کد خبر: 4462
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
دام

 رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: مرگ و میر و تلفات دام‌هایی که در طی چندین هفته از تخم پنبه تغذیه کرده‌اند به علت مقادیر بالای گوسیپول در جیره آن‌ها مشاهده شده است.

محمد راه‌انجام، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اولین نشانه از استفاده مقدار زیاد گوسیپول در دام‌ها مسمومیت است، اظهار کرد: گوسیپول ترکیبی پلی فنولیک با فرمول C30H30O و زرد رنگ به صورت ساده و ابتدایی در تخم پنبه وجود دارد که استفاده مقدار زیاد آن در دام‌ها باعث مسمومیت می‌شود.

وی افزود: هیچ درمانی برای دام‌هایی که از مسمومیت گوسیپولی رنج می‌برند، وجود ندارد و تنها با کاهش استرس می‌توان تا حدی شرایط را به نفع آن‌ها تغییر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان بیان کرد: دامدار موظف است با دیدن چنین مشکلاتی در گله با یک دامپزشک مشورت کند و حیوانات مرده و حتی غذای مورد استفاده آن‌ها را برای تشخیص و آنالیز به آزمایشگاه بفرستد.

راه‌انجام یادآور شد: اگر مسمومیت شدید نباشد، تعدادی از جراحت‌ها با گذشت زمان و حذف مواد دارای گوسیپولی از جیره قابل برگشت هستند.

وی تصریح کرد: خیساندن پنبه دانه، گرم کردن و حرارت دادن پنبه دانه، اصلاح ژنتیکی و بهبود محیط، استفاده از قارچ‌ها، اضافه کردن سولفات آهن دو ظرفیتی و بهبود روش روغن‌کشی از دانه‌ها، روش‌های عملی برای کاستن یا از بین بردن گوسیپول سمی است.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان خاطرنشان کرد: چنانچه تخم پنبه یا کنجاله تخم پنبه به صورت توده‌ای خریداری شود قبل از مصرف باید مورد آزمایش قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =