تعاون روستایی

در پی انتشار مطالب انتقادی و کارشناسانه فعالان بخش کشاورزی در حوزه‌های مختلف نسبت به عملکرد سازمان تعاون روستایی، حالا صاحب‌نظران دیگر نیز وارد این عرصه شده‌اند و به نقد فعالیت‌ها و عملکرد این سازمان پرداخته‌اند.

مدیران و اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی زنبورداری ازجمله افرادی هستند که با وجود تشکر حسین باستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین، از تلاش‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و مدیرعامل آن، نظر دیگری داشته و انتقادات بسیاری به عملکرد این سازمان دارند؛ تا جایی‌که به‌گفته برخی از این افراد، بود و نبود این سازمان برایشان توفیری ندارد. تعدادی از این مدیران در گفت‌وگو با روستانیوز به نقد عملکرد این سازمان پرداخته‌اند که در ادامه می‌آید.

ناکارآمدی سازمان تعاون روستایی، اجحاف در حق برخی تشکل‌ها

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه زنبورداران استان چهارمحال و بختیاری گفت: از عملکرد سازمان تعاون روستایی چندان راضی نیستیم؛ چراکه تنها حضور این سازمان در مسائل ما همان حضور یک نماینده در مجمع سالانه است و به‌غیر از این ارتباط دیگری با ما ندارد.

سیدحسین عدنانی در گفت‌وگو با روستانیوز اظهار داشت: سازمان تعاون روستایی اگرچه درباره اتحادیه‌ها عملکرد خوبی دارد، اما درباره شرکت‌های تعاونی و تشکل‌ها به هیچ‌وجه عملکرد مناسبی ندارد. این سازمان قانوناً باید بر عملکرد تشکل‌ها نظارت داشته باشد، اما عملاً این‌گونه نیست و تنها بر کار اتحادیه‌ها نظارتی جزئی دارد که همین امر باعث می‌شود در حق برخی تشکل‌ها اجحاف شود.

وی افزود: توانایی مالی تشکل‌ها بسیار کم است و اگر سازمان تعاون روستایی به این تشکل‌ها رسیدگی بیش‌تری کند، قطعاً می‌توانند اقدامات موثرتری انجام دهند.

عدنانی درباره حضور صاحبان برند در ارکان اتحادیه‌ها نیز گفت: این کار خلاف قانون است، اما باوجوداین می‌بینیم که برای مثال برخی اعضای اتحادیه‌های زنبورداری کشور صاحب برند هستند. این درحالی است که وقتی شخصی صاحب برند است و در اتحادیه‌ یا تعاونی نیز حضور دارد، نمی‌تواند کارآیی چندانی برای سازمان مربوطه داشته باشد؛ چراکه برای مثال اگر یک مشتری برای خرید محصولات اعضای اتحادیه مراجعه کند، قطعاً این شخص خریدار را به‌سمت برند و محصولات خود هدایت می‌کند؛ به‌عبارت دیگر سودآوری و منفعت شخصی خود را در اولویت قرار می‌دهد.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه زنبورداران استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: وظیفه نظارت‌ بر انتخاب مدیر و اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه‌ها برعهده سازمان تعاون روستایی است و نباید اجازه ورود افراد صاحب ‌برند و فاقد صلاحیت را به این تشکل‌ها بدهد؛ اما متأسفانه این سازمان در بسیاری از موارد سهل‌انگارانه برخورد می‌کند.

وی گفت: سازمان تعاون روستایی شاید 30 درصد برای ما و اعضایمان کارآیی داشته که آن هم عمدتاً به‌واسطه برگزاری کلاس‌های آموزشی برای زنبورداران و حسابرسی عملکرد تشکل‌ها و اتحادیه‌هاست.


خواستار حمایت معنوی سازمان تعاون روستایی هستیم

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی زنبورداری استان خوزستان نیز اظهار داشت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور نمی‌توان انتظار خاصی از سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه داشت؛ اما به‌هرحال حداقل انتظاری که از سازمان تعاون روستایی داریم، این است که از ما به ‌لحاظ معنوی حمایت کند.

امین کریمی در گفت‌وگو با روستانیوز بیان کرد: در تشکل‌ها و تعاونی‌ها بحث درآمدزایی مطرح است و درنتیجه باید بتوانیم در درجه اول نیاز اعضای خود را برطرف کنیم؛ بنابراین مهم‌ترین نقش سازمان تعاون روستایی این است که امور را برای اعضای ما تسهیل و همچنین در فروش محصولات اعضاء کمک کند.

کریمی افزود: درحقیقت سازمان تعاون روستایی می‌تواند با حمایت از تشکل‌های کشاورزی و جلب اعتماد تولیدکنندگان امور را تسهیل کند.

وی ادامه داد: همچنین نقش تعاون روستایی وقتی پررنگ‌تر می‌شود که بتواند در یک برنامه‌ریزی بلندمدت، روند فروش تولیدات زنبورداران را تسهیل کند؛ دقیقاً همان‌طور که درباره بخش‌های دامداری و مرغداری سالیان سال است این اتفاق افتاده و تولیدکنندگان این بخش‌ها مطمئن هستند که محصولشان پس از تولید، فرآیند مشخصی را طی می‌کند و در نهایت به‌دست خریداران و مصرف‌کنندگان می‌رسد؛ اما زنبورداران چنین امنیت خاطری ندارند.

کریمی تصریح‌ کرد: با توجه به این‌که اصل کار یک تولیدکننده، فروش محصولش است، پس وقتی فرآیند فروش محصولات مشخص باشد و تولیدکننده دغدغه کار نداشته باشد، خواه‌ناخواه گردش مالی پیدا می‌کند و این گردش مالی کمک می‌کند تا بهترین زنبور و نهاده را برای خود تهیه کند.

وی خاطرنشان‌ کرد: بی‌توجهی سازمان تعاون روستایی باعث شده است تا اشخاص زیادی از هر دسته و قشری و با هر مهارتی وارد صنعت زنبورداری شوند و پس از مدتی فعالیت به‌دلیل سردرگمی‌های موجود از این صنعت بیرون بروند. همین امر نیز سبب شده صنعت زنبورداری مانند صنعت گاوداری نباشد که غالباً به‌صورت خانوادگی و بسیار با قدمت اداره می‌شود و شاهد زنبورداران به‌اصطلاح اصیل و قدیمی چندانی نیستیم.

افزایش عسل‌های تقلبی به‌دلیل عدم نظارت سازمان تعاون روستایی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی زنبورداری استان خوزستان خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که سازمان تعاون روستایی یک بخش دولتی است؛ انتظار داریم از طریق نفوذی که دارد، به فروش محصولات زنبورداران و پویایی این صنعت کمک کند؛ نه این‌که خود زنبورداران در کوچه و بازار به‌دنبال پیدا کردن مشتری باشند و در نهایت محصول خود را به فروشگاه‌ها، عطاری‌ها یا هر جایی‌که ‌دستشان می‌رسد، بفروشند.

کریمی افزود: از سوی دیگر عدم نظارت سازمان تعاون روستایی باعث شده که سوداگران بسیاری به‌سمت تولید عسل‌ تقلبی دست‌ساز در کارگاه‌ها و حتی محیط خانه متمایل شوند؛ به‌همین دلیل روزبه‌روز عسل‌های تقلبی بسیار بیش‌تری در بازار عرضه می‌شود.

وی در ادامه افزود: سازمان تعاون روستایی هیچ‌گاه به صنعت زنبورداری توجه نداشته و از تشکل‌های زنبورداری درباره مشکلاتشان نظرخواهی نکرده است تا به این ترتیب گامی در جهت رفع مشکلات آن‌ها بردارد؛ بنابراین انتظار داریم مسئولان این سازمان با نظرخواهی از مدیران و دست‌اندرکاران اتحادیه و تعاونی‌ها درباره مشکلات، با راهکارهای پیشنهادی خود گامی در جهت رفع مشکلاتشان بردارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی زنبورداری استان خوزستان ادامه داد: جالب است بدانید که یکی از عجیب‌ترین و غیرکارشناسانه‌ترین اظهارنظرهایی که یکی از معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی طی سال‌های گذشته کرده‌، این بوده که عسل یک محصول لوکس است و چه ما باشیم چه نباشیم، زنبور خود در طبیعت کارش را انجام می‌دهد و عسل مورد نیاز را تولید می‌کند. سوال من این است که اگر قرار نیست کاری برای صنعت زنبورداری انجام دهند، پس سازمان‌های مسئول و متولی با چه هدفی تشکیل شده‌اند؟


 

عملکرد صفر سازمان تعاون روستایی

مدیرعامل سابق شرکت تعاونی کشاورزی زنبورداران رودسر هم درباره صاحبان برندی که در جایگاه مدیریت اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها قرار دارند، گفت: چیزی به‌نام اقتصاد بازار آزاد داریم که یکی از اصول آن این است که هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند بدون هیچ محدودیتی به آن بازار وارد یا از آن خارج شود. اگر کسی به‌عنوان رئیس اتحادیه یا عضو هیئت‌مدیره بخواهد از این جریان به‌نفع خود استفاده کند، اگر کارش تخلف باشد، قطعاً تخلفش براساس قانون و قانون تجارت قابل‌پیگیری است.

رحمت مینوفر در گفت‌وگو با روستانیوز اظهار داشت: طی چند سالی که در شرکت تعاونی فعالیت داشتم، شاهد بودم که بود و نبود سازمان تعاون روستایی در زمینه زنبورداری تفاوت چندانی ندارد؛ چراکه عملکرد این سازمان در حد صفر است؛ هرچند که کارمندان و پرسنل خدوم و دلسوزی در آن‌جا مشغولند. این سازمان جز حسابرسی و حضور در جلسات انتخاب هیئت‌مدیره هیچ کار دیگری برای تعاونی‌ ما انجام نداده است.

مینوفر خاطرنشان کرد: به‌وجود آمدن تعاونی‌ها به این دلیل است که در زمان بحران‌های اقتصادی، عدم تعادل بازار و چندگانگی قیمت‌ها با دریافت کمک یا یارانه از تعاون روستایی و دیگر ارگان‌های ذی‌ربط و توزیع آن در بین اعضای خود، گامی درجهت برطرف کردن مشکلات اعضاء بردارند؛ اما باوجود این‌که در دو سال گذشته بازاری بسیار نامتعادل و درواقع افسارگسیخته از نظر تورم داشتیم، سازمان تعاون روستایی هیچ کمکی به ما نکرد؛ درحالی‌که در چنین مواقعی انتظار می‌رود این سازمان در تأمین و توزیع نهاده‌ها به ما کمک کند تا ما نیز آن‌ها را در اختیار اعضای خود قرار دهیم.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد به کل سیستم تعاون روستایی نمره بدهم، از عدد 20 حداکثر یک یا دو می‌دهم؛ چراکه این سازمان جز حسابرسی آخر سال و شرکت در انتخابات اعضای هیئت‌مدیره کار دیگری برای ما انجام نداده است.

به‌گزارش روستانیوز، فعالان صنعت زنبورداری با انتقاد از عملکرد سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، معتقدند که این سازمان نه‌تنها هیچ کارآیی‌ای برای اتحادیه‌ها و تشکل‌های زیرمجموعه خود ندارد، بلکه تنها سبب هدررفت بودجه کشور برای اداره شدن خود می‌شود. به‌گفته برخی از روسای اتحادیه‌های زنبورداری، این سازمان با بی‌توجهی و عدم نظارت صحیح باعث اجحاف در حق آن‌ها شده است؛ به‌طوری‌که نه‌تنها زنبورداران در فروش محصول خود در بازار مشکل دارند، بلکه روزبه‌روز نیز تولید و عرضه عسل دست‌ساز و تقلبی توسط افراد سودجو بیش‌تر می‌شود.

گزارش از مهدی احمدی لفورکی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =