6514

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از به کار گیری پهباد مجهز به دوربین های حساس به حرارت در شناسایی نخیلات مشکوک به آلودگی سوسک سر خرطومی حنایی خرما خبر داد.

به گزارش روستانیوز ایانا، شهرام فلامرزی گفت: سنجش از راه دور با استفاده از سنسور های حرارتی نصب شده بر پهباد و تلفیق آن با تصاویر ماهواره ای از جدید ترین فناوری های تشخیصی مورد استفاده است.

این کارشناس تصریح کرد: شناسایی سریعتر نخیلات آلوده به آفت سر خرطومی حنایی در مراحل ابتدایی آلودگی به منظور مبارزه موثر و کم هزینه تر از مزایای این روش خواهد بود.

فلامرزی با بیان اینکه استفاده از سنسور های شنوایی، سگ های ردیاب و  فرمون های جاذب سوسک از روش های نوین در ردیابی سوسک سر خرطومی حنایی خرما است، افزود: استفاده از پهباد در شناسایی آفت در برخی از کشور ها بکار گرفته شده و تجربه موفقی داشته است. 

وی بیان کرد: این فن آوری بومی ساخت شرکت های دانش بنیان بوده که قرار است از طرف سازمان حفظ نباتات کل کشور در شهرستان های جنوبی استان فارس آلوده به آفت به کار گرفته شود.  

 مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین افزود:  تمامی روش های شناسایی، ردیابی و مبارزه مورد استفاده تکمیل کننده یکدیگر بوده و موجب شناسایی و مبارزه در سریع ترین زمان ممکن شده تا نخیلات  متحمل کمترین خسارت شوند. 

سوسک سرخرطومی حنایی از تابستان 96 در چهار قطعه باغ واقع در منطقه دشت لار از توابع شهرستان قیروکارزین شناسایی که تا کنون منجر به حذف 9 اصله و انجام اقدامات درمانی در بیش از 108 اصله نخل شده است. 

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =