حلال

سالانه محصولات و کالاهای بسیاری اعم از بهداشتی، آرایشی، غذایی و... به ایران وارد می‌شود که حلال یا حرام بودن آن با توجه به این‌که ما کشوری اسلامی هستیم، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 برند حلال نوعی استاندارد اسلامی است که وجود آن روی محصولات، به‌معنای آن است که مصرف آن از نظر موازین شرعی برای مسلمانان مشکلی ندارد. همچنین حلال، یک نشان کیفیت و استاندارد در جهانی است که کشورهای غیرمسلمان بازار محصولات را در اختیار خود گرفته‌اند. مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو با هدف بررسی بر حلال بودن کالاها و مواد غذایی که معمولاً از کشورهای خارجی وارد کشور شده، تشکیل شد که با به‌روزترین روش‌های تحقیقاتی بر منشأ حلیت آن‌ها نظارت دارد. 
رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو با اشاره به اهمیت برند حلال گفت: با توجه به این‌که ما در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و همه محصولات تولیدشده در کشور حلال ‌است، شاید وجود چنین مرکزی برای مردم تازگی داشته باشد. اما دنیای امروز دنیای جابه‌جایی مواد و انسان است و بسیاری از محصولات و کالاها از کشورهای دیگر وارد می‌شود، از همین‌رو وجود مرکزی که بر روی این محصولات تحقیق و پژوهش کرده و از سلامت و حلیت آن‌ها اطلاع یابد، اهمیت دارد. 
بهروز جنت در گفت‌وگو با «روستانیوز»، افزود: با توجه به این‌که سازمان غذا و دارو مجوز سلامت کالاهای وارداتی را صادر می‌کند، نیاز به وجود چنین مرکزی احساس می‌شد تا این‌که از سال 1385 وزارت بهداشت، درمان و آموزش برای تشکیل این مرکز برنامه‌ریزی کرد و در سال 1389 مرکز تحقیقات حلال فعالیت خود را آغاز کرد. 
وی ادامه‌داد: هدف از تشکیل این مرکز ارائه نظرات کارشناسی و پیگیری مسائل مربوط به این حوزه ‌است و هیچ دخالتی در مسائل فقهی ندارد. اسلام جزو محدود ادیانی است که علاوه‌بر حلال و حرام بودن برخی فرآورده‌های غذایی و بهداشتی که در همه ادیان وجود دارد، آنچه برای سلامتی انسان ضرر دارد را نیز حرام می‌داند. ما باید آشنایی کامل درخصوص احکام حلال و حرام بودن محصولات داشته باشیم و مراقب باشیم آسیبی از این جنبه به جامعه وارد نشود؛ چراکه برای مردم ما این موضوع اهمیت بسیاری دارد. 
جنت افزود: مرکز تحقیقات حلال نقش مهمی در پژوهش و توسعه فناوری‌های سریع و دقیق احراز هویت و ایمنی محصولات حلال ایفا کرده و محصولات را در روند صدور گواهی‌نامه حلال بررسی می‌کند. 
وی با اشاره به اقداماتی که در این حوزه انجام شده، ادامه داد: اکنون محصولات حلال در تمام عرصه‌های زندگی گسترش پیدا کرده‌است و در بخش‌های مختلف اعم از مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی، تجهیزات‌ پزشکی، فایننس و بانکداری بحث حلال را شاهدیم. در مرکز تحقیقات نیز با توجه یه حیطه کاری خود هر روز با پدیده جدیدی روبه‌رو می‌شویم و تا جایی‌که امکانات داریم روی این موارد پژوهش و بررسی می‌کنیم. پژوهشگران و دانشمندان سطح بالایی نیز در این زمینه با ما همکاری می‌کنند. 
رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو در پاسخ به این‌که ایران چه جایگاهی در بخش تحقیقات و پژوهش حوزه حلال در سطح جهان دارد، گفت: در زمینه محصولات حلال در بخش اقتصادی ضعف‌هایی وجود دارد؛ اما در بخش تحقیقات و پژوهش‌ها پیش‌رو هستیم. درست است که بعضی از کشورها در این زمینه زودتر از ما اقدام کرده و مطرح‌تر هستند؛ اما کشور ما پتانسیل فکری و مذهبی بالایی در این زمینه دارد و می‌توانیم به آن جایگاه برسیم
وی اضافه کرد: در چند سال اخیر در ایران کارهایی انجام شده که در دنیا بی‌نظیر است، روش ژنتیک مولکولی به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین روش‌ها ازجمله این اقدامات است. 
جنت گفت: دین اسلام در سطحی بالاتر از دیگر ادیان به موضوع حلال توجه داشته‌است و حتی مواد غذایی مضر برای سلامت انسان را نیز حرام اعلام کرده و انسان را به مصرف تولیدات حلال و سالم توصیه کرده‌است. باگذشت زمان و افزایش علوم بشر دلایل حرام اعلام شدن برخی مواد غذایی در دین اسلام شناخته شده و خواهد شد. سازمان غذا و دارو، هم‌اکنون به‌عنوان یک مرکز حاکمیتی، نظارت شدیدی درخصوص حلیت تمام فرآورده‌های غذایی وارداتی دارد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =