کد خبر: 4349
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
عقاب طلایی

رئیس اداره محیط زیست طارم‌ گفت: با آغاز فصل سرما طمع شکار در بین شکارچیان افزایش می‌یابد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، زندگی انسان پیوند ناگسستنی با محیط زیست پیرامون اطراف خود دارد و هر چه محیط زیست سالم‌تر و بدون مشکل وجود داشته باشد، قطعاً زندگی انسان نیز بدون مشکل خواهد بود. بدون شک بسیاری از مشکلات کنونی محیط زیستی ما، ناشی از انقراض یا کاهش حیات‌وحش و تخریب زیستگاه‌های طبیعی آن‌ها است، زیرا انسان به‌عنوان بخشی از طبیعت، سرنوشتش با سرنوشت حیات سایر جانداران و محیط زیست پیرامونش، پیوندی ناگسستنی دارد.

بیایید حداقل این‌بار به‌خودمان دروغ نگوییم، زیرا حال ما خوب نیست؛ به خاطر اینکه حال حیات‌وحش و محیط زیست‌مان خوب نیست، محیط زیستی که علی‌رغم اینکه میراث آیندگان کشور است به عرصه‌ای برای جولان عده‌ای منفعت‌طلب تبدیل شده است که گاه با شکار، گاهی با آلودگی و گاه با از بین بردن پوشش گیاهی آرامشش توسط انسان‌ها به هم می‌خورد.

از بین رفتن تنوع زیستی باعث بروز ناهنجاری‌های غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل جبران در محیط زیست می‌شود. تنوع گونه‌ها که به منزله حلقه‌های حیات شناخته می‌شوند، در صورت پاره شدن این حلقه‌ها، امکان زیست انسان نیز بر روی کره زمین با مشکل یا بن‌بست مواجه خواهد شد.

استان زنجان نیز مانند سایر نقاط کشور میزبان حیواناتی است که گونه برخی از آن‌ها در معرض تهدید قرار دارد تا جایی که برای حفاظت از این گونه‌ها در برخی از مناطق استان، مناطق شکارممنوع اعلام شده است.

شهرستان طارم به علت برخورداری از آب و هوای مناسب، زیستگاه انواع حیوانات و پرندگان کمیاب است، این شهرستان منطقه حفاطت شده خرمنه‌سر و بخشی از منطقه سرخ‌آباد را در دل خود جای داده است که این امر متأسفانه همواره چشم طمع شکارچیان را به این مناطق جلب می‌کند تا جایی که می‌توان گفت آفت شکار، یکی از مهم‌ترین آفات محیط زیست طارم است.

در همین رابطه، رئیس اداره محیط زیست طارم در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه محیط‌بانان این شهرستان برخورد جدی با شکارچیان را همواره در دستور خود قرار می‌دهند، اظهار کرد: مردم جزو ارکان اصلی حفاظت از محیط زیست هستند که همکاری آن‌ها با این نهاد منجر به داشتن محیط زیستی سالم و پویا می‌شود.

غلامرضا عباسی با تأکید بر اینکه از مردم این شهرستان می‌خواهیم در صورت مشاهده هرگونه شکار غیرمجاز، متخلفان را به محیط‌بانی یا اداره محیط زیست طارم اطلاع دهند، اظهار کرد: هیچ اغماضی در برخورد با شکارچیان غیرمجاز در شهرستان وجود ندارد و مأموران محیط زیست شبانه‌روزی آماده مبارزه با متخلفان هستند.

وی با بیان اینکه منطقه خرمنه‌سر و بخشی از سرخ‌آباد از مناطق شکارممنوع طارم است، اظهار کرد: خرمنه‌سر طارم زیستگاه اصلی کل و بز، پلنگ، خرس قهوه‌ای، سیاه‌گوش، کفتار و انواع پرندگان مانند کبک، کبوتر، دلیچه، عقاب طلایی و ساری‌گپه است.

این مسئول با تاکید بر اینکه شکار، یکی از آفات محیط زیست به‌شمار می‌رود، ادامه داد: شکارهای بی‌رویه و غیرمجاز علاوه بر اینکه تعادل محیط زیست را به هم می‌زند، موجب از بین رفتن گونه‌های جانوری و گیاهی می‌شود که در نهایت متضرران اصلی از این ماجرا، خود انسان‌ها هستند. کل بز وحشی که از حیوانات حفاظت شده این منطقه است همواره یکی از شکارهای جذاب برای شکارچیان به‌شمار می‌رود و متاسفانه هر از گاهی شاهد شکار این حیوان توسط شکارچیان هستیم.

در همین رابطه رئیس اداره محیط زیست شهرستان طارم با بیان این‌که با نزدیک شدن به فصل سرما، شاهد طمع شکارچیان به شکار افزایش می‌یابد، افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط یگان حفاظت محیط زیست طارم، افزایش گشت و کنترل‌ها از مناطق حفاظت شده توسط محیط‌بانان در راستای مقابله با شکارچیان غیرمجاز در دستور کار قرار دارد.

عباسی با تاکید بر اینکه در صورت مشاهده تخلف از سوی شکارچیان اقدام به برخورد از طریق مراجع قضایی خواهد شد، اظهار کرد: شکار غیرمجاز خارج از جرایم کیفری دارای حبس و جزای نقدی نیز است.

این مسئول از دستگیری شکارچی کل بز وحشی در طارم طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: طبق گزارش دوست‌داران و همیاران محیط‌زیست مبنی بر شکار یک رأس کل وحشی در منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر و انتقال لاشه این شکار به منزلی در روستای ده‌بهار، مأموران یگان حفاظت محیط زیست این اداره با همکاری ماموران اداره اطلاعات نیروی انتظامی پس از هماهنگی با مقامات قضایی و اخذ مجوز تفتیش و بازرسی در محل مورد نظر حاضر و در حین بازرسی علاوه بر لاشه کل وحشی دو قبضه اسلحه شکاری از نوع ته‌پر دولول مجاز و ته‌پر تک‌لول غیرمجاز به همراه ادوات شکار کشف و ضبط شد.

وی در مورد اقدامات قانونی انجام شده در جهت برخورد با این شکارچیان متخلف، خاطرنشان کرد: همه موارد کشف و ضبط شده بعد از تکمیل پرونده به همراه شکارچی متخلف به مراجع قضایی شهرستان معرفی و تحویل داده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =