تقوی

غذای حلال در جهان امروز بازار فراوان و جاذبه بسیار دارد و افرادی که به دنبال سلامت غذا هستند، مشتری غذای حلال به عنوان سالم‌ترین غذا هستند و به همین سبب گردشگری حلال به عنوان نشان ویژه و نوین در عرصه جهانی مورد توجه همه کشورها قرار دارد.

در این راستا کشور مالزی به عنوان مبتکر طراحی و اعطای نشان حلال جایگاه خود را در بازار غذای حلال جهان تثبیت کرده است، اما کشورهایی نظیر ترکیه، امارات و حتی چین نیز در اعطای برند حلال ورود پیدا کرده و خود را در این زمینه ذی‌حق می‌دانند. 
سهم زیر یک درصدی جمهوری اسلامی ایران از تجارت چهار هزار میلیارد دلاری غذای حلال در دنیا، با وجود انطباق 98 درصدی غذاهای تولید شده کشور با استانداردهای حلال، گویای این حقیقت است که ایران غایب بزرگ این تجارت در بازار سودآور جهانی است. دست‌یابی به 10 درصد بازار صنایع غذایی حلال، سود 50 تا 70 میلیارد دلاری را عاید کشور می‌کند و ایران با دست‌یابی به این سهم می‌تواند اقتصاد کشور را از نفت بی‌نیاز کند. در همین ارتباط و به سبب برگزاری نمایشگاه حلال در سی‌وسومین کنفرانس وحدت اسلامی که از امروز بیست‌وسوم تا بیست‌وپنجم آبان‌ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود و حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد تبیین دو موضوع مهم فرهنگ حلال و ساماندهی نشان حلال جمهوری اسلامی ایران در آن حضور دارد، گفت‌وگویی با آیت‌الله سیدرضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و رئیس شورای عالی حلال ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

هدف شما از حضور نمایشگاهی در این کنفرانس چیست؟
کنفرانس وحدت اسلامی یک رویداد ارزشمند است که سال‌هاست هم‌زمان با ولادت پیامبر مکرم اسلام (ص) برگزار می‌شود و ما نیز از این فرصت استفاده می‌کنیم و با حضور در تمامی قسمت‌های این کنفرانس از جمله نمایشگاه جنبی آن قصد داریم در زمینه تبیین فرهنگ و فسلفه حلال و همچنین قوام‌بخشی به بازار حلال جمهوری اسلامی با نشان (IRI)Halal  ضمن معرفی ظرفیت‌های محصولات حلال کشور، به بازاریابی این محصولات بپردازیم.

در مورد اهداف حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی توضیح دهید.
سیاست هر کشوری که با برنامه‌ای مدون به سوی توسعه پیش می‌رود، ایجاد زیرساخت‌های اشتغال موثر و تثبیت آن است و در این مسیر قطعاً رونق تولید کیفی عمود و پیشران اشتغال‌زایی است و این مهم به‌دست نمی‌آید، مگر آن‌که حلقه شناخت، ایجاد، تثبیت و توسعه بازار به زنجیره تولید اضافه شود.
به‌جهت آن‌که حجم تجارت محصولات حلال حدود چهار هزار میلیارد دلار در سال است، ورود به این بازار می‌تواند پشتوانه‌ خوبی برای فروش و بازاریابی محصولات تولیدی تحت حمایت وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی تولید غذای کشور باشد. سیاست کنونی حوزه نمایندگی ولی فقیه هم ساماندهی نشان حلال جمهوری اسلامی ایران و برجسته کردن غذای حلال با شعار «نظارت بیش‌تر، سلامت بیش‌تر» است.
بر اساس گزارش‌های داده شده، در حال حاضر سهم تجارت جهانی ایران از محصولات حلال هفت دهم درصد یعنی کم‌تر از یک درصد در سال است و این در حالی است که تنوع اقلیم، کشورمان را در شرایطی قرار داده که می‌تواند در تمام طول سال محصول تولید و در بازارهای داخلی و خارجی حضور پیدا کند. کشور ما با در اختیار داشتن انواع محصولات باغی و زراعی در تولید 14محصول حائز رتبه اول تا هفتم است و در تولید برخی از آن‌ها مانند انگور، خرما، انار و... شاهد کلکسیونی از تنوع هستیم.
گفتنی‌است سالانه 50 هزار میلیارد دلار گردش مالی تجارت محصولات باغی در دنیاست و مثلاً اگر زعفران را در نظر بگیریم، امروز ایران 90 درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند، اما از هشت هزار میلیارد دلار گردش مالی سالیانه تجارت زعفران در دنیا، ایران سهم 400 میلیون دلاری دارد؛ لذا لازم است برای تمامی ظرفیت‌های مذکور برنامه‌های شناخت، ایجاد، تثبیت و توسعه بازار تعریف شود و در همین مسیر حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌گذاری خود را ایجاد شورای حلال جمهوری اسلامی ایران در گام اول و تدوین برنامه‌ای برای حضور در بازار جهانی حلال قرار داده که به زودی فاز مطالعاتی آن به اتمام می‌رسد. اکنون اراده بر این است که مقوله حلال در کشور شیرازه‌بندی شود و در گام دوم برنامه می‌خواهیم با بازتعریف تجارت حلال جمهوری اسلامی ایران، با پشتوانه تولیدات وزارت جهاد کشاورزی و استفاده از ظرفیت قوانین بازرگانی آن به سمت سهم‌گیری از تجارت جهانی محصولات حلال گام برداریم.

تقویت جریان غذای حلال چه نقشی در نزدیکی کشورهای اسلامی به یکدیگر دارد؟
 جریان محصولات حلال اکنون بین‌المللی شده‌است و حتی کشورهای غیراسلامی هم به غذاهای حلال روی آورده‌اند؛ به‌طوری‌که اکنون گردش مالی بازار محصولات حلال به بیش از چهارهزار میلیارد دلار رسیده. جالب است بدانید اخیراً به ما خبر داده‌اند که صاحب یک کشتارگاه در کشور برزیل که بخش اعظم گوشت ما را تولید و تأمین می‌کند، به مسئولان ما اعلام کرده که قصد دارد تمام کشتارهای‌ خود را که به کشورهای غیراسلامی هم ارسال می‌کند، براساس ذبح اسلامی انجام دهد. به‌عبارتی صاحب کشتارگاه به این نتیجه رسیده که مردم از غذای حلال استقبال‌ بیش‌تری می‌کنند. این خبر بسیار خوبی است؛ چراکه جریان غذای حلال روی تقاضای کشورهای غیراسلامی نیز تأثیر گذاشته ‌است. 

توصیه شما به تولیدکنندگان داخلی غذای حلال چیست؟ 
 با توجه به این‌که نشان حلال روی تولیدات این دسته از تولیدکنندگان درج می‌شود، آنان باید حرمت این نشان را نگاه دارند؛ چراکه این حلال بودن یک پیام معنوی و اسلامی دارد. اگر کسی روی کالا و بسته‌بندی خود نشان حلال بزند، اما آن محصول کیفیت لازم را نداشته باشد، نه‌تنها به کشور خود خیانت کرده، بلکه به اسلام نیز خیانت کرده‌است؛ بنابراین سفارش من به تولیدکنندگان غذای حلال داخلی این است که تعهد کافی نسبت به تولیدات خود داشته باشند. آن‌هایی که قصد دارند در نمایشگاه‌ها شرکت کنند، باید جنس باکیفیت و خوب عرضه کنند؛ چراکه جنس حلال، یعنی جنس مسلمانی و درنتیجه سفارش من این است که به مسلمانی لطمه نزنند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =