دکتر حامد روحانی زاده

دوره آموزشی وقایع ناخواسته ویژه دانشگاه های علوم پزشکی قطب شمال کشور به مدت سه روز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری برگزار شد.

به گزارش روستانیوز دکتر حامد روحانی زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه کاهش وقایع ناخواسته بیمارستانی با شاخص رضایتمندی مردم ارتباط معکوس دارد افزود:  به همین دلیل طرح تحول نظام سلامت در کنار هدف گرفتن دو شاخص حفاظت از جیب مردم و دسترسی همگانی به خدمات سلامت ، شاخص رضایتمندی را با تعریف کدهای ۲۸ گانه وقایع ناخواسته مورد توجه قرار داده و به اجرا گذاشته است.

دکتر روحانی زاده شایع ترین وقایع ناخواسته بیمارستانی را سقوط بیمار از تخت ، جا گذاشتن ابراز و تجهیزات بیمارستانی در بدن بیمار، تزریق اشتباه خون و دارو معرفی کرد و اظهار داشت :  وزارت بهداشت با تعریف کدهای مشخص برای وقایع ناخواسته ، برگزاری کارگاههای آموزشی و اجرای طرح خوداظهاری در این زمینه به دنبال احقاق حقوق بیماران است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود : هم اکنون طرح خوداظهاری در تمام بیمارستان های دولتی و خصوصی در استان در حال اجراست و با اجرای طرح خوداظهاری ، روند این واقع به خصوص در مراکز درمانی دولتی رو به کاهش گذاشته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین اظهار کرد :  به دلیل تعدد بیمارستان های دولتی و بالا بودن پذیرش بیمار در این مراکز، وقایع ناخواسته در این مراکز نسبت به بیمارستان های خصوصی به صورت طبیعی بالا است .

وی با تاکید بر این که پررنگ تر دیده شدن وقایع ناخواسته در بیمارستان های دولتی به معنای پایین بودن کیفیت درمانی در این مراکز یا بی توجهی به حقوق بیماران نیست ، توضیح داد : به عنوان نمونه در مازندران حدود ۴۰ بیمارستان دولتی و خصوصی فعالیت دارند که ۳۱ بیمارستان در تملک  دولت و تامین اجتماعی و بقیه خصوصی است و پذیرش حدود ۹۰ درصد از بیماران استان نیز در مراکز دولتی انجام می شود.

دکتر روحانی زاده هدف از برگزاری کارگاه آموزشی وقایع ناخواسته بیمارستانی دانشگاههای علوم پزشکی قطب یک کشور در ساری را بررسی میزان این حوادث و اصلاح فرایندهای  برای کاهش این وقایع بیان اعلام کرد و اضافه کرد : در این کارگاه آموزشی سه روزه رابطین ستاد های درمان دانشگاه های علوم پزشکی و همچنین مسئولین فنی و رابطین وقایع ناخواسته بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی قطب شمال کشور از استان های مازندران،گیلان، سمنان، شاهرود، بابل و گلستان و همچنین  مدیران مرتبط بیمارستان های خصوصی نیز حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =