کد خبر: 428
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
ترامپ

بسته کمکی ایالات‌متحده آمریکا که در ماه ژوئیه 2018 اعلام شد، قصد دارد از کشاورزان آمریکایی در برابر پیامدهای جنگ تجاری بین آمریکا با چین، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها محافظت کند. اما دیگر اعضای سازمان تجارت جهانی خواهان شفافیت بیشتر در این باب هستند.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز) به نقل از رویترز، بسته کمکی ایالات‌متحده آمریکا که در ماه ژوئیه 2018 اعلام شد، قصد دارد از کشاورزان آمریکایی در برابر پیامدهای جنگ تجاری بین آمریکا با چین، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها محافظت کند. اما دیگر اعضای سازمان تجارت جهانی خواهان شفافیت بیشتر در این باب هستند که این کمک چه مدت طول خواهد کشید و اینکه آیا این رویکرد آمریکا با قوانین این سازمان مطابقت دارد یا خیر؟! انتقاد این کشورها از این برنامه‌­های حمایت‌ دولتی آمریکا به این دلیل است که این عمل می‌تواند بر رقابت بخش کشاورزی آن­ها تأثیر منفی بگذارد.

*چه کشورهایی حمایت‌های کشاورزی ترامپ را در کمیته کشاورزی WTO به چالش کشیدند؟

مجموعه‌ای از سؤالات برخی کشورها در مورد اقدامات اخیر امریکا پیرامون افزایش حمایت‌های کشاورزی به جلسه کمیته کشاورزی WTO در 25 و 26 سپتامبر 2018 ارائه شد. این سؤالات از کشورهای نیوزلند، ژاپن، هند، اتحادیه اروپا، کانادا و استرالیا بود که همگی خواستار جزئیات بیشتر در مورد این طرح امریکا بودند.

استرالیا سؤال کرد چگونه برنامه­‌های حمایتی مختلف آمریکا مانند تسهیل بازار، خرید و توزیع غذا و تجارت کشاورزی با قوانین WTO متناسب خواهد بود؟! نیوزلند در مورد اینکه این بسته حمایتی، آمریکا را به سقف 19.1 میلیارد دلار یارانه مجاز کشاورزی نزدیک کند و بیش از یک‌بار تکرار شود ابراز نگرانی کرد!

آمریکا در مرحله اول حدود 6 میلیارد دلار در اختیار کشاورزان خود قرار داده است، بنابراین استرالیا می‌خواست بداند 6 میلیارد دلار مابقی این بسته چه چیزی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و اینکه آیا این بودجه تحت برنامه‌ای مشابه قسط اول آن در دسترس قرار می‌گیرد یا خیر؟ ژاپن و کانادا نیز نگران بودند که پرداخت‌های تسهیل‌کننده بازار منجر به افزایش تولیدات کشاورزی آمریکا و متضرر شدن بازار این کشورها شود.

*ابراز نگرانی کانادا و استرالیا از افزایش دامنه‌­های حمایتی کشاورزی آمریکا

حمایت‌های بازاری آمریکا به تولیدکنندگان پنبه، ذرت، شیر، گوشت خوک، سویا ، سورگوم و گندم تعلق خواهد گرفت، اما کانادا نگران است که دامنه پوشش این حمایت­ ها محصولات دیگری را نیز شامل شود! هدف بسته حمایتی 200 میلیون دلاری امریکا نیز ارتقای تجارت و کاهش اثرات نامطلوب محدودیت­ های دیگر کشورهاست اما استرالیا و کانادا در سؤالات خود مطرح کرده‌اند که آیا آمریکا تضمین می‌دهد این بودجه 200 میلیون دلاری برای کمک به صادرات محصولات آمریکایی به بازارهای بین‌المللی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت؟

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =