کد خبر: 4473
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
کوه خامی

طبیعت در ایران همه زیبایی‌های بهشت‌گونه خود از جنگل‌هایی با گونه‌های گیاهی و جانوری متفاوت، کوهپایه‌های پهناور، غارهای دیدنی، آبشارهای پرآب و رودخانه خروشان را در خود به ودیعه گذاشته تا گردشگران با گام نهادن در این طبیعت آرامشی وصف‌ناشدنی را تجربه کنند.

گوش جان سپردن به نغمه پرندگان و شرشر آب آبشارها و چشمه‌ها در این مکان دنج آرامشی وصف‌ناشدنی به انسان می‌دهد و این‌جا به‌راستی یادآور این شعر شاعر شیرین‌سخن پارسی‌گوی ایرانی حافظ شیرازی است، آن‌جا که می‌گوید: بر آن نقاش قدرت آفرین باد / که گرد مه کشد خط هلالی.

در این خطه از جنگل‌های زاگرس طبیعت همه زیبایی‌ها را در خود جای داده نگاهی به طبیعت از درختان کوچک و بزرگ تا کوه، دشت و صحرا جلوه‌ای بی‌نظیر از قدرت خداوند بی‌همتا در این تفرجگاه بی‌نظیر است.

کوه خامی‌ با سه‌هزار و ۲۰۰ متر ارتفاع از بلندی‌های رشته‌کوه زاگرس است که ۱۰ قله بیش از سه‌هزار متری دارد. غارها، درخت سرو لار، رودخانه خروشان، آبشار دائمی، درختان انبوه، تپه‌ماهورهای گوشه‌ای از طبیعت هزاررنگ کوه خامی ‌و دامنه‌های آن است که به‌دلیل آب‌وهوای مطبوع در فصل پاییز بهترین جاذبه گردشگری جنوب کهگیلویه و بویراحمد و در مناطق گرمسیری این استان است. قله سرون، بازگه، کل ول یک و دو از قله‌های این کوه استوار است که که در جنوب استان کهگیلویه و در غرب شهر باشت قرار دارد.

آبشار دائمی

آبشاری دائمی ‌کوه خامی ‌در مسیر جاده باشت به چرام و در کنار روستای تلچگاه شکوه زیبایی‌های آفرینش را به تصویر کشیده است. این آبشار در منطقه‌ای به‌نام «تنگ‌برا» قرار گرفته که پوشیده از درختان بلوط، بیشه‌زارهای مورد، چشمه‌سارها و رودخانه زیباست. آبشار خامی ‌باشت پس از حدود سه ساعت کوهپیمایی در میان دره‌ای زیبا هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. دو چشمه با نام‌های دو پیردل و چشمه سرد جلوه خاصی به این منطقه داده است.

در کنار زیبایی‌های کوه خامی ‌انواع پرندگان ازجمله کبک، تیهو و انواع کبوتر کوهی مانند گاهک،کریش و برچی زینت‌بخش آسمان آبی این منطقه است. حیوانات درنده‌ای همچون پلنگ، خرس، گراز، کفتار و جانورانی مثل روباه و جوجه‌تیغی و بز کوهی نیز در کوه خامی‌ زندگی می‌کنند.

منطقه خامی ‌رویشگاه گیاهانی با خواص دارویی مثل پونه کوهی ،آویشن، ریواس، جاشیر، چویل، گل شیپوری و بن‌سرخ است. گیاهی به‌نام محلی اوشنم هم در کوه خامی‌ می‌روید که در گذشته به‌عنوان پاک‌کننده به‌خصوص در شست‌وشوی لباس کاربرد داشته است. در کنار درختان بلوط که بارزترین نماد جنگلی در کوه خامی ‌به‌شمار می‌رود، درختانی همچون کیکم، پسته وحشی، کلخنگ، ارزن، بادام، زالزالک و تاک وجود دارد. در کنار این درختان زیبا درخت شگفت‌انگیز دیگری به‌اسم (وول) وجود دارد که به‌گفته ساکنان محلی وقتی که عمرش به پایان می‌رسد، خودبه‌خود آتش می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =