کد خبر: 4456
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
زمین سیل

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه دولت هیچ اقدام جدی در خصوص بازسازی سیل بندهای استان خوزستان انجام نداده است،گفت: خوزستان هیچ آمادگی برای مقابله با سیل ندارد.

به گزارش روستانیوز به نقل ازخبرگزاری خانه ملت ، عباس پاپی زاده در رابطه با میزان آمادگی استان خوزستان برابر وقوع سیلاب، گفت: استان خوزستان در سال‌های 95 و 98 به‌دلیل وقوع سیلاب آسیب جدی دید که بر اساس برآورد کارشناسان، وزارت نیرو به دلیل مدیریت ضعیف دو سد دز و کرخه، مقصر بوده است، چرا که اداره هواشناسی بار‌ها در خصوص بارندگی‌های سیل آسا هشدار داده بود اما این وزارتخانه سدها را برای پذیرش حجم آب جدید آماده نکرده بود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وقوع سیل خسارت‌های بسیاری به خانه‌ها و زیرساخت‌های استان خوزستان وارد کرد، ادامه داد: خسارت سیل در استان خوزستان با مناطق دیگر متفاوت است چرا که شیب زمین در این منطقه کم بوده و تخلیه سیل چندین ماه طول می‌کشد، ازاین رو منطقه مدت‌های طولانی درگیر آبگرفتی و مشکلات ناشی از آن است.

وی افزود: آبگرفتگی‌های ناشی از سیل در استان خوزستان باعث شده تمامی محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی در آب قرار گرفته و به دلیل کمبود اکسیژن فاسد شوند. به همین دلیل خسارت‌های حوزه کشاورزی به صورت صد در صدی است. از طرفی آبگرفتگی‌های طولانی مدت موجب تجمع حشرات موزی و انتقال بیماری به ویژه بیماری‌های ویروسی به مردم منطقه شده است.

نشست ساختمان‌ها استان خوزستان به دلیل آبگرفتی طولانی مدت

این نماینده مجلس در دوره دهم، نشست زمین را یکی از مشکلات، تجمع آب در سطح زمین دانست و تاکید کرد: آبگرفتگی‌های طولانی در سطح استان خوزستان باعث شده زمین‌ها نشست کرده و پی ساختمان‌ها از 50 سانت تا 1 متر ریزش کرده و غیر قابل سکونت شود.  

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، با اشاره به اینکه سیل فرودین 98 چندین هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی، حوزه مسکن و زیرساخت‌های استان خوزستان خسارت وارد کرده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از جاده‌ها، شبکه برق و آب استان خوزستان که در اثر سیل تخریب شده بودند تا کنون بازسازی نشدند.

وی اظهار کرد: به دلیل ضعف مدیریت وزارت نیرو، یکبار خسارت به مردم وارد شده است اما اینکه دوباره به دلیل کم‌کاری و بی‌توجهی مسئولان مربوطه، مردم خسارت ببینند، جفا در حق آنها است. چرا که به راحتی می‌توانیم با مدیریت صحیحی دو سد دز و کرخه که برای بارندگی های سنگین طراحی شده را برای ورود حجم زیاد آب آماده کنیم.

پاپی‌زاده با بیان اینکه وجود سیل‌بند در پایین دست سد‌ها، حجم آب رودخانه‌ها را مدیریت کرده و از منحرف شدن آب رودخانه‌ها جلوگیری می‌کند، گفت: تمامی سیل بند‌ها در اثر وقوع سیلاب آسیب دیده و تخریب شده است، بنابراین با اولین بارندگی سیل آسا قسمتی از استان خوزستان دچار سیل می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا کنون جلسات متعددی با رئیس جمهور، معاون اول و نوبخت در خصوص بازسازی سیل بندها پایین دست سد‌ها برگزار کرده‌ایم اما متاسفانه تا این لحظه هیچ اقدام جدی در جهت بازسازی سیل‌بند‌های استان خوزستان صورت نگرفته است، البته سیل‌بندهای ناقصی هم وجود داشت که با سیل فرودین 98 ازبین رفت و عملاً استان هیچ امکاناتی برای حفاظت از خانه، زندگی و زمین‌های کشاورزی مردم در مقابل با سیل ندارد.   

بی‌توجهی به بازسازی سیل ‌بند‌های استان خوزستان

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دولت به دلیل بی‌توجهی به بازسازی سیل ‌بند‌های استان خوزستان، افزود: دولت در این مدت تنها وقت تلف کرده و هیچ برنامه‌ای برای بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده در مناطق سیل‌زده نداشته است اما تا دیر نشده باید برای بازسازی سیل بند‌ها اقدامات لازم صورت بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس در خصوص میزان آمادگی استان خوزستان برای مواجه با سیلاب در سال جاری خاطرنشان کرد: استان خوزستان هیچ آمادگی برای مقابله با سیلاب ندارد و تمامی بازسازی‌هایی که بنیاد مسکن در این منطقه انجام داده به دلیل نبود سیل بند به راحتی ازبین می‌رود./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =