حسین حداد نژاد

رئیس اداره کل بیمه باغات و منابع طبیعی از افزایش میزان خسارت باغات پسته در ۲ سال گذشته خبر داد و گفت صندوق بیمه کشاورزی در انتظار اعتبارات دولتی برای پرداخت غرامت باغات پسته است.

حسین حدادنژاد، در گفت‌وگو با روسنا (پایگاه خبری روستانیوز) با اشاره به میزان کاهش تولید پسته در کشور از پرداخت غرامت ۳۰۰ میلیون تومانی به باغداران پسته خبر داد و گفت: این میزان پرداخت غرامت برای باغات پسته در ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. با توجه به پایان دوره بیمه باغداران و شروع سال جدید برای تمدید این قرار داد، صندوق بیمه کشاورزی در انتظار اعتبارات دولتی است که به صندوق بیمه تحویل شود تا غرامت‌ها به طور کامل پرداخت شوند. این در حالی‌ است که هر ساله بیشترین خسارت‌های وارد شده به باغ‌ها مربوط به باغ‌های پسته است. بطوریکه عوامل خطری که تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار می‌گیرند در حوزه باغات پسته بیشتر از محصولات دیگر است.

وی با بیان اینکه عوامل خطر باغات پسته بیشتر از دیگر محصولات است، ادامه داد: ۸ نوع عامل خطر در باغداری پسته وجود دارد که بیشتر آنها مختص باغات پسته است. به همین دلیل است که سهم بیمه باغات پسته بیشتر از دیگر محصولات است.

رئیس اداره کل بیمه باغات و منابع طبیعی همچنین عنوان کرد: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ نسبت به سال‌های قبل کمترین میزان تولید محصول پسته را داشته ایم که البته عمده دلایل آن سرمازدگی نبوده و عوامل دیگری هم سبب کاهش تولید پسته شده است و خوشبختانه اکثر این عوامل خطر تحت پوشش بیمه بوده‌اند.

بر این اساس، سرما و یخبندان، سیل، تگرگ، زلزله، توفان، گرمازدگی در زمان تلقیح، بارندگی بی‌موقع در زمان تلقیح و در بیمه تکمیلی تأمین نشدن نیاز سرمایی، نوسانات دمایی، گرمازدگی میوه از جمله عوامل خطر تحت پوشش بیمه برای محصول پسته است.

رئیس اداره کل بیمه باغات و منابع طبیعی اعلام کرد: سال گذشته حدود ۱۰هزار هکتار زمین از باغات پسته بیمه شدند و در حال حاضر هم ۷۱ هزار باغدار تحت پوشش بیمه صندوق کشاورزی هستند.

حدادنژاد در انتقاد برخی باغداران نسبت به عوامل خطری که شامل بیمه می‌شوند، توضیح داد: به طور کلی عوامل اقلیمی که تحت تاثیر عوامل انسانی نباشند تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. از آنجایی که انجام بیمه قبل از وثقوع حادثه بر اساس بررسی و محاسبه کارشناسان انجام می‌شود عاملی چون کم‌آبی، کاهش باروری درخت و آفت‌زدگی درختان تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.

وی توضیح داد: کم‌آبی عامل اقلیمی است و مدیریت و برنامه‌ریزی انسانی در آن دخیل است بنابراین این بحران در منطقه‌ای که گرم و خشک است همیشه وجود دارد مگر در مورد نوع کشت دیمی که تنها با بارش باران محصولات کشاورزی آبیاری می‌شوند که این نوع کشت در باغداری‌ها معمولا انجام نمی‌شود اما شامل بیمه قرار می‌گیرند.

بر اساس این گزارش، گرمازدگی، خشکسالی، کم‌آبی و سال « ناآور»، حلقه‌های زنجیره کاهش شدید تولید و صادرات پسته را تشکیل می‌دهد. ریزش تولید پسته حتی دغدغه‌ گرانی و تأمین نیاز بازار داخلی در ایام پایانی سال را فراهم کرده است. پسته ایران ازجمله کالاهای سرآمد صادرات غیرنفتی است که در سال‌های اخیر متاثر از برخی تنش‌های سیاسی و عوامل طبیعی تولید و صادرات آن با نوسان‌هایی همراه بوده است.

در سال زراعی گذشته (96-95) مسئولان از رشد تولید پسته، کسب رتبه نخست تولید در دنیا و پیشی گرفتن کشاورزان ایرانی از همتایان آمریکایی خود با تولید 310هزار تن پسته(در مقایسه با تولید 270تنی آمریکا در سال2017) خبر دادند. کم‌آبی و خشکسالی و شرایط نامساعد اقلیمی در بهار امسال، زمینه گرمازدگی باغات پسته و از بین رفتن خوشه‌های پسته در قطب تولید این محصول در استان‌ کرمان و سایر استان‌ها را فراهم کرده است. اکنون فعالان صنفی از پیش‌بینی تولید این محصول به 50هزار تن یعنی یک پنجم سال گذشته خبر می‌دهند اما مسئولان وزارت جهادکشاورزی با استناد به پراکندگی مراکز تولید پسته در کشورمان ضمن اذعان به کاهش نسبی تولید، برنبود نگرانی برای تأمین نیاز بازار داخلی و تداوم حضور این محصول در بازارهای هدف صادراتی تأکید دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =