کد خبر: 4385
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
آرش امیدوار

صبح امروز کارگروه زیربنایی توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط‌زیست استان هرمزگان با دو دستور کار مهم تشکیل و تصمیمات مهمی برای توسعه زیرساخت های آبی هرمزگان گرفته شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، "طرح سد - پل شریفی در شهرستان جاسک" نخستین دستور کار کارگروه زیربنایی توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط‌زیست استان هرمزگان بود.

مشاور طرح سد - پل شریفی در شهرستان جاسک در کارگروه زیربنایی توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط‌زیست استان هرمزگان، اظهار کرد: طرح سد شریفی در جاسک با رویکرد سد پل، با هدف بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی منطقه، فقرزدایی و ایجاد انگیزه مثبت در اهالی منطقه موردمطالعه قرار گرفت.

آرش امیدوار عنوان کرد: این سد پل در ۶۲ کیلومتری جاسک واقع‌شده است؛ مطالعات اولیه بر رودخانه شریفی که انجام شد.

وی تصریح کرد: این طرح با هدف تأمین آب و جلوگیری از خسارت‌های سیلاب، جایگزینی سد برای عبور از روی رودخانه ازاین‌رو متمرکز روی طراحی سد شدیم.

مشاور طرح سد - پل شریفی در شهرستان جاسک خاطرنشان کرد: پل از روی سد عبور کرده و ارتباط دو طرف رودخانه را وصل کرده است.

امیدوار بیان کرد: هزینه‌ها در این طرح سرشکن می‌شوند اصلاح مسیر جاده انجام می‌شود، قابل کشت شدن اراضی بارق، تولید محصولات کشاورزی افزایش می‌یابد، اشتغال در منطقه‌ایجاد می‌شود، رفاه اقتصادی و اجتماعی تحت تأثیر مثبت قرارمی‌گیرد، افزایش سازمان‌های خدمات رسان در منطقه را نیز در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه طول پل ۲۳۰ متر خواهد بود، بیان کرد: محدوده دشت بارق و سد پل شریفی : رویکرد این طرح ذخیره بخشی از رسوب و تخلیه بخشی از آن است.

مشاور طرح سد - پل شریفی در شهرستان جاسک با بیان اینکه از ظرفیت رودخانه برای اراضی کشاورزی دشت بارق استفاده می‌کنیم، اضافه کرد: دشت بارق در محدوده سد شریفی واقع‌شده است.

امیدوار ادامه داد: آبدهی سد شریفی ۱۳ میلیون مترمکعب در سال بوده  و یک‌میلیون مترمکعب آورد رسوب است و با انجام آبخیزداری این مقدار کاهش چشم‌گیری خواهد داشت، تبخیر سالانه دو هزار و ۶۲۳ میلی‌متر در سال خواه بود و سیلاب کنترل این طرح هزارساله است.

وی خاطرنشان کرد: سد شریفی در گروه طبقه چهار قرار می‌گیرد، بازگشت سیلاب طراحی ۵۰۰ ساله، آزمون کنترل ایمنی هزارساله است.

مشاور طرح سد - پل شریفی در شهرستان جاسک با اشاره به اینکه در خصوص احداث گلخانه در دشت بارق نیز مطالعات تکمیلی انجام‌شده است، بیان کرد: هزینه این طرح بین ۵۸ تا ۶۳ میلیارد تومان برآورد شده است؛ به علت بالا بودن میزان تبخیر ، هرساله تخلیه مخزن صورت خواهد گرفت.

امیدوار افزود: ظرفیت سد ۱۳ میلیون مترمکعب و حجم سیلابی آن حدود ۱۸ میلیون مترمکعب است؛ ضوابط طراحی راه‌ها برای دوره بازگشت سیلاب صدساله طراحی می‌شوند، این طرح کنترل برای دوره بازگشت هزارساله است؛ لازم به ذکر است اجرای طرح با تأمین اعتبار یک‌ساله انجام می‌شود.

مدیرکل آب منطقه‌ای استان هرمزگان نیز در این جلسه بیان کرد: میزان رسوب و عمر سد در جانمایی ایجادشده است، در زمان سیلاب ۹ دریچه سد باز می‌شود و رسوب تخلیه می‌شود.

هوشنگ ملایی عنوان کرد: ما در سد گابریک هم مشکل رسوب را داریم که برای حل آن دریچه‌ای در کف سد دیده‌شده است، هم مسائل زیست‌محیطی رعایت می‌شود و هم به افزایش عمر سد کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این طرح می‌تواند رویکرد گردشگری نیز داشته باشد.

"انتقال آبشیرین کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس از غرب شهر به مخزن داماهی در شرق بندرعباس" دومین دستور کار کارگروه زیربنایی توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط‌زیست استان هرمزگان بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در کارگروه زیربنایی توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط‌زیست استان هرمزگان، اظهار کرد: تاکنون زیرساختی برای انتقال آب از آب‌شیرین‌کن‌هایی که در غرب شهر بندرعباس تعبیه‌شده وجود نداشت، در این طرح در فاز اول ۳۶ میلیون مترمکعب معادل صد هزار مترمکعب در شبانه‌روز یا هزار و ۱۵۰ لیتر در ثانیه آب‌رسانی صورت می‌گیرد و در فاز دوم در سال ۹۹ این عدد به ۷۲ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

امین قصمی افزود: این پروژه در حال اجرا است، هر ۳۳ کیلومتر خط انتقال آماده است، تأمین مالی انجام‌شده است، ما در حال ورود به حریم شهری هستیم و نیاز به تعامل حداکثری با شهرداری، راه‌آهن و راه و شهرسازی داریم.

وی عنوان کرد: حوضچه پیش‌بینی‌شده که آب این آب‌شیرین‌کن شهر بندرعباس وارد آن شود، این پروژه از حوضچه تقسیم تا مخازن ۶۰۰ دستگاه ۲۲ کیلومتر و از ۶۰۰ دستگاه تا داماهی حدود ۱۱ کیلومتر است؛ ۱۷۰ هزار مترمکعب ظرفیت مخزن داماهی شهر بندرعباس است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان تصریح کرد: زیرساخت خط انتقال در حال اجراست، نگرانی که وجود دارد در بندرعباس در حوزه زیرساخت هزینه نشده، مخازن ۶۰۰ دستگاه فرسوده شده و ما برای بازسازی مخازن ۶۰۰ دستگاه و داماهی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم.

قصمی بیان کرد: از کیلومتر صفر به‌اضافه ۸۰۰ وارد محدوده منطقه ویژه می‌شویم تا کیلومتر ۳ به‌علاوه ۵۰۰ ، تا بخشی از دیوار منطقه ویژه مشکلی نداریم، در حریم خط انتقال قبلی کار خود را ادامه می‌دهیم، محدودیت‌های بسیاری داریم راه‌آهن مسئله ماست، کنار راه‌آهن فیبر نوری و خط هزار و ۲۰۰ قبلی است و نیاز به تعامل راه‌آهن دارد، ممکن است نیاز به جابجایی فیبر نوری شود.

وی خاطرنشان کرد: از کیلومتر ۴ تا ۱۵ حدود ۱۱ کیلومتر را احصا کردیم و معارضی وجود ندارد و در حریم لوله قبلی خود جلو می‌رویم و مشکل خاصی نداریم و از کیلومتر ۱۵ و ۵۰۰ حدود ۹ نقطه به طول هزار متر پایپ جکینگ  داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان اضافه کرد: از شهرک پیامبر اعظم وارد محدوده‌ای می‌شویم که باید با راه و شهرسازی وارد مذاکره شویم. در کیلومتر ۱۸ لوله‌ای از قبل کارشده و لوله هزار و ۴۰۰ کیلومتر تمام می‌شود و وارد مخزن ۶۰۰ دستگاه می‌شود.

قصمی اظهار کرد: در کیلومتر ۱۹ و ۵۰۰ به تصفیه‌خانه فاضلاب برمی‌خوریم که باید روی خور گورسوزان پلی تأسیس شود، بعدازاین نقطه مسیر ادامه دارد تا شمال شهرک سجادیه پیشروی می‌کنیم و هایپ جکینگ خواهیم داشت و وارد مناطق مسکونی می‌شویم و در نهایت به بلوار امام حسین می‌رسیم که معارض بزرگی داریم، بخشی از کار ما در رفوژ وسط بلوار صورت خواهد گرفت و در کیلومتر ۲۹ وارد مخازن داماهی می‌شویم.

وی افزود: پروژه در شهر انجام  می‌شود و مشکلات خاص خود را خواهد داشت، حجم خاک‌برداری‌ها بالا خواهد بود و تعامل دستگاه‌ها بسیار کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان تصریح کرد: این پروژه به‌سرعت کار خود را انجام می‌دهد و زمان‌بندی ما برای فاز اول شش‌ماهه است.

قصمی عنوان کرد: روال عادی مجوزهای شهرداری باید تسریع شود، ما هیچ خیابانی را کات نمی‌کنیم و هایپ جکینگ کارخواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص تقاطع غیر همسطحی که شهرداری می‌زند، شهرداری باید حریم لوله ما را حفظ کند.

استاندار هرمزگان در این کارگروه، اظهار کرد: کلیات طرح تصویب می‌شود، این پروژه کامل است مردم آن را نمی‌بینند چون زیرخاک می‌رود.

فریدون همتی عنوان کرد: یک سرمایه‌گذاری در راستای تکمیل آب‌شیرین‌کن‌ها است، این کار انجم می‌شود و پروژه بزرگی است و جای تشکر دارد.

وی تصریح کرد: ما به دلیل نداشتن منابع دولتی برای انتقال آب، اجرای این پروژه را روی دوش آب‌شیرین‌کن‌ها و بر روی تضمین خرید گذاشتیم که کار فوق‌العاده‌ای است.

استاندار هرمزگان بیان کرد: وزارت نیرو بنا نداشت آبی خرید تضمینی کند، اینکه وزارت نیرو را مجاب کردیم در فاز اول ۵۰ هزار مترمکعب قرارداد خرید تضمین داریم که گام بزرگی در جهت تأمین آب شرب شهر بندرعباس است که تأثیر آن بر روی میناب مشاهده می‌شود. همین کار ابعاد و آثار و اعدادش بسیار بزرگ است و ممکن است دیده نشود.

همتی خاطرنشان کرد: دولت در شرایط تحریم و وضعیت بد اقتصادی کار بزرگی انجام داده است، در برابر جنگ اقتصادی که دشمن علیه ما راه انداخته می‌ایستیم و در این شرایط این پروژه کار بسیار بزرگی است.

وی بیان کرد: تاریخ باید جلو رفتن کارهای آبادانی و عمرانی را در چنین جنگ اقتصادی را ثبت کند، این موفقیت اداره امروز کشور در مقابل تحریم‌ها نتیجه صندوق‌های رأی مردم و جمهوری اسلامی در سال ۹۶ است، وقتی بیش از ۴۰ میلیون نفر پای صندوق‌های رأی آمده‌اند. دولت همه‌کسانی است که به این دولت یا فرد دیگری رأی نداده‌اند و همچنین کسانی که اصلاً رأی نداده‌اند.

استاندار هرمزگان اضافه کرد: همین‌که مردم سختی‌ها را تحمل می‌کنند در کارها نقش دارند، این پروژه افتخار دولت، مردم رهبری، نیروهای مسلح و همه است چون همه با هم یک مجموعه هستیم.

همتی اظهار کرد: در تاریخ باید ماندگار شود که دولت و نظام جمهوری اسلامی در جنگ نابرابر و ناعادلانه اقتصادی از سوی آمریکا این‌چنین با قدرت جلو می‌رود و نفوذش در منطقه روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

وی افزود: یکی از کارنامه‌های زیبای جمهوری اسلامی ایران در همین جنگ اقتصادی است، همین تمرکز بر روی دشت بارق هزاران سال بی‌استفاده بوده و امروز همه ظرفیت‌ها کمک می‌گیریم تا آن دشت را برای خلق ثروت و اشتغال از آن استفاده کنیم تا ۲۰ هزار نفر اشتغال‌زایی می‌کند و افتخار بسیار بزرگی است.

به گزارش ایسنا، در پایان نشست این کارگروه هر دو طرح مورد ارائه نیز به تصویب رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =