یله گنبد

دهیار روستای یله‌گنبد با اشاره به ویژگی‌ها و موقعیت جغرافیایی این روستا گفت:‌ این روستا در منطقه‌ای کوهپایه‌ای و با بافت مسکونی متمرکز در مسیر جاده ترانزیت قزوین‌ـ رشت قرار دارد. این روستا در شیبی ملایم در اطراف رودخانه استقرار یافته و خانه‌ روستاییان تحت‌تأثیر نوع فعالیت و معیشت آنان شکل گرفته‌است.

این خانه‌ها اکثراً یک طبقه بوده و سقف‌های مسطح دارند. وجود درختان فراوان در حواشی رودخانه یله‌گنبد فضایی سرشار از طراوت و زیبایی به آن داده؛ همچنین طبیعت زیبا، کوه‌های مرتفع، صخره‌های ستبر و دره‌های عمیق اطراف روستا جلوه‌ای خاص و بدیع به وجود آورده‌است. 

به گزارش روستانیوز، مصیب مشهدلو افزود:‌ در این روستا 82 خانوار زندگی می‌کنند که می‌توان گفت اکثر آن‌ها سالمند هستند، زیرا در سال‌های اخیر اغلب جوانان روستا به شهر مهاجرت کرده‌اند و مابقی افراد مانده در روستا نیز به کشاورزی و دامداری مشغولند. محصول عمده روستا لوبیا و لبنیات محلی است؛ همچنین صنایع دستی ازقبیل گلیم‌بافی، جاجیم‌دوزی و جوال‌بافی در این روستا رواج دارد.

وی ادامه‌داد:‌ روستای یله‌گنبد به‌دلیل داشتن مناظر زیبا و چشمه آب‌گرم یکی از روستاهای هدف گردشگری استان قزوین است. این چشمه خواص درمانی بسیاری دارد و هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به این منطقه می‌کشاند.

مشهدلو با بیان این‌که وجود چشمه آب‌گرم باعث شده این روستا در میان سایر روستاهای استان قزوین از اعتبار بیش‌تری برخوردار باشد، گفت:‌ آب‌گرم یله‌گنبد در 15کیلومتری روستا، در میان کوه‌ها و در مکانی کوهستانی قرار دارد؛ به‌طوری‌که زمستان‌ها امکان رفت‌وآمد به آن بسیار سخت است. البته راه دسترسی به آب‌گرم یله‌گنبد از لحاظ طبیعی و جغرافیایی مسیری زیبا و طبیعت دست‌نخورده‌ای دارد که دارای جنگل محدود از درختان افرا، وجار و درختان چنار با پوشش فراوان گون است. این چشمه در کف دره‌ای که از آن رودخانه کوچکی عبور می‌کند، از زمین خارج می‌شود. 

دهیار روستای یله‌گنبد اضافه‌کرد:‌ طبق مطالعاتی که انجام شده، آب چشمه معدنی یله‌گنبد از دسته آب‌های معدنی گازدار خیلی گرم بوده و گرمای آن تسکین‌دهنده و ضددرد است. همچنین می‌توان از این آب در درمان بیماری‌های عصبی، مفصلی، روماتیسم و عصبی استفاده کرد. آشامیدن آن نیز در کار دستگاه گوارش‌، کبد، مجاری صفرا، بیماری‌های معده و روده‌ای و نیز بیماری‌های تغذیه‌ای موثر است. با وجود این‌که روستا و آب گرم آن‌طور که باید معرفی نشده؛ اما از همه‌جای ایران برای استفاده از آب‌گرم به روستا می‌آیند و یله‌گنبد در فصول گرم سال میزبان هم‌وطنان است.

وی ادامه داد:‌ بنای آب‌گرم نیز مربوط به سده پنجم تا هفتم هجری است و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

مشهدلو افزود: ‌آب‌گرم یله‌گنبد از امکانات رفاهی و اقامتی بی‌بهره است و با توجه به این مسأله، مسئولان استان می‌توانند با اجرای طرح مطالعاتی بر روی این روستا و آب‌ گرم معروف آن، بر شهرت جاذبه‌های گردشگری آن بیفزایند و شرایط را برای ورود گردشگران به‌ویژه گردشگران درمانی به این روستا مهیا کنند.

وی با اشاره اقدامات عمرانی انجام شده در روستا اضافه‌کرد: آسفالت و سنگ‌فرش‌کردن معابر، ساخت پارکینگ عمومی، سرویس بهداشتی و احداث پارک کودک ازجمله اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر بوده که بنیاد مسکن نیز برای اجرایی‌شدن آن‌ها کمک بسیاری کرده‌است.

مشهدلو  در رابطه با تسهیلات اشتغال‌زایی در روستا گفت: برخی اهالی از این تسهیلات بهره‌مند شدند و آن را در حوزه پرورش قارچ، پرواربندی و دامداری هزینه کردند.

به گزارش روستانیوز، یله‌گنبد یکی از روستاهای زیبا و دیدنی اطراف قزوین است. فاصله این روستا تا شهر قزوین حدود ۶۵ کیلومتر است و آب‌گرم یله‌گنبد در ۱۵ کیلومتری شمال روستا قرار دارد. آب‌گرم معدنی، بافت سنتی روستا، صنایع‌دستی و طبیعت منطقه از جاذبه‌های این روستا محسوب می‌شوند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =