ذرت

اوایل تابستان ۹۶ چند واردکننده دولتی و خصوصی حدود ۵۰۰ هزار تن ذرت وارد کشور کردند که بعدها مشخص شد مقداری از این ذرت‌ها آلوده به سمی به نام آفلاتوکسین است.


اکنون سازمان استاندارد مجوز خروج کالا را نمی‌دهد و در نهایت دو راه باقی می‌ماند: صادرات یا امحا؛ امحای کالا هزینه بسیاری دارد و بهترین راه صدور کالا به کشورهایی است که استاندارد متفاوتی در این زمینه دارند. حالا، اما نه این راه عملی شده و نه آن راه. 
در همین ارتباط رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ذرت‌های آلوده به علت نداشتن اجازه ترخیص در گمرک مانده و حتی یک کیلوگرم از آن به کشور وارد نشده است. 
نیره پیروزبخت اظهار داشت: در سال ۹۵، ۵۰۰ هزار تن ذرت وارد کشور شده بود که آزمایش بسیار دقیق بر روی این محصول انجام شد. 
وی خاطرنشان کرد: بر اساس نتیجه آزمایش‌ها، ۳۵۰ هزار تن از این ذرت‌ها، گواهی انطباق گرفته و آلودگی ندارد، از این رو اجازه داده شده است تا به داخل کشور وارد شود، اما آلودگی به نوعی سم، در ۱۴۰ هزار تن از این ذرت‌ها شناسایی شده که این میزان، هنوز در گمرک است. 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: تا زمانی که کالا در گمرک است، به معنای این است که وارد کشور نشده است. 
پیروزبخت گفت: این سازمان، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و دولت پیگیر این موضوع هستند و اعلام می‌کنیم که حتی یک کیلوگرم ذرت آلوده وارد چرخه مصرف نشده است. 
وی در پاسخ به این سوال که ذرت‌ها ممکن است تحت برخی فشارها وارد کشور شود، اظهار داشت: سلامت مردم، خط قرمز فعالیت‌های ما است و از طرفی، کسانی که گفته می‌شود که در این زمینه فشار وارد می‌کنند، در همین جامعه زندگی و خانواده آنان از همان محصولات استفاده می‌کنند. 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تأکید کرد: این سازمان، کاری با فشارها ندارد، در برابر آن مقاوت می‌کند و به هیچ عنوان اجازه ورود کالای بی‌کیفیت را نمی‌دهد. 

۳ پیشنهاد برای ذرت‌های آلوده
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجازه ترخیص ذرت‌های آلوده در داخل کشور داده نشده است. 
مرتضی رضایی درباره ذرت‌های آلوده گفت: حدود ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ عمدتاً توسط شرکت‌های خصوصی وارد کشور شده است، اما به دلیل این‌که آلایندگی به سم قارچی آفلاتوکسین در این‌ها بالا بوده، اجازه ترخیص در داخل کشور داده نشده و به صورت بلوکه شده و مهروموم شده در بندرها مانده است. 
وی با بیان این‌که اجازه ترخیص به حدود ۱۴۰ هزار تن ذرت داده نشده است، گفت: استانداردهای جمهوری اسلامی در زمینه واردات ذرت بسیار سختگیرانه است و جزو کشورهای سختگیر در این خصوص هستیم. 
رضایی گفت: بر این اساس خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شده، یک گرم از این ذرت ترخیص نشده است. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: همچنین از طریق دستگاه نظارتی از جمله سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی و دیگر سازمان‌های نظارتی؛ تمام محموله‌های وارداتی به کشور کنترل می‌شود. 
وی گفت: در این چهار یا پنج سال اخیر بیش از ۳۰ میلیون تن دانه ذرت دامی وارد کشور شده است که اکثر این ذرت‌ها به عنوان خوراک دام و طیور مصرف می‌شود. 
رضایی ادامه داد: در یک برنامه تلویزیونی گفته شد که این ذرت‌ها خوراک انسانی است، اما این ذرت‌ها دامی است و هیچ‌گونه کاربردی در تغذیه انسان ندارد؛ ضمن این‌که این ذرت‌های آلوده کاملاً مهر و موم و پلمب شده است و به هیچ عنوان امکان ترخیص ندارد. 
رضایی در پاسخ به این سوال که اگر به این قطعیت رسیده‌اید که این ذرت‌ها آلوده است، چرا آن‌ها را معدوم نمی‌کنید، گفت: در این خصوص سه روش پیشنهاد داده شده؛ نخست این‌که به کشور مبدأ که از آن‌جا این ذرت‌ها وارد شده است، برگردانده شود یا به کشورهایی که این استانداردها شامل حال آن‌ها نمی‌شود و سختگیری کم‌تری دارند، فروخته شود یا این‌که به‌طور کامل و با رعایت تمام شرایط زیست‌محیطی معدوم شود. 

ذرت‌های آلوده وارد سبد غذایی مردم نشده است
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس هم با بیان این‌که ذرت‌های آلوده وارد سبد غذایی مردم نشده است، گفت: ۱۴۹ هزار تن ذرت آلوده توسط دولت معدوم می‌شود. 
احمدعلی کیخا  گفت: اخیراً خبری در رسانه‌ها از قول یکی از نمایندگان مجلس در ارتباط با ترخیص ذرت‌ها آلوده در کشور مطرح شد و در همین راستا کمیسیون کشاورزی مجلس پیرو جلسات گذشته، برای شفافیت بیش‌تر جلسه‌ای با حضور مسئولان اجرایی مربوطه برگزار کرد. 
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این‌که 490 هزار تن ذرت طبق روال هر سال توسط هشت الی 10 شرکت وارد کشور شده که سهم کوچکی از آن مربوط شرکت‌های وابسته به جهاد کشاورزی است. 

350 هزار تن از ذرت‌های وارد شده سالم ترخیص شدند 
وی با تأکید بر این‌که معیارهای استاندارد در ایران بسیار سختگیرانه‌تر از بسیاری از کشورهای دنیا است، افزود: حدود 350 هزار تن از ذرت‌های وارد شده با توجه به استعلام‌هایی که از گمرک و سازمان ملی استاندارد شده، سالم بوده و ترخیص شده است و بر همین اساس کسی هم نمی‎تواند ادعا کند که در این ترخیص تقلبی صورت گرفته است. هر چند از دادستانی کل کشور هم به عنوان مدعی العموم درخواست کردیم به این موضوع ورود و در صورت وجود مدارکی دال بر تخلف و عدم رعایت استانداردها در ترخیص، با متخلفان به‌شدت برخورد کند. 

 149 هزار تن از ذرت‌های آلوده معدوم‌ می‌شود
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ضمن تشکر و قدردانی از اقدامات سازمان ملی استاندارد، گمرک و دستگاه‌های نظارتی به جهت ایستادگی در مقابل فشارها و ممانعت از ترخیص ذرت‌های آلوده، اظهار کرد: جمع‌بندی دولت در مرداد ماه این بوده است که برای معدوم‌سازی 149 هزار تن ذرت‌های آلوده اقدام کند؛ البته چاره‌ای جز این کار نبوده و بحث‌های مختلفی از قبیل ری اکسپورت کردن و صادرات مجدد ذرت‌ها از کشور مبدا بنابر دلایل متعدد توصیه نمی‌شود. 
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس با اشاره به درخواست کمیسیون کشاورزی از دادستانی کل کشور و وزارت اطلاعات جهت نظارت بر روند ترخیص ذرت‌ها، تصریح کرد: دولت و سازمان اموال تملیکی که در حال حاضر متولی ذرت‌های آلوده است، باید با رعایت اصول فنی و شرایط قرنیطنه جهت معدوم‌سازی ذرت‌های باقی مانده ازسال 95 اقدام کند. 

هیچ آلودگی‌ای در سبد غذایی مردم وجود ندارد
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که هیچ مشکلی و آلودگی‌ای در سبد غذایی مصرفی مردم وجود ندارد، گفت: این اطمینان را به مردم می‌دهم که ذرت‌های آلوده به هیچ عنوان وارد سبد غذایی مردم نشده است. ازطرفی نماینده‌ای که این موضوع را مطرح کرده، به موضوع ورود ذرت‌های آلوده به سبد غذایی مردم اشاره نکرده است، بلکه اعلام کرده که امکان دارد ازطریق فرآورده‌های دامی، موجب آلودگی سبد غذایی مردم شود، در حالی که ذرت‌های آلوده به هیچ عنوان وارد سبد غذایی مردم نشده است. 

ذرت‌های آلوده از کالاهای اساسی در انبارهای بندر امام جدا شد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم گفت: انبارهایی که ذرت آلوده در آن نگهداری می‌شود، با انبار سایر کالاهای اساسی مجزا است و تمام اصول بهداشتی برای رعایت امنیت غذایی مردم انجام شده. 
محمد راستاد با بیان این‌که صاحب کالا (ذرت‌های آلوده) به‌صورت مستمر و مجدانه دنبال مشتری خارجی است تا بتواند محموله ذرت را به کشور دیگری صادر کند، اظهار کرد: وی هنوز موفق به این کار نشده است و امیدوار هستیم ‌گیرنده کالا با سرعت بیش‌تری مشخص شود تا بتوان این ذرت‌ها را از بندر امام (ره) خارج کرد. 
وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان راهی یافت تا ذرت‌های آلوده از انبار بندر امام خارج شود، افزود: صاحب کالا به جهت هزینه انبارداری که پرداخت می‌کند، به‌دنبال مشتری خارجی است و این امر برای صاحب کالا انگیزه بزرگی است تا دیگر مشمول پرداخت هزینه انبارداری نشود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =