مرغداری

صادرات مرغ ممنوع شد و اما این ممنوعیت صادرات کوتاه‌ترین قانونی بود که به اجرا درآمد، زیرا چهار روز بعد دوباره ماجرا تغییر کرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات گوشت مرغ را آزاد اعلام کرد.

صادرات مرغ ممنوع شد و اما این ممنوعیت صادرات کوتاه‌ترین قانونی بود که به اجرا درآمد، زیرا چهار روز بعد دوباره ماجرا تغییر کرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات گوشت مرغ را آزاد اعلام کرد. ممنوعیت صادرات زمانی اعلام شد که قیمت مرغ افزایش پیدا کرد و به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و به همین دلیل با نامه وزارتخانه جلوی صادرات مرغ گرفته شد، اما به یک‌باره همه‌چیز تغییر کرد و دوباره بدون آن‌که چیزی تغییر کند یا قیمت مرغ کاهش پیدا کند، صادرات از سر گرفته شد. اعلام صادرات و دوباره ممنوع‌کردن آن و دوباره تأیید صادرات، تولید‌کنندگان مرغ را دچار سردرگمی کرده است و با این شرایط آن‌ها نمی‌توانند برای محصول خود تصمیم درستی اتخاذ کنند.

پتانسیل خوبی برای صادرات داریم

علی صابری، دبیر انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ، در گفت‌وگو با «روسنا» در این خصوص گفت: تولیدکنندگان در داخل کشور پتانسیل سرمایه‌گذاری روی صادرات را دارند و درواقع بحث ممنوعیت صادرات مرغ استنباط غلطی بود از دستورالعمل دولت که این صادرات ممنوع شده است. درواقع این موضوع یک تکلیف تشکیلاتی بود که وزارت صمت آن را پیرو دستورالعمل‌های قبلی خود استخراج کرده بود.

وی با اشاره به این‌که تقاضا از کشورهای همسایه وجود دارد و بهترین کار این است که بخشی از تولید صادر شود، ادامه می‌دهد: امکاناتی که در صنعت مرغداری داریم با استانداردهای جهانی مطابقت می‌کند و آن‌قدر کارها با برنامه پیش می‌رود که قابلیت و پتانسیل صادراتی در کشور وجود دارد. حتی می‌توانیم بر اساس سفارش مشتریانمان مرغ را تولید کنیم.

صابری افزود: به‌طور مثال برخی از مشتریان مرغ ۹۰۰ گرمی تا یک کیلو و ۱۰۰ گرمی می‌خواهند که می‌توانیم بر اساس سفارش آن‌ها این مرغ را تولید کنیم. درواقع می‌توان گفت با تشکیل زنجیره شرکت‌های تولیدکننده گوشت مرغ که چهار سال پیش شکل‌گرفته است، می‌توانیم هر مرغی را بنا بر سفارش تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عاقلانه‌ترین کار این است که از ظرفیت‌های بلااستفاده کشور استفاده کنیم. در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد از ظرفیت تولید مرغداری‌ها بلااستفاده است و برای اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

صابری به نرخ پایین صادرات اشاره کرد و گفت: ما توان صادرات بیش از ۲۰۰ تن مرغ را به خارج از کشور داریم، اما به‌شرط آن‌که بتوانیم از شرایط بالقوه این صنعت استفاده کنیم.

حال این روزهای صنعت مرغ خوب نیست

برزو بی‌غم، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان تهران، نیز به خبرنگار «روسنا» گفت: ممنوع و آزاد کردن صادرات مرغ دردی از تولیدکننده دوا نمی‌کند، زیرا تولید داخل آن‌قدر قابلیت صادراتی ندارد و از سوی دیگر قیمت‌ها در داخل کشور آن‌قدر جذابیت دارد که تولیدکننده بخواهد محصولش را در داخل به فروش برساند. به همین دلیل مشکلات باید ریشه‌ای و اساسی حل شود.

وی تصریح کرد: امروز جوجه به نزدیک سه هزار تومان ‌رسیده و این تهدیدی برای تولید است. ازآن‌جاکه تولید داخل صادرات‌محور نیست، خیلی در کار مرغداری‌ها تأثیر مستقیم ندارد، اما این موضوع از روزمرگی و برنامه نداشتن مسئولان و متولیان امر حکایت می‌کند. تولیدکننده مثل گوشتی که به سیخ کشیده شده، در حال کباب‌شدن است و گاهی این آتش کم‌وزیاد می‌شود. اما نکته‌ای را که باید به آن اعتراف کرد این است که در کل تولید حال خوشی ندارد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان تهران خاطرنشان کرد: چون تولید ما بر محور صادرات نیست، امروز خیلی نمی‌توانیم بگوییم تولیدکننده سردرگم است، زیرا تولیدکننده در حال حاضر نگران تهیه نهاده‌ها و گرسنگی مرغ‌هایش است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر قیمت مرغ مناسب شده و دخل‌وخرج مرغدار باهم همخوانی دارد، ادامه می‌دهد: اما اگر قیمت جوجه همین سه هزار تومان بماند، تا دو ماه آینده آن حداقل سودی را که در حال حاضر مرغدار به دست می‌آورد نیز از بین می‌رود و به مرز ضرر وارد می‌شود، چون مرغی که در حال حاضر وارد بازار می‌شود با جوجه ۷۰۰ تومانی بوده و امروز جوجه نزدیک سه هزار تومان شده و بیش از دو هزار تومان افزایش قیمت داشته است، درنتیجه سود حداقلی مرغدار را از بین خواهد برد. بی‌غم در ادامه خاطرنشان کرد: قیمت جوجه رو به بالا می‌رود و بازارش در دو-سه هفته آینده بدتر هم خواهد شد. هم تولید جوجه و هم تولید مرغ مسیری دارد و همه این مسیر را می‌شناسند و می‌دانند این اتفاق خواهد افتاد.

مازاد تولید باید صادر شود

علی ابراهیمی، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، نیز در این خصوص به «روسنا» گفت: واحدهای تولیدی در حال حاضر بیش از سه میلیون تن مرغ تولید می‌کنند، درحالی که مصرف داخلی در حدود یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن است و باید شرایطی فراهم شود که این مازاد تولید صادر شود.

وی با بیان این‌که ممنوع‌کردن صادرات مرغ کار درستی به نظر نمی‌رسد، در ادامه تصریح می‌کند: نرخ ارز سبب شده است که اقبال محصولات داخلی به صادرات بیش‌تر شود و این موضوع سبب می‌شود که صادرات برای تولیدکننده به‌صرفه باشد و از سوی دیگر صادرات مرغ بتواند به ارزآوری محصولات کشاورزی کمک کند.

نماینده مردم شازند با اشاره به این‌که قیمت مرغ باید به‌اندازه‌ای باشد که تولیدکننده و مصرف‌کننده هیچ‌کدام متضرر نشوند، ادامه می‌دهد: اگر قیمت تولید مرغ برای واحدهای تولیدی نیرزد، اقدام به جوجه‌ریزی نمی‌کنند و این موضوع خود در افزایش قیمت تأثیرگذار است، پس اگر بازار خارجی خوبی داشته باشیم، تولیدکننده داخل باانگیزه بیش‌تری اقدام به تولید می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که صادرات مرغ می‌تواند در درازمدت سود هم داشته باشد، ادامه داد: مازاد تولید نباید از بین برود و صادرات بهترین راه برای تبدیل این تولید به سود است.

حمایت از مصرف‌کننده و فشار به تولید‌کننده

احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، نیز در این خصوص به «روسنا» گفت: یکی از اشتباهاتی که دولت انجام می‌دهد این است که برای حمایت از مصرف‌کننده در زمان افزایش قیمت فشار را به تولیدکننده وارد می‌کند.

وی درباره صدور مجوز صادرات مرغ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: موضوعی که در این میان مهم است، این است که وقتی در شرایطی هستیم که قیمت دلار در برابر پول داخلی افزایش پیدا می‌کند، باید ظرفیت صادرات را افزایش دهیم.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: مازاد تولید مرغ داریم و باید زیرساخت‌ها برای استفاده حداکثری از این ظرفیت فراهم شود، اما متأسفانه به‌جای این کار با افزایش قیمت‌ها به بهانه حمایت از مصرف‌کننده هزینه به بخش کشاورزی تحمیل می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جلوگیری از صادرات به دلیل کنترل قیمت‌ها کار درستی نیست و به‌جای آن باید زیرساخت‌های تولید تقویت شود.

با ممنوعیت صادرات تولید‌کننده منزوی می‌شود

جلال محمود‌زاده نیز با اشاره به این‌که نباید تولیدکننده را با تحت‌فشار قرار دادن منزوی کرد، به «روسنا» گفت: ما با ممنوعیت صادرات تولیدکننده را منزوی می‌کنیم و کناره‌گیری او از کار تولید سبب می‌شود واردات افزایش پیدا کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که قیمت مرغ باید منصفانه باشد، ادامه داد: قیمت‌هایی که دولت برای مرغ مطرح می‌کند واقعی نیست و در این میان تنها کسی که متضرر می‌شود، تولیدکننده است.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: برای تعیین قیمت در بازار به مصرف‌کننده توجه می‌شود نه تولیدکننده؛ البته این موضوع تا حدودی درست است، اما باید تولیدکننده نیز حمایت شود تا تولید ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به این‌که در بازار داخل دست تولیدکننده برای فروش محصولات بسته‌شده و باید زمینه صادرات برایش مهیا شود، اظهار کرد: در حال حاضر به تولیدکننده آسیب می‌زنیم تا مصرف‌کننده بتواند قدرت خرید داشته باشد، درحالی که این موضوع اشتباه است و باید با صادرات تولیدکننده را به تولید بیش‌تر ترغیب کرد، زیرا ما در داخل به خودکفایی تولید مرغ رسیده‌ایم و توان صادرات را با تولید محصولات خوب داریم و به این دلیل نباید این فضا را برای تولیدکننده محدود کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =