کلزا

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با بیان این مطلب که یکی از مهمترین مزایای کشت کلزا به روش خزانه‌های نشایی، صرفه جویی 20 درصدی در مصرف آب نسبت به کشت مستقیم است اظهار کرد: کشت کلزا به صورت نشایی علاوه بر کاهش مصرف آب، هزینه تولید و عملکرد کلزا را نیز کاهش می‌دهد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایانا، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه طبق برنامه مصوب در سال جاری 80 هزار هکتار از مزارع استان به کشت کلزا اختصاص می‌یابد که 60 هزار هکتار آبی  و 20 هزار هکتار دیم خواهد بود گفت: کشت کلزا به صورت نشایی روش نوینی است که در آن قسمتی از دوره رشد گیاه (حدود چهل روز) به جای مزرعه اصلی در خزانه یا سینی نشا طی می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در جهت مصرف بهینه آب اظهار داشت: از جمله مهمترین مزایای این نوع کشت می‌توان به صرفه جویی 20 درصدی در مصرف آب نسبت به کشت مستقیم اشاره کرد.

قاسمی نژاد در ادامه افزود: همچنین به دلیل اینکه کشت نشایی به صورت ردیفی انجام می‌شود، از زمین و خاک استفاده بهینه شده و مبارزه با آفات که در اوایل فصل به محصول خسارت وارد می‌کند و همچنین علف های هرز به حداقل می رسد.

وی با بیان اینکه در این روش کشاورز فرصت لازم جهت برداشت محصول تابستانه و تهیه زمین را دارد و پس از آن نشا را به زمین منتقل می‌کند اضافه کرد: در روش کشت نشایی نیاز به واکاری نیست و تراکم مناسب بوته و به دنبال آن افزایش عملکرد در واحد سطح و یکنواختی کشت قابل مشاهده خواهد بود.

قاسمی نژاد کاهش هزینه نیروی انسانی به دلیل حذف تنک و خاک دهی پای بوته کار را از دیگر مزایای کشت نشایی کلزا عنوان کرد و تصریح نمود: سال گذشته حدود یک هکتار  کلزا در کشت و صنعت شهید رجایی به روش نشایی کشت گردید .

وی افزود: امسال نیز برای ترویج این نوع کشت 2 دستگاه کارنده نشا وارد استان شده است و استفاده از این 2 دستگاه به صورت الگویی در شهرستان‌های بهبهان و شوش صورت خواهد گرفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان زمان کشت کلزا را از ابتدای مهر تا 30 آبان عنوان کرد و استفاده کمتر از علف کش‌ها، حشره کش‌ها و کود را از دیگر محاسن این نوع کشت عنوان نمود.

 80 هزار هکتار از مزارع استان خوزستان به کشت کلزا اختصاص می‌یابد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =