کد خبر: 4459
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
پریچهر

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: یش‌بینی می شود تولید روغن زیتون نسبت به سال گذشته با 20درصد افزایش یابد و به 8هزار و 400تن برسد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایانا، سید رحمت اله پریچهر مشاور معاون وزیر و مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، در رابطه با سطح زیر کشت باغات زیتون در کشور گفت: بالغ بر 92هزار هکتار باغ زیتون در کشور وجود دارد و پیش بینی می شود 120هزار تن زیتون در سال جاری برداشت شود.

وی با تاکید بر اینکه میزان برداشت زیتون نسبت سال گذشته با 10درصد افزایش همراه خواهد بود، افزود: همچنین  پیش‌بینی می شود، تولید روغن زیتون نسبت به سال گذشته با 20درصد افزایش همراه باشد و از 7هزار تن در سال گذشته به 8هزار و 400تن برسد.

پریچهر ادامه داد: تاکنون 25هزار تن زیتون در کشور برداشت شده و براساس سال های گذشته بیشترین برداشت نیز به ترتیب در استان های زنجان، قزوین و گیلان خواهد بود.

وی با بیان این که افزایش تولید روغن زیتون برای تامین بخشی از نیاز داخلی کشور در دستور کار است، ادامه داد: هرس «بازجوان‌سازی»، تغذیه با عناصر پرمصرف و کم‌مصرف، تغییر ارقام با استفاده از پیوند و سرشاخه کاری از برنامه های در دست اقدام است.

مجری طرح زیتون افزود: همچنین تغییر روش‌های آبیاری به سیستم های نوین، مدیریت کف باغ و دفع علف‌های هرز، توسعه باغات جدید با استفاده از ارقام خارجی و ایرانی با عملکرد بالا و درصد بالای روغن، تامین اعتبار یارانه نهال برای توسعه باغ‌های جدید و یارانه برای تجهیز سامانه‌های آبیاری تحت فشار از جمله برنامه‌های در دست اقدام است و برای هر استان سهمیه در نظر گرفته ‌شده است.

مجری طرح زیتون درباره سرانه مصرف روغن زیتون در کشور گفت: متوسط سرانه مصرف روغن زیتون در جهان 500گرم است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در برنامه اقتصاد مقاومتی مصرف سرانه کشور را به سرانه مصرف جهانی نزدیک می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آفت مگس زیتون نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این آفت آسیب زیادی به باغات زیتون وارد نکرده است.

پریچهر با اشاره به اینکه در این راستا فعالیت های خوبی انجام شده است، گفت: کارگروه ملی با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات، معاونت امور باغبانی، مجری طرح زیتون، روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌های قزوین، زنجان و گیلان برای مدیریت این موضوع تشکیل شد.

وی تصریح کرد: در همین راستا نیز جلساتی برای اطلاع رسانی باغداران با فرمانداران و امامن جمعه این استان ها نیز برگزار شد، همچنین کارت زرد،تل مکفیل ، پروتئین هیدرولیزات نیز بین باغداران تهیه و توزیع شد.

مجری طرح زیتون در پایان تصریح کرد: همکاری خوب باغداران سبب شد تا آسیب چندانی به این محصول وارد نشود و تولید این محصول  نیز نسبت به سال گذشته با افزایش همراه باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =