ندارم، اما هدف من از حضور در این‌جا آشنایی با بازار ایران و گشودن راه‌هایی برای تجارت حلال با این کشور است.

وی ادامه داد: به‌طور کلی کشورهایی که دارای اکثریت جمعیت مسلمان هستند، حجم بیش‌تری از واردات محصولات حلال در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان واردات گوشت و فرآورده‌های گوشتی بیش‌ترین سهم را دارد، اما کشوری مانند ایران با توجه به اقلیم، تنوع جغرافیایی و ظرفیت‌هایی که دارد، می‌تواند با برنامه‌ریزی هدفمند، بخشی از بازار تجارت حلال را به خود اختصاص دهد.

بدوکا اضافه کرد: با مشاهده نمایشگاه حلال و غرفه نمایندگی ولی‌فقیه در آن بسیار خوشحال شدم؛ چراکه به‌نظرم زمینه فعالیت بین دو کشور در این حوزه می‌تواند از همین‌جا کلید بخورد. صنعت حلال محصولات کشاورزی، دامی، زراعی و باغی را شامل می‌شود که اگر استانداردهای حلال برای آن پیاده‌سازی شود، امکان افزایش سهم  جامعه مسلمانان از گردش تجاری حلال در بازارهای جهانی دست‌یافتنی است.

درخواست داریم رهبر انقلاب کتاب یا مقاله‌ای در زمینه تجارت حلال بنویسند

امام‌جمعه مسجد وحدت‌الاسلامی در شهر سور لبنان که اصالت فلسطینی دارد هم در بازدید از غرفه نمایندگی ولی‌فقیه‌ در وزارت ‌جهاد کشاورزی، با بیان این‌که توجه به اقتصاد و تجارت حلال یکی از عوامل اتحاد مسلمانان  است، گفت:‌ اکنون بازار تجارت حلال نیز در سیطره غرب و امریکاست، اما کشورهای اسلامی ‌می‌توانند با هدف‌گذاری در این زمینه، این بازار را در اختیار بگیرند.

شیخ محمدالعبدآل افزود: این نمایشگاه نشان‌دهنده این است که تجارت حلال چقدر برای رهبر انقلاب و ولی‌امر مسلمین جهان اهمیت دارد و این نشان هوشمندی ایشان در این زمینه است.

وی ادامه داد: درخواست ما از رهبر انقلاب این است که کتاب یا مقاله‌ای در زمینه تجارت حلال بنویسند تا در هنگام نیاز، مسلمانان فعال در این بخش به آن مراجعه و بتوانند راحت‌تر تصمیم‌گیری کنند.

تجارت حلال یکی از راه‌های نزدیکی ارتباط ایران و اوگانداست

یکی از شرکت‌کنندگان در کنفرانس از جمهوری اوگاندا نیز با اشاره به این‌که با دغدغه همفکری درمورد مسائل مختلف دنیای اسلام در این کنفرانس شرکت کرده، گفت:‌ قطعاً یکی از موضوعاتی که در بین کشورهای مسلمان کم‌تر به آن توجه شده، حوزه تجارت حلال است؛ توجه ایران و حوزه نمایندگی ولی‌فقیه به این موضوع نشان از این اهمیت این موضوع دارد.

محمدعلی وایصا افزود: اوگاندا ارتباط تجاری با ایران ندارد، اما تجارت حلال یکی از راه‌هایی است که می‌تواند این دو کشور را به هم نزدیک کند و امیدواریم از محصولات باکیفیت ایرانی در کشور خود استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بازار محصولات حلال و افزایش روزافزون تقاضا در این بخش موجب شده است تا کمپانی‌های بزرگ غربی تولید غذا نگاه ویژه‌ای به این بازار داشته باشند؛ درحالی‌که اکثر کشورهای مسلمانان مانند ایران پتانسیل‌های زیادی در این زمینه دارند.

نقش محوری غذای حلال در ایجاد وحدت اسلامی

شیخ کفاح بطه، مفتی روسیه، هم در بازدید از غرفه حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت:‌ کشورهای جهان به‌خصوص کشورهای پیشرفته به‌دنبال سبک تغذیه اسلامی هستند و کشورهای مسلمان می‌توانند با استانداردهای غذای حلال و برنامه مشترک با وحدت در تجارت حلال تأمین‌کننده این تقاضا در دنیا باشند.

رشد تقاضای غذای حلال و سالم، پیام مثبتی از دین اسلام به جهان مخابره می‌کند

 آیتالله سیدابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده ولی‌فقیه در سوریه، نیز با اشاره به نقش شناخت، ایجاد و تثبیت بازار مشترک برای کشورهای مسلمان در جهان افزود: ورود کشورهای مسلمان تحت یک استاندارد واحد می‌تواند در مسیر وحدت بین آن‌ها بی‌نهایت موثر واقع شود که این بازار در حوزه تجارت غذای حلال و سالم است؛ چراکه رشد پرسرعت تقاضای غذای حلال و سالم در جهان غیرمسلمان هم در ابعاد اقتصادی به جوامع اسلامی منفعت می‌رساند و هم می‌تواند پیام مثبتی از دین مبین اسلام به جهان مخابره کند.

آمادگی نیجریه برای همکاری با ایران در زمینه تجارت غذای حلال

امام جمعه نیجریه نیز در بازدید از غرفه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه سی‌وسومین کنفرانس وحدت اسلامی گفت: کشور نیجریه در زمینه تجارت حلال ظرفیت‌های بسیاری دارد و آماده است پروژه‌های بسیاری را در این زمینه با جمهوری اسلامی ایران تعریف کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =