کد خبر: 4448
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
دریا

رامسر به عنوان گردشگر پذیرترین شهر مازندران در حالی تمام فصول سال میزبان بیشماری از مسافران و گردشگران است که به اعتقاد کارشناسان بخش زیادی از جامعه محلی به دلیل چرخه بی نظم ورود مسافر و توزیع نامتوازن فعالیت های گردشگری، از درآمدها و فرصت های اقتصادی این صنعت سودآور بی بهره هستند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، شهرستان ۸۰ هزار نفری رامسر یکی از پر بازدیدترین شهرهای مازندران در سال جاری بود و در فصل تعطیلات از حدود ۱۵ میلیون مسافر و گردشگر میزبانی کرد، منطقه ای از شمال کشور که به دلیل برخورداری از ویژگی های طبیعی خیره کننده ، صنایع دستی،گردشگری سلامت و میراث تاریخی مجموعه ای کامل از  اهداف سفر را برای مسافران و گردشگران فراهم  می کند.

توسعه صنعت گردشگری امروز به یکی از منابع ثابت درآمدی کشورها مبدل شده و کشورهایی که حتی جذابیت های طبیعی ندارند، می کوشند با ایجاد زمینه های مناسب، سهمی از بازار پرسود گردشگری داشته باشند ، اما در این میان کارشناسان معتقدند ساز و کارهای فعلی برای کسب درآمد پایدار از گردشگری به ویژه در شهرهای ساحلی مازندران بیش از انکه به سوی ارتقا، درامدزایی و توسعه پایدار پیش رود ، در چرخه ای تعریف نشده و بی نظم گرفتار شده است.

مطالعات کارشناسان در این زمینه حاکی از ان است که عمده درآمدهای بخش گردشگری این شهرستان معطوف به کسب و کارهای نوار ساحلی و بخش خرید و فروش املاک و مستغلات است که بازدهی درامد ان تنها به بخش خاصی  تعلق می گیرد، و منافع ان ضمن انکه در برگیرنده عموم جامعه محلی نیست تاکنون موتور محرکه رشد و پویایی منطقه را به نحو مطلوب فراهم نکرده است .

بررسی ها گویای ان است که  آن بخش از جامعه محلی که سهمی از  درآمدهای حضور مسافران و گردشگران ندارند ، تنها ترافیک پر حجم، تولید روزانه بیش از ۱۲۰ تن زباله  ، خرید و فروش افسار گسیخته زمین های کشاورزی  و ساختمان سازی های ناهمگون را به ویژه در مناطق روستایی بالادست نظاره می کنند و در این میان تامین زیر ساخت های زندگی توسط خانه دومی ها و افراد غیر بومی به شهرستان تحمیل می کنند.

یک شهروند رامسری درباره وضعیت حضور مسافر و گردشگر در ایام تعطیلات و پیک مسافر به خبرنگار ایرنا گفت: تصور ذهنی ما از تعطیلات و ورود مسافران تنها حضور انبوه مسافر و تحمل ترافیک کلافه کننده و چهره شلوغ شهر است.

حسین فلکی خاطر نشان کرد: انتظار می رفت در طول سالهای گذشته تا امروز با مدیریت بهینه و این میزان برخورداری از مواهب طبیعی و تاریخی درآمد و گردش مالی گردشگری موجبات توسعه و ارتقای همه جانبه شهر و اشتغالزایی را فراهم سازد، اما اکنون بیش از هرچیزی ما شاهد ان هستیم که درآمدها یا به سوی خرید و فروش املاک رفته است و بومیان این منطقه را به سرایداران صاحبان ثروت غیربومی تبدیل کرده است.

پراکندگی فعالیت های گردشگری

یک فعال حوزه گردشگری در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه توسعه  فعالیت های گردشگری و ایجاد فرصت های اقتصادی این بخش باید به طور فراگیر ، چند جانبه و متوازن باشد،  افزود: به عنوان مثال ایجاد امکانات گردشگری نظیر تله کابین رامسر و مجتمع های تجاری بزرگ با وجود استقبال استقبال و ازدحام مسافران در اینجا به معنای توسعه ، درآمدزایی و ارتقای فعالیت گردشگری این شهر  به شمار نمی رود ، بلکه باید کسب و کارهای گردشگری به طور گسترده در تمام بافت ها اعم از روستا و شهر و جنگل و دریا وجود داشته باشد و همه از ان منتفع شوند.

سعید مختاریان زواره در ادامه در تشریح چالش ها و موانع افزایش درآمدهای گردشگری می گوید: در شهرهای گردشگر پذیر ساحلی مازندران به ویژه رامسر ، سرمایه گذاری های بزرگ در بخش صنعت و یا گردشگری با حمایت جامعه محلی ، دولت و تسهیلات بانکی از سوی سرمایه گذاران انجام می شود و به طور مستقیم برای چندین نفر اشتغالزایی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: اما در عین حال بررسی ها نشان داده مالکان این کسب و کارها در رویکردی متناقض با منفعت جامعه محلی با درآمدهای حاصل از این بخش در خارج از کشور یا پایتخت به فعالیت اقتصادی می پردازند ، درحالی که باید در راستای توسعه و ایجاد کسب کارهای خرد در همان جامعه محلی فعالیت کنند.

مختاریان زواره می گوید یکی دیگر از دلایلی که به تناسب افزایش آمار ورود گردشگر و مسافر ، اشتغالزایی و درآمدزایی برای جامعه محلی رخ نمی دهد، جانمایی نادرست ، عدم پراکندگی و توزیع نامتوازن امکانات، فرصت ها و بسترهای گردشگری در کل منطقه است.

وی با بیان اینکه پهنه دریا و جنگل به طور طبیعی جذابیت های خود را دارد، افزود: نیاز است در تدوین رویکردهای مدیریتی توسعه پایدار گردشگری ، نقاط ناشناخته در روستاها ، کمپ های جنگلی ، آثار تاریخی ، فرهنگ معنوی منطقه و گردشگری مزرعه در قالب جوامع کوچک به گردشگران معرفی شود .

وی با اشاره به اینکه نباید گردشگری و امکانات تنها در یک نقطه مانده تله کابین یا  دریا متمرکز شود، افزود: به دنبال تحقق  چنین رویکردی اقامت شب به عنوان یکی از فاکتورهای افزایش درآمد در کل منطقه گسترش می یابد و عموم جامعه محلی از ان بهره مند خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =