کد خبر: 4387
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
هادی کیادلیری

رئیس انجمن جنگلبانی با اشاره به اینکه وزیر کشاورزی حتی یکبار هم به دلیل چالش‌های منابع طبیعی مورد استیضاح قرار نگرفته است، گفت: این وزارتخانه برای سیب زمینی و پیاز از بودجه حوادث غیر مترقبه هزینه می‌کند اما برای منابع طبیعی نه.

به گزارش روستانیوز به نقل از فارس، هادی کیادلیری رئیس انجمن جنگلبانی ایران، در خصوص بحث‌های پیش آمده درباره ادغام دو سازمان جنگل‌ها و محیط زیست گفت: موضوع ادغام این دو سازمان با توجه به بحث کوچک‌سازی دولت، تازگی ندارد و بسته به شرایط بیرونی این دو سازمان، تهدیدها و فرصت‌ها درونی پیش آمده، گاهی داغ و گاهی فراموش می‌شود. 

وی ادامه داد: اما به عقیده من این موضوع قابل بحث است و چند سناریو درباره این می‌توانم مطرح کنم. 

رئیس انجمن جنگلبانی ایران اظهار داشت: نخستین سناریوی من برای این تغییرات که بدترین حالت ممکن هم هست، مربوط به حالت حال حاضر اداره شدن سازمان جنگل‌ها است،‌ چرا که براساس وظایف حاکمیتی، وظیفه این سازمان حفظ منابع طبیعی و آبخیزداری است، ولی چون زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است، فعالیت‌هایش مغایر این وظایف ادامه پیدا می‌کند. 

*وزارت کشاورزی برای اینکه ضعف‌های خود را بپوشاند، از منابع طبیعی خرج می‌کند

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تولیدی و خدماتی دارد، در حالی که سازمان جنگل‌ها وظیفه‌اش حاکمیتی است و وظایفی که این سازمان انجام می‌دهد بلندمدت است اما جهاد کشاورزی به دنبال کارهای کوتاه‌مدت و زود بازده است، عملاً کار این وزارتخانه و سازمان با هم همخوانی ندارد. 

کیادلیری با اشاره به اینکه با ریشه‌یابی مشکلات سازمان جنگل‌ها به این نتیجه می‌رسیم که منشأ آن به وزارت جهاد کشاورزی بازمی‌گردد، گفت: اگر همین امروز به منطقه زاگرس سفر کنید، می‌بینید که یک میلیون هکتار از زیراشکوب جنگل‌ها را شخم زده‌اند و کشاورزی می‌کنند، یعنی برای حل مشکلات اجتماعی همچون اشتغال و درآمدزایی مردم، از جیب طبیعت هزینه می‌کنند. 

وی در ادامه تصریح کرد: در‌واقع وزارت کشاورزی برای اینکه ضعف‌های خود را بپوشاند، از منابع طبیعی خرج می‌کند، چرا که تصور می‌کند این منابع رایگان است.

کیادلیری ابراز داشت: رئیس سازمان جنگل‌ها هم که چندی پیش، بازداشت و برکنار شد، با حکم کشت بر روی اراضی باغات منصوب شده بود، در حالی که وظیفه سازمان جنگل‌ها مقابله با این نوع کشت است،‌ اما آنها  اجازه می‌دهند مراتع  شخم زده شود و تنوع‌زیستی را نابود می‌کنند که گندم بکارند. 

رئیس انجمن جنگلبانی ایران با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی عملاً در جهت خلاف حفظ منابع طبیعی حرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: این مسأله به خاطر وظایف تعریف‌شده این وزارتخانه است، همانطور که وزارت نیرو تنها به استحصال آب فکر می‌کند. 

*وزارت جهاد برای پیاز و سیب زمینی هزینه می‌کند اما منابع طبیعی نه 

وی این عدم همخوانی وظایف را نتیجه عملکرد ضعیف این سازمان و تبدیل شدنش به یک سازمان درجه چندم از لحاظ اعتباری دانست و گفت: همین مسأله باعث شده است، بودجه‌ای که برای حوادث غیرمترقبه به وزارت جهاد کشاورزی تعلق می‌گیرد، برای اختلال و خسارات وارد بر در تولید پیاز و سیب‌زمینی هزینه شود، اما در خساراتی که به منابع طبیعی وارد می‌شود بودجه‌ای تخصیص داده نمی‌شود. 

وی افزود: عموماً افرادی که برای فعالیت در این سازمان انتخاب می‌شوند، توانمندی و تخصص لازم را برای جایگاهشان ندارند و آنقدر این سازمان در داخل وزارتخانه گم شده که حتی نمایندگان مجلس نمی دانند که اگر جنگل‌ها رو به نابودی است باید وزیر جهاد استیضاح شود نه رئیس سازمان محیط زیست. 

کیادلیری ادامه داد: این مهجور ماندن سازمان جنگل‌ها در مسأله گرد و غبار به روشنی مشهود است، از آنجایی که وظیفه مقابله با گرد و غبار مربوط به سازمان جنگل‌ها بوده، اما مجلسی‌ها از رئیس سازمان محیط زیست در این باره سؤال می‌کنند، به خاطر اینکه سازمان جنگل‌ها را کوچک و بی‌اهمیت می‌دانند.

وی افزود: این بی‌اهمیتی درخصوص کارکنان سازمان جنگل‌ها و دیگر بخش‌های وزارتخانه تحت امرش هم دیده می‌شود و سازمانی که وظیفه حفظ و نگهداری 80 درصد از کشور را برعهده دارد، از فقر نیروی کارشناسی رنج می‌برد، در حالی که در دیگر بخش‌های وزارتخانه جهاد کشاورزی این شرایط وجود ندارد. 

*دولت‌ها سازمان جنگل‌ها ر ا ضعیف نگه داشته‌اند تا به اهداف خود برسند

رئیس انجمن جنگلبانی ایران با تأکید بر اینکه در حال حاضر بدترین وضعیت ممکن بر سازمان جنگل‌ها حکمفرماست، گفت: آنقدر مسائل این سازمان در وزارت جهاد کشاورزی گم شده است که حتی یکبار هم وزیر به دلیل معضلات منابع طبیعی کشور استیضاح و یا مورد سؤال قرار نگرفته است. 

وی افزود: سازمان جنگل‌ها در جایگاه اصلی خود نیست، در حالی که در دوره‌ای از تاریخ، این سازمان به شکل یک وزارتخانه مستقل و مقتدر اداره می‌شده و بیشترین کارآمدی را داشته است. 

کیادلیری گفت: سازمان جنگل‌ها قدرتی است که می‌تواند جلوی بسیاری از پروژه‌های ناکارآمد را بگیرد، اما دولت‌ها برای اینکه مسیر فعالیت‌های مخرب خود را تسهیل کنند، این سازمان را ضعیف نگه داشته‌اند. نمونه شاخص و به روز این مسأله را می‌توان در موضوع انتقال آب خزر به سمنان دید. اگر این سازمان به درستی عمل می‌کرد، باید جلوی اجرای چنین پروژه‌ای را می‌گرفت. 


*تشکیل «وزارت منابع طبیعی» ایده‌آل‌ترین حالت ممکن استرئیس انجمن جنگلبانی ایران با بیان اینکه دولت‌های جهان سوم، منابع طبیعی را منابع رایگانی تصور می‌کنند که می‌تواند در هر شرایطی از آنها بهره ببرند، خاطرنشان کرد: این دیدگاه به این خاطر است که خدمات جنگل‌ها را ارزشگذاری نمی‌کنند.

وی سناریوی دیگر موجود برای ادامه حیات سازمان جنگل‌ها را که به عنوان بهترین و ایده‌آل‌ترین  حالت می‌شناسد، تشکیل وزارت منابع طبیعی دانست و گفت: وقتی صحبت از تشکیل این وزارتخانه می‌شود، همه می‌گویند ما می‌خواهیم دولت را کوچک کنیم، اما باید بگویم تشکیل چنین وزارتخانه‌ای ضرورت است، چون به پایداری سرزمین‌مان کمک می‌‌کند.

کیادلیری یادآور شد: عمق کار این وزارتخانه و تأثیرگذاری آن بر منابع طبیعی آنقدر زیاد است که نیازمند تشکیل چنین وزارتخانه مستقلی هستیم. 

وی با طرح این سؤال که کدام چالش به اندازه چالش‌های منابع طبیعی در کشور در سال‌های اخیر بحران‌زا بوده است، گفت: چالش‌هایی همچون کمبود آب، آلودگی هوا، بروز گرد و غبار و سیلاب تنها با تشکیل یک وزارتخانه منابع طبیعی ممکن خواهد شد. 

*تبدیل شدن سازمان محیط زیست به وزارتخانه، این سازمان را از جایگاه نظارتی خارج می‌کند

رئیس انجمن جنگلبانی ایران در پاسخ به این سؤال که چرا برای تشکیل این وزارتخانه از ادغام این دو سازمان (محیط زیست و منابع طبیعی) صحبت نکردید، آیا ادغام این دو سازمان را حالت ایده‌آل‌تری نمی‌دانید، گفت: خیر؛ چون این ادغام معایبی دارد. وظیفه این دو دستگاه متفاوت است و محیط‌زیست وظیفه نظارتی در تعیین شاخص‌ها و استانداردها دارد و وظایفش تنها مربوط به منابع طبیعی نیست و برای بررسی این شاخص‌ها به بخش صنعت و کشاورزی هم وارد می‌شود، در واقع کار این سازمان بسیار گسترده بوده و چون باید بر کار همه دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشد، امکان ادغام این دو سازمان وجود ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه تبدیل شدن سازمان محیط زیست به وزارتخانه، این سازمان را از جایگاه نظارتی خارج کرده و دیگر نمی‌تواند به صورت مستقل بر کار دستگاه‌ها نظارت داشته باشد و زیر فشار نمایندگان مجلس ممکن است تصمیمات اشتباهی بگیرد. 

کیادلیری به فشارهایی که نمایندگان مجلس در طرح تنفس جنگل‌ها و در زمان تصویب آن ایجاد کردند اشاره کرد و اظهار داشت: فشار نمایندگان محلی، چالش‌هایی را برای ما به وجود آورد. بیشترین مخالفان را نمایندگان شهرهای شمالی داشتند، چون آنها تنها به اشتغال حوزه انتخابی خود فکر می‌کردند و تصورشان این بود که در دوران کوتاه نمایندگی‌شان در تولید اشتغال خللی وارد نشود.

وی با تأکید بر اینکه وظایف این دو سازمان با وجود هم راستا بودن به هم مشابهتی ندارد، بیان داشت: اگر وزارت منابع طبیعی تشکیل شود و این وزارتخانه تحت فشار نمایندگان قرار گیرد، سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر می‌تواند جلوی فشارها بایستد و بالعکس اگر دولت‌ها بخواهند در حوزه محیط زیست فعالیت خلاف قوانین بکنند، این وزارت منابع طبیعی است که جلوی آنها می‌ایستد و نباید این سازمان را کوچک و بی‌ارزش کرد. 

به گفته وی وزارتخانه منابع طبیعی می‌تواند امور اراضی، شیلات و بخش‌های اجرایی محیط زیست مثل شکار و سیل را مدیریت کند، اما اصولا کار آن اجرایی است.

*ادغام سازمان محیط زیست و جنگل‌ها، خطرناک است

رئیس انجمن جنگلبانی ایران، سناریوی دیگری که پیش‌بینی کرده بود را اینطور توضیح داد که اگر این دو سازمان ادغام شوند و سپس تبدیل به وزارت منابع طبیعی و محیط زیست شده و فعالیت خود را اینگونه ادامه دهند، شرایط کمی خطرناک می‌شود، چرا که به شدت تحت‌تأثیر مسائل سیاسی و نمایندگان مجلس قرار خواهند گرفت. 

وی افزود: اما این ادغام هم با وجود خطراتی که پیش رو دارد، از وضعیت حال حاضر سازمان جنگل‌ها مطلوب‌تر است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =