زنجان

استان زنجان به‌دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی ممتاز، شرایط آب‌وهوایی متنوع و ظرفیت‌های بالا در بخش‌های مختلف ازجمله کشاورزی، فرهنگی و گردشگری از چشم‌انداز خوبی برای توسعه برخوردار است. باوجود این‌که حدود 38 درصد از جمعیت زنجان در روستاها متمرکز شده و این نشان‌دهنده رشد غیرطبیعی جمعیت شهر زنجان است، اما در این استان حاشیه‌نشینی وجود ندارد.

روستاییان معمولاً برای ارتقای سطح درآمد و امرار معاش مهاجرت می‌کنند تا در شهرها شغل مناسب‌تر و پردرآمدتری را به‌دست آورند، اما با توجه به قابلیت‌هایی که بسیاری از روستاهای زنجان دارند، با  ارتقای سطح درآمد می‌توان مهاجرت روستاییان به شهر را کنترل کرد. ساده‌ترین کار در این زمینه این است که از طرح‌های روستایی که پایه و مبنای محصولات روستایی‌ و تکمیل‌کننده زنجیره تولید در روستاها هستند، حمایت شود.

6 هزار و 162 بیکار در روستاهای زنجان

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان با بیان این‌که این استان، طبق آمار رسمی، 925 روستا دارد که به‌صورت مشترک هم دارای سکنه دائمی و هم غیردائمی هستند، گفت:‌ در این روستا براساس آخرین آمار سال 97 شش‌هزار و 162 بیکار وجود دارد؛ از همین ‌رو رونق‌بخشیدن به وضعیت اجتماعی و اقتصادی روستاها از طریق ارائه تسهیلات و خدمات موردنیاز با اولویت اشتغال روستایی، کمک به احیای روستاها و جلوگیری از تخریب و متروکه‌شدن آن‌ها از طریق اجرای طرح هادی روستایی، کمک به رونق تولیدات خانگی در روستاها از طریق ایجاد زنجیره‌های اشتغال خرد و فعال‌کردن شرکت‌های تعاونی روستایی با عضویت اهالی روستاها ازجمله اقداماتی است که در اولویت برنامه‌های استان در حوزه روستاها قرار دارد.

محمدرضا هادوی در گفت‌وگو با « روستانیوز » افزود: کشاورزی در زنجان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بیش از ۳۰ درصد سهم اشتغال را در این استان به خود اختصاص داده است؛ درحالی‌که میانگین سهم اشتغال کشوری در این بخش ۱۸ درصد است؛ همچنین  بیش از 70 درصد  اشتغال روستاییان در بخش کشاورزی است.

ایجاد خانه‌های بوم‌گردی برای رونق‌بخشیدن به گردشگری

وی با بیان این‌که ویژگی‌های گردشگری نیز از دیگر ظرفیت‌های روستاهای زنجان است، گفت:‌ توسعه گردشگری روستایی می‌تواند به توزیع عادلانه ثروت، ایجاد مشاغل و توسعه پایدار، حفظ منابع طبیعی، ایجاد اشتغال در صنایع‌دستی و از همه مهم‌تر اشتغال‌زایی برای زنان در جوامع محلی منجر شود؛ بنابراین برای استفاده از این ظرفیت، خانه‌های بوم‌گردی در روستاهای واجد شرایط ساخته شده که در درازمدت می‌تواند بر صنعت گردشگری تأثیرگذار باشد.

6/79 درصد راه‌های روستایی استان زنجان آسفالت است

هادوی با اشاره به آخرین وضعیت امکانات زیربنایی استان اضافه کرد: ‌طبق آمار، حدود 6/79 درصد راه‌های روستایی استان آسفالت است و 7/99 درصد روستاها نیز از نعمت برق بهره‌مندند. همچنین 8/81 درصد روستاهای استان از آب آشامیدنی سالم و 4/77 درصد هم از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند.‌ 51 درصد واحدهای مسکونی روستایی نیز مقاوم‌سازی شده‌اند.

 این مسئول با اشاره به فعالیت دهیاری‌ها در روستاها ادامه داد:‌ توزیع اعتبارات دهیاری‌ها از طریق دولت و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و امور مالیاتی استان‌ها براساس سرانه جمعیتی هر روستا انجام می‌گیرد و دفاتر روستایی در کاهش یا افزایش اعتبارات نقشی ندارند، ولی تدابیر دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری این بوده که برای به اتمام‌رساندن طرح‌های عمرانی  نیمه‌تمام، دهیاری‌ها در زمان تخصیص اعتبار ملزم هستند آن طرح را به اتمام برسانند؛ در غیر این صورت از تعریف و اجرای طرح جدید منع می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان دررابطه‌با تمهیدات اندیشیده‌شده برای بهبود وضعیت روستاهای استان گفت:‌ بالابردن نقش نظارتی دفتر امور روستایی و شوراها از طریق افزایش دهیاری‌ها، پیگیری تقویت زنجیره‌های تولید روستایی، اجرای طرح‌های بهسازی و هادی روستایی ازجمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

مدیر اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان هم با بیان این‌که سهم این استان از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی ۳۰۵ میلیارد تومان است، گفت: قرار بود این تسهیلات در چهار مرحله به استان تخصیص داده شود که تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان از سهم کل زنجان اختصاص یافته است.

طیب جعفری افزود: از ۲۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافته، ۵۰ میلیارد تومان مربوط به جامعه هدف سه نهاد حمایتی بهزیستی، کمیته امداد و بنیاد شهید است که هنوز به‌صورت کامل تعیین تکلیف نشده و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر که مربوط به طرح‌ها و متقاضیان عادی است، در استان تعیین تکلیف شده است.

وی ادامه داد: از حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار تسهیلات اشتغال روستایی تعیین تکلیف‌شده در استان تاکنون ۱۸۴ میلیارد تومان آن پرداخت شده و مابقی نیز به‌واسطه اعطای مرحله‌به‌مرحله تسهیلات، هم‌زمان با پیشرفت طرح‌ها در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

مدیر اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان گفت: ‌تسهیلات اشتغال پایدار روستایی از طریق صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود و با کارمزد شش درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و تاکنون درنتیجه پرداخت این تسهیلات چهارهزار و ۱۰۲ نفر صاحب شغل شده‌اند و به‌محض اختصاص مابقی سهم استان که رقمی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است، پرداخت مجدد تسهیلات از سر گرفته می‌شود.

گزارش از زهرا اشرف‌زاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =