کد خبر: 4442
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
گل

گل محمدی که در ایران به گل گلاب نیز معروف است، گونه‌ای از رز است که به‌دلیل عطر و خاصیت دارویی به‌صورت گسترده پرورش داده می‌شود. یکی از شهرهایی که به‌صورت فراوان گل محمدی در آن پرورش داده می‌شود، شهر کاشان در ایران است که از آن برای گلاب‌گیری و روغن‌گیری استفاده می‌شود.

گل محمدی گیاهی چندساله از جنس رزا (Rosa) و خانواده Rosaceae است که گل‌های زیبایی در رنگ‌های بسیار متنوع بیش‌تر قرمز و صورتی دارد. از لحاظ گلدهی می‌توان این نوع رز را در دو گروه قرار داد. گروه اول نمونه‌هایی هستند که گلدهی آنان از اوایل اردیبهشت تا اوائل تیره‌ماه است و حدود ۳۰-۲۰ روز طول می‌کشد (که فصل اصلی برداشت این گل جهت تولید گلاب است) و گروه دوم نمونه‌هایی هستند که گلدهی آنان کمابیش تا فصل پاییز نیز انجام می‌گیرد؛ البته اگرچه اوج گلدهی آنان ابتدای فصل گلدهی است. گل‌ها در ابتدا صورتی‌رنگ هستند و سپس مایل به سفید می‌شوند و سپس گلبرگ‌های آن می‌ریزد. بزرگ‌ترین دشت گل محمدی در روستای لایزنگان از توابع داراب است که در این ناحیه این گیاه به‌شکل دیم پرورش داده می‌شود؛ یعنی به‌شکل مصنوعی آبیاری نمی‌شود و تنها از نزولات آسمانی رطوبت موردنیاز این گیاه تهیه می‌شود. این گیاه در زبان انگلیسی Damask rose خوانده می‌شود. زیرا ازنظر غربی‌ها این رز برای اولین‌بار از پایتخت کشور سوریه یعنی دمشق Damascus به کشورهای دیگر راه یافت و به همین دلیل بدین نام نیز خوانده شد. بزرگ‌ترین دشت گل محمدی در روستای لایزنگان از توابع داراب است که در این ناحیه این گیاه به‌شکل دیم پرورش داده می‌شود یعنی به شکل مصنوعی آبیاری نمی‌شود و تنها از نزولات آسمانی رطوبت موردنیاز این گیاه تهیه می‌شود. این گیاه در زبان انگلیسی Damask rose خوانده می‌شود. زیرا ازنظر غربی‌ها این رز برای اولین‌بار از پایتخت کشور سوریه یعنی دمشق Damascus به کشورهای دیگر راه یافت و به همین دلیل بدین نام نیز خوانده شد.

خواص دارویی گل محمدی

1- درمان تپش قلب، بازکننده دهانه عروق بسته قلبی، درمان پرولاپس دریچه میترال قلب و خاصیت ضداسپاسم از کاربردهای گیاه دارویی گل محمدی برای سیستم قلب و عروق بدن است.

2- مصرف منظم چای گل محمدی در گام اول به سم‌زدایی و پاک‌سازی بدن کمک می‌کند. چون روی کبد و صفرا تأثیر داشته و باعث تمیزی آن‌ها می‌شود.

3- این نوشیدنی معطر ادرارآور است و به کنترل حالت احتیاج آب در بدن کمک می‌کند.

4- اگر تب دارید می‌توانید به این چای اعتماد کنید. چای گل محمدی باعث کاهش دمای بدن شده و تب را کاهش می‌دهد.

5- این چای برای پاک‌سازی بدن و کاهش التهاب و همچنین برطرف کردن ضایعات پوستی نیز موثر است.

6- این گل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و به‌ویژه پلی‌فنول‌های موسوم به کاتچین است، به این ترتیب از بروز انواع سرطان پیشگیری می‌کند.

7- نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که گل محمدی از تشدید عفونت جلوگیری می‌کند.

8- چای گل محمدی برای مقابله با انواع مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی آنفلوانزا مفید است.

9- اگر به‌طور منظم از این چای میل کنید، از مشکلاتی مانند بی‌خوابی و خستگی خلاص خواهید شد.

10- مصرف دمنوش این گل باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شده و به این ترتیب فرد از ابتلا به بیماری‌هایی، چون سرماخوردگی، گلودرد و آنفولانزا ایمن می‌ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =