کد خبر: 4451
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
چای ترش

وجود محصولات ناب کشاورزی و نخلستان‎های وسیع در شهرستان کارون و روستاهای تابع آن، این شهرستان را طی دو سال اخیر به نقطه‎ای گردشگرپذیر در سطح کشور تبدیل کرده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در مسیر جاده اهواز به آبادان و در حوالی شهرستان کارون، روستایی زیبا با حدود 340 نفر جمعیت خودنمایی می‎کند. این روستا که تا همین دو سال پیش نام آن را هم کمتر کسی در خوزستان شنیده بود، اینک با دارا بودن قدیمی‎ترین مضیف گلی شهرستان با قدمت بیش از 100 سال، صنایع دستی ساخت حصیر و مهمتر از آن مزرعه‎ای وسیع که در آن چای ترش قرمز کشت می‎شود به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل شده است که البته در این میان همت اهالی روستا و بهره‎برداری از این فرصت‎های پیش ‎آمده، نقش بسزایی را در توسعه گردشگری این روستا ایفا کرده است.

وجود حدود سه‎هزار هکتار نخلستان و 500 هکتار تاکستان و همچنین محصولات ناب و باکیفیتی مانند خرما، رطب، انگور و چای قرمز ترش در روستاهای شهرستان کارون، گردشگری کشاورزی را در این منطقه بر سر زبان‎ها انداخته است.

باتوجه به این‎که معرفی، بهترین ابزار برای توسعه گردشگری هر منطقه است، در دو سال اخیر مسئولان اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان و مسئولان شهرستان کارون با همکاری هم و با برپایی جشنواره‎هایی مختص برداشت محصولات خاص شهرستان، سعی کرده‎اند تا این محصولات را در سطح استانی، ملی و فراملی معرفی کنند.

در همین راستا، پس از برگزاری موفق جشنواره‎های برداشت خرما و انگور طی دو سال گذشته در شهرستان کارون، جمعه 17 آبان‎ماه سال جاری برای نخستین بار جشنواره برداشت چای قرمز ترش در روستای علوه این شهرستان برگزار شد که با استقبال گسترده گردشگران و مردم همراه بود.

در همین خصوص، سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به برگزاری جشنواره شکرانه برداشت چای ترش شهرستان کارون در روستای علوه، افزود: این جشنواره در این سطح برای نخستین بار به همت فرماندار و دستگاه‎های اجرائی شهرستان کارون و همچنین اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان و با حمایت و همراهی مردم خونگرم روستای علوه و بخش سویسه برگزار شد.

وی با بیان این‎که استقبال بسیار خوبی از این جشنواره یک‎روزه صورت گرفت، گفت: چای ترش محصولی است که در خوزستان فقط در این روستا تولید می شود و این چای باتوجه به ویژگی‎های خاص درمانی خود، ظرفیتی است که به تازگی شناخته شده و به آن پرداخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان افزود: روستای علوه دارای مناظر طبیعی و کشاورزی و نیز نخلستان‎های بسیار زیبا است؛ علاوه بر این، مضیف گِلی‎ای با قدمت بیش از صد سال در این روستا وجود دارد.

وی با اشاره به شعار سال 2014 سازمان جهانی گردشگری، عنوان کرد: این سال از سوی این سازمان "گردشگری و جوامع محلی" نامگذاری شده بود که هدف از آن توسعه جوامع محلی بود. طبیعی است اگر بنا داریم به توسعه پایدار در گردشگری برسیم باید جوامع محلی را همراه کنیم، زیرا این جوامع باید به این درک برسند که از قِبل گردشگری و توسعه این صنعت که صنعت پویایی نیز است و بسیاری از کشور‎ها آن را پایه و اساس توسعه  و اقتصاد قرار داده‎اند، می‎توان به درآمد رسید.

موسوی تأکید کرد: جوامع روستایی ما دارای ظرفیت‎های ویژه هستند و می توان روی توسعه آن‎ها کار کرد.

959e4fb3fb1873b84ad124231ccd61b4

وی با دعوت از اصحاب رسانه، انجمن‎های مردم‎نهاد و فعالان حوزه‎های گردشگری برای معرفی ظرفیت این روستاها از راه فضای وسیع مجازی، افزود: ما نیز در راستای معرفی روستاها یک سری جشنواره و رویداد را تدارک دیده‎ایم و معتقدیم این رویدادها در موضوع جذب گردشگر اهمیت فرآوانی دارند و در تمام دنیا نیز به همین منوال است.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان بیان کرد: زندگی روستایی و مردم خونگرم علوه جذبه‎ای را ایجاد کرده‎اند که این روستا در سطح استان، ملی و فراملی شناخته شود و گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

وی با بیان این‎که تجربه خوبی که طی دو سال اخیر با برگزاری جشنواره‎هایی نظیر انگور و چای ترش اتفاق افتاده باعث شده است تا مردم خوب و خونگرم روستاهای اطراف نیز به استقبال این موضوع روند اظهار امیدواری کرد: به زودی شاهد این باشیم که در روستاهای اطراف و خود روستای علوه، اقامتگاه‎های بوم‎گردی و سایر مؤسسات جذب گردشگر و خدمات گردشگری اجرایی شوند.

همچنین فرماندار کارون نیز با بیان این‎که سال گذشته این جشنواره را به صورت بسیار محدود برگزار کردیم، گفت: جشنواره چای ترش قرمز باعث شد که خیلی از مردم خورستان، کشور و حتی خارج از کشور از وجود و کشت چنین محصولی در روستای علوه مطلع شوند.

معصومه خنفری ادامه داد: این جشنواره باعث شد تا سیل عظیم گردشگران حتی از کشورهایی نظیر آمریکا، استرالیا، نیجریه و فیلیپین به این روستا بیایند و روزهای خوشی را سپری کنند که این موضوع منجر به این شد که روستای علوه در کانون توجهات قرار گیرد و محصولات بسیار زیادی از آن به فروش برسد به نحوی که برخلاف سال‎های گذشته که حدود یک هکتار محصول چای قرمز در این روستا کشت می‎شد، امسال این رقم به حدود 15 هکتار رسید و به واسطه توسعه کشت این محصول، بسیاری از اهالی نیز شاغل شدند.

وی با بیان این‎که چای ترش قرمز محصولی است که می‎توان آن را جایگزین چای سیاه کرد، افزود: امروزه بسیاری از مردم از کمبود آهن رنج می‎برند چراکه چای سیاه مانع جذب آهن می‎شود؛ اما چای ترش قرمز خود منبع سرشاری از آهن است به این معنا که علاوه بر این که مانع جذب نیست، خود منبعی از آهن نیز است.

فرماندار کارون عنوان کرد: همچنین بنابر نظر کارشناسان، این محصول باعث کاهش فشار خون شده و علاوه بر این‎که باعث آرامش خاطر می‎شود، برای افراد دیابتی و نیز کبد و صفرا مفید است.

وی با اشاره به این‎که همه اهالی زن ساکن این روستا به تولید صنایع دستی بومی مشغول شده‎اند و به نحوی در این روستا برای بانوان نیز اشتغال ایجاد شده است، افزود: این روستا به قطب صنایع دستی استان تبدیل شده است که این تحول بزرگ در حوزه‎های گردشگری و صنایع دستی آن‎هم طی یک سال بسیار قابل توجه است.

خنفری با تأکید بر این‎که همه روستاهای خوزستان دارای ظرفیت بالا در حوزه گردشگری هستند، گفت: باوجود این، توسعه این روستاها همت بلند مردم و مسئولان را می‎طلبد که خوشبختانه مسئولان در شهرستان کارون این همت را از خود نشان داده‎اند و با برپایی جشنواره‎های محصولات کشاورزی این ظرفیت‎ها را به خوبی معرفی کرده‎اند.

حسن ناصر رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کارون نیز هدف از معرفی و اجراهای رویدادهای حوزه گردشگری کشاورزی در این شهرستان را معرفی ظرفیت‎های شرق رودخانه کارون دانست و افزود: متأسفانه این ظرفیت‎ها سال‎های مدید در میان نخلستان‎ها گم‎نام بودند و امروز این رویدادها درحال معرفی ظرفیت‎ها هستند.

وی اظهار کرد: از از عموم مردم کشور و گردشگران دعوت می‎کنم تا به روستای علوه شهرستان کارون سفر کنند و از نزدیک انگور، چای ترش، کنجد و انجیر این منطقه را ببینند و مصرف کنند؛ محصولاتی که بسیاری از مردم خوزستان شاید تصور کنند از نقاط دیگر کشور وارد می‎شود، درصورتی که این محصولات تولید استان زرخیز خوزستان هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کارون، خاطرنشان کرد: برپایی جشنواره چای ترش قرمز کمک کرد تا صنایع دستی و غذاهای محلی منطقه نیز شناخته و معرفی شوند و امیدوارم روزی شاهد اشتغال پایدار در این منطقه باشیم.

لازم به ذکر است، در سال ۱۳۷۷ زمانی که فردی به نام ابوهاشم در سن ۶۵ سالگی دار فانی را در روستای علوه وداع گفت، تولید چای ترش نیز در این روستا نیز بعد از چند دهه متوقف شد. چند سالی از مرگ ابوهاشم گذشت که ابوعلی برادر وی قصد کرد تا دوباره کشت چای ترش را در این روستا احیاء کند، اما تلاش‎های او برای یافتن بذر این چای بی‎نتیجه ماند، او به ذهنش خطور کرد که از همسر ابوهاشم که از بستگانش هست کمک بگیرد و از او خواست تا اجازه دهد صندوق‎های وسایل مرحوم ابوهاشم را بررسی کند. با زیر و رو کردن وسایل داخل صندوق‎های چوبی مرحوم ابوهاشم، چشم ابوعلی به پلاستیک کوچک گره خورده‎ای افتاد که سه دانه بذر از این چای داخل آن بود. او آن‎ها را برداشت و در زمینی کنار رودخانه کارون بدون این‎که کسی اطلاع داشته باشد کشت کرد. امروزه حتی در حیاط منازل اهالی روستای علوه هم چای ترش کشت می‎شود. در فصل پاییز گردشگران و علاقمندان گردشگری کشاورزی و خوراکی به روستای علوه می‎روند و از طبیعت زیبا و میهمان‎نوازی مردم این روستا لذت می‎برند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =