علی بذلی

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان تهران با انتقاد نسبت به نرخ مصوب دولت برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری گفت: درحال‌حاضر هیچ بسته‌ حمایتی ازقبیل کود، سم، بذر و غیره به کشاورزان اعطاء نمی‌شود و نه‌تنها این بسته‌های حمایتی از کشاورزان سلب شده، بلکه شاهدیم که در هنگام برداشت محصولات به‌نوعی از صادرات آن‌ها نیز جلوگیری می‌شود یا هم‌زمان محصول مشابه آن وارد کشور می‌شود.

علی بذلی در گفت‌وگو با روستانیوز اظهارداشت: این امر سبب رکود قیمت و اشباع بازار از تولیدات کشاورزی شده‌است و شاهد افت شدید قیمت محصولات و در نتیجه ضررهای کلان به کشاورزان هستیم. امروزه کشاورزان تمامی مشکلات را از بدو تولید تا انتهای آن، یعنی عرضه محصولات به بازار مصرف، به تنهایی به دوش می‌کشند. یکی از مشکلاتی که قریب بر سه تا چهار دهه است که کشاورزان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، توزیع بی‌موقع یا عدم‌توزیع به‌هنگام آب سدهاست که بدون کار کارشناسی انجام می‌شود و آسیب‌های بسیاری به تولید کشاورزان زده‌است.

هیچ برنامه‌ای منسجمی برای تنظیم بازار مصرف و رعایت الگوی کشت وجود ندارد

وی ادامه داد: باید به صراحت اعلام کنم وزارت جهاد کشاورزی در این چند دهه با توجه به این همه نیرویی که در اختیار دارد، هیچ‌ برنامه جامع و راهبردی برای تولید، تنظیم بازار مصرف و رعایت الگوی کشت ارائه نداده‌است. اگر سیاست دولت از کشاورزی فقط تأمین مایحتاج داخلی است، می‌تواند با گرفتن آمار و ارقام به کشاورزان الگوی کشت داده و فقط درجهت تأمین مواد غذایی داخلی، تولیدات کشاورزی را سمت‌وسو بخشد. همچنین تولید بیش از نیاز داخل سبب افت قیمت، هدر رفتن محصولات و منابع حیاتی همچون آب می‌شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان تهران افزود: از طرفی دولت با حمایت از صنایع تبدیلی و نظارت و قیمت‌گذاری بر محصولات می‌تواند راهکارهای درآمدزایی برای تولیدات کشاورزی را رقم بزند. قیمت مناسب و سود ده برای کشاورزان ضامنی برای حفظ اراضی کشاورزی و سرمایه‌گذاری بر روی زمین‌هاست تا به‌سمت صنعتی شدن پیش روند که این امر موجب ذخیره و عدم‌برداشت بی‌رویه از منابع آبی می‌شود.

بذلی با اشاره به این‌که بی‌توجهی دولت به این موارد نه ‌چندان پیچیده، سبب متضرر شدن و عدم اطمینان کشاورزان به دولت شده، عنوان کرد: امروزه کشاورزان معتقدند دولت برای تأمین نیاز مردم از کیسه آنان می‌بخشد و به‌نوعی دست دولت در جیب کشاورزان است؛ به‌طورمثال در سال‌های اخیر شاهد افزایش قیمت 10 تا 15 برابری پیاز بودیم که بلافاصله پس از اتمام برداشت کشاورز و شروع صادرات آن بود. مطمئناً سود حاصله از این افزایش قیمت به جیب کشاورزان نرفته‌است. درحال‌حاضر نیز شاهد افت قیمت گوجه‌فرنگی به کیلویی 500 تومان هستیم که ‌علت آن تولید بیش از نیاز داخلی و بسته شدن صادرات است که از علت آن ناآگاهیم. این مبلغ تقریباً یک‌دوم قیمت تمام شده برای کشاورز است. از طرفی همین گوجه‌فرنگی باعث سود 300 درصدی برای کارخانجات رب‌سازی شده‌ که دور از انصاف است و همه این مسائل نشان از بی‌توجهی و عدم برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی است که دولت محترم در رأس آن قرار دارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان تهران در پایان گفت: معتقدم عدم قیمت‌گذاری مناسب بر روی محصولات کشاورزی سبب از بین رفتن زمین‌های کشاورزی، خرد شدن اراضی، بی‌توجهی نسل جوان به زراعت و در نهایت وابستگی به کشورهای بیگانه در آینده‌ای نه چندان دور می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =