کد خبر: 4444
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
تنگه

بی‌شک زیبایی‌های طبیعی و تاریخی بی‌شماری در گستره‌ خاکی مرزهای ایران وجود دارد که هنوز آن طور که باید و شاید معرفی نشده و به آن‌ها پرداخته نشده است. ایران با داشتن تاریخی کهن و فرهنگی غنی یکی از کشورهایی است که تمدن انسان در آن دارای قدمتی طولانی بوده و آثار به‌جامانده از تاریخ حضور بشر در جای‌جای آن به‌چشم می‌خورد.

همچنین این کشور پهناور در منطقه خاورمیانه و در نزدیکی خط استوا، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد خود دارای طبیعتی متنوع، بکر و تماشایی است که در هر سوی آن شاهد پدیده‌های گوناگونی برخاسته از دامان مادر طبیعت هستیم. استان ایلام در غرب ایران واقع شده و مانند تمامی استان‌های این کشور، دارای مناظر و زیبایی‌های طبیعی فراوانی است. این استان مرزی به‌دلیل روبه‌رویی با محرومیت‌های فراوانی که ناشی از سوء‌مدیریت و عدم تخصیص عادلانه‌ی منابع و ذخایر کشور است، کم‌تر موردتوجه طبیعت‌گردان و گردشگران قرار گرفته است؛ حال این‌که شگفتی‌های بی‌شماری را در دل خود نهفته دارد. یکی از این شگفتی‌های طبیعی که به‌جرأت می‌توان گفت در حین بازدید از آن شما را یاد تصاویر حیرت‌انگیزی که در فیلم‌ها نمایش داده می‌شود، خواهد انداخت، تنگه‌ رازیانه در استان ایلام است.

تنگه یا تنگ رازیانه در استان ایلام یکی از خاص‌ترین و مسحورکننده‌ترین جاذبه‌های طبیعی و ژئوتوریسمی استان ایلام است که هرساله گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی را به خود جذب می‌کند و مکانی مناسب برای تنگه‌نوردی طبیعت‌گردان و دره‌نوردان است. همچنین محیط اطراف این تنگه‌ زیبا و هیجان‌انگیز فضای مناسبی برای پیک‌نیک و برپایی کمپ برای کسانی است که تخصص، تجهیزات و آمادگی جسمانی کافی برای ورود به تنگه را ندارند. در محیط پیرامون تنگه‌ رازیانه درختان زیبای بومی منطقه، به‌ویژه درختان بلوط روییده و منظره‌ای تماشایی را در پیش چشمان گردشگران نقش می‌زند.

تنگه‌ رازیانه یکی از باریک‌ترین تنگه‌های ایران به‌شمار می‌آید که عرض آن در برخی نقاط حتی به کم‌تر از یک متر می‌رسد؛ همچنین ارتفاع این تنگه در برخی نقاط چیزی حدود ۳۰ متر است. سنگ‌های داخل تنگه برخلاف سنگ‌های محیط اطرافش به‌رنگ روشن و در نوع خود منحصربه‌فرد است. گفته می‌شود دلیل نام‌گذاری این تنگه به‌نام رازیانه رویش رازیانه‌های وحشی در نزدیکی آن است.

آبی که درون تنگه‌ رازیانه جاری است، از سراب گرو سرچشمه می‌گیرد. این آب فصلی است و در فصول گرم سال به‌طور کامل خشک می‌شود. قطعاً قدم گذاشتن در آب خنک تنگه‌ رازیانه یکی از لذاتی است که در بازدید از این مکان تجربه خواهید کرد؛ بنابراین بهترین فصل سفر به تنگه‌ اعجاب‌انگیز رازیانه فصل بهار و نیز پاییز (قبل از سرد شدن هوا) است.

می‌توان درمورد ویژگی‌های زمین‌شناختی تنگه‌ رازیانه و دیگر تنگه‌هایی که در استان ایلام به‌صورتی طبیعی شکل گرفته‌اند، گفت که اغلب آن‌ها در سازند آسماری دوره‌ الیگو میوسن تشکیل شده‌اند. علت اصلی به‌وجود آمدن این تنگه‌ها فعالیت‌های تکتونیکی، فرسایش و فرآیند انحلال است. سنگ‌هایی که در مسیر تنگه‌ رازیانه مشاهده خواهید کرد، از جنس آهک و ترکیبات کربنات کلسیم است که متعلق به سازند آهکی آسماری‌اند.

برخلاف تصورات عامیانه‌ای که درمورد علت شکل‌گیری تنگه‌ رازیانه مبنی بر فعالیت‌های گسیختگی و گسل وجود دارد، زمین‌شناسان بر این باورند که مجموعه‌ای از عوامل گوناگون منشأ به‌وجودآمدن و شکل دادن به این پدیده‌ طبیعی زیبا و حیرت‌انگیز هستند و این عوامل شامل فعالیت‌های تکتونیکی، فرسایش و انحلال، اختلاف ارتفاع و شیب تند در بخش‌های بالایی و پایینی، بارش، پوشش گیاهی متنوع، فعالیت‌های هیدرولوژی و ژئوهیدرولوژی و عملکرد آب‌های سطحی و زیرزمینی در فرآیند انحلال هستند. به همین دلیل این منطقه بسیار موردعلاقه‌ زمین‌شناسان و آب‌شناسان برای انجام پژوهش‌های گوناگون است؛ همچنین تنگه‌ رازیانه به‌دلیل داشتن شرایط اقلیمی و طبیعی منحصربه‌فرد خود می‌تواند محل مناسبی برای زیست پرندگان مهاجر و بومی و نیز خزندگان باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =