کد خبر: 4162
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
روستا

اهالی روستای چاحوض در کنار زخم هایی اعم از کمبود آب و نبود خدمات ارتباطی، مشکلات جدید مانند به تاراج رفتن قریب به ۵۰۰ میلیون ریال دام را متحمل می شوند که نیازمند توجه و رسیدگی است.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری مهر، خراسان جنوبی در دل کویر خود روستاهای زیادی را نهفته که هر کدام با مشکلاتی متفاوت روزهایشان را سپری می کنند. این روزها یکی از بی آبی شکایت می کند و دیگری از خشک شدن مراتع و مزارع کشاورزی.

در لابه لای شکایت روستاییان از سرنوشت و سیلی خشک روزگار، روستایی در دل کوه های سرد و سنگینی به نام «چاحوض» از مشکلات دیگری گلایه مند است. اگرچه رد پای خشکسالی در این روستا هم اثرات نامطلوبی برجای گذاشته اما مردمانش تلاش کرده اند با حتی پنج راس گوسفند هم در چاحوض ماندگار شوند غافل از اینکه اموالشان به تاراج خواهد رفت.

روستایی که در کیلومتر ۱۴ شهرستان بیرجند واقع شده و تاکنون از مشکلات زیادی اعم از نبود خدمات مطلوب ارتباطی، محرومیت از گاز طبیعی، کمبود آب و صدها دغدغه دیگر رنج برده اما اکنون در دایره معضلی جدید گرفتار شده است.

مکانی که بنا به گفته مردمانش یکی از روستاهای امن بوده و در تاریخ چند صد ساله خود سابقه دزدی نداشته، اما در کمتر از یک سال گذشته تنها بیش از ۵۰۰ میلیون ریال گوسفند به تاراج رفته است.

سخت است برای دامداری که گوسفندانش را در گرمای تابستان و سرمای زمستان غمخواری کرده و در مقابل چنگال تیز گرگ، با چنگ و دندان حفاظت کرده اما اکنون نصیب افرادی شود که بویی از انسانیت نبرده اند. این در حالی است که اگر دام شان را گرک به دندان می گرفت بیمه حداقل  خسارتی پرداخت می کرد اما اکنون نه تنها هیچ غرامتی دریافت نمی کنند بلکه باید برای پیگیری متولیان روزهای زیادی را در انتظار بمانند.

۲۵ راس دام کمتر از یک سال به یغما رفت

یکی از دامداران روستایی چاحوض در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: از دی ماه سال گذشته تاکنون ۲۵ راس دام از افراد مختلف روستا دزدیده شده است.

محمد حسین رحمتی راد ارزش این دام ها را بیش از ۵۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: همچنین ۹ راس دام معادل ۲۰۰ میلیون ریال را از روستاهای مجاور به یغما برده اند.

وی  بیان کرد: اگر هر راس دام را گرگ می خورد، بیمه بخشی از خسارت ها را پرداخت می کرد اما اکنون بیمه هم پاسخگوی غرامت نیست.

این دامدار روستایی با بیان اینکه روستاییان جز همین چند راس دام امید دیگری ندارند، بیان کرد: در حال حاضر امید تمام اهالی چاحوض از بین رفته و دزدان هیچ چیز برایشان باقی نگذاشته اند.

پاسگاه پلیس در مسیر روستا احداث شود

این دامدار روستایی با بیان اینکه از گاراژ خودم بیش از دو میلیون تومان وسایل تراکتور دزدیده شده است، افزود: همچنین قریب به ۲۵ راس از دام های دزدیده شده از داخل روستا و مابقی از محل دامداری به یغما رفته است.

وی ادامه داد: ۳۶۰ کیلو کاه، دو کف کش موتور آب و وسایل قدیمی و قیمتی از سایر اقلامی است که در کمتر از یک سال گذشته از چاحوض به تاراج رفته است.

رحمتی راد با بیان اینکه پرونده ها زیادی از دزدی های مختلف این روستا توسط پلیس تشکیل شده که هنوز نتیجه ای نداده است، گفت: تنها راه حل مشکل احداث پاسگاه پلیس در مسیر جاده بوده تا امنیت از تاراج گران گرفته شود.

این پیرمرد روستایی ادامه داد: شرایط پیش رو بسیاری از اهالی روستا را به فکر مهاجرت فرو برده و با این روند در آینده ای نه چندان دور، روستا خالی از سکنه خواهد شد.

یکی دیگر از اهالی روستای چاحوض با بیان اینکه این روستا دیگر برای زندگی امنیت ندارد، افزود: دزد ها توانسته اند دوربین مخفی را از کار بیندازند و در خیالی آسوده به کارشان بپردازند.

مهدی چاحوضی با بیان اینکه پنج راس گوسفند از من ربوده شده است، اظهار کرد: علی رغم اینکه سه سگ نگهبان داشته ام، توانسته اند این دام ها را از آغل بیرون بکشند.

وی ادامه داد: دست و پای یکی از سگ ها شکسته بود، سگ دیگری هم تا چند روز ناپدید بود و آن دیگری هم  دیگر توان نگهبانی از گله را ندارد.

چاحوضی خواستار رسیدگی به وضعیت کنونی شد و اظهار کرد: این روستا تاکنون سابقه دزدی نداشته اما در حال حاضر بسیار نا امن است.

مردم در آستانه مهاجرت

یکی دیگر از اهالی روستا با بیان اینکه بانوان دیگر جرات ندارند شب در روستا راه بروند، افزود: اگر شرایط به همین روند پیش برود مردم به شهر مهاجرت می کنند.

زهرا چاحوضی اظهار کرد: در گذشته امنیت روستا به گونه ای بود که اکر یک وسیله قیمتی به مدت یک هفته سر قنات می ماند، جایش امن بود اما الان مردم در خواب هم آسایش ندارند.

وی ادامه داد: دزدها از غارت دام که دست برمی دارند به سراغ میوه های جالیزی می روند و آنجا که کارشان تمام می شود دوباره به سراغ دام ها می روند.

چاحوضی با بیان اینکه این شرایط واقعا برای روستاییان دشوار است، افزود: تنها امید ما همین چند گوسفند بوده که آن ها از بین رفت.

وی با اشاره به دیگر مشکلات موجود در روستا بیان کرد: نبود گاز، کمبود آب و عدم آنتن دهی موبایل از دیگر مشکلات روستا است.

روزهای تعطیل آب شرب نداریم

یکی دیگر از اهالی روستا هم در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آب شرب روستا توسط تانکر حمل می شود، افزود: نمی دانم چرا در روزهای تعطیل مانند جمعه آب شرب هم قطع می شود.

فهیمه چاحوضی عدم آنتن دهی موبایل و اینترنت را از دیگر مشکلات موجود در روستا دانست و افزود: برای تماس های ضروری اعم از ۱۱۵ هم باید بالای کوه برویم و همین امر باعث می شود که زمان طلایی در رسیدن نیروهای اورژانس در زمان بحران از دست برود.

وی با بیان اینکه مردم این روستا از سال ها پیش در انتظار برخورداری از گاز طبیعی هستند، افزود: اعضای شورا طی سال گذشته قول  دوساله برای روشن شدن مشعل گاز در روستا را داده اند که امیدواریم تنها در مرحله وعده باقی نماند.

چاحوضی خواستار رسیدگی به امنیت روستا شد و اظهار کرد: به تاراج رفتن اموال و دام مردم شرایط سختی را پیش روی روستاییان نهاده که می طلبد مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه جای تعجب است که علی رغم این همه دزدی توجهی به وضعیت مردم نمی شود، افزود: شاید پادرمیانی اعضای شورا و بسیج کردن مردم برای نگهبانی از روستا بتواند راه حلی برای کاهش خسارت های ناشی از دزدی باشد اما افسوس که جای همین پادرمیانی ها هم خالی است.

مسئولان: اموالتان را بگیرید تا دزد نبرد

دهیار روستای چاحوض در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از دو سال گذشته دزدی در روستا بیداد می کند، افزود: طی هفته پیش پنج راس دام را از یک پیرمرد روستایی به تاراج برده اند که تنها دارایی اش همان چند دام بود.

علی کرامتی نیا با بیان اینکه طی یک سال گذشته تنها از روستای چاحوض بیش از ۲۰ راس دام ربوده شده است، افزود: ارزش ریالی هر کدام از این دام ها بیش از دو میلیون تومان بوده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش این معضل بیان کرد: هر جا که دست گذاشته ایم، دزدها از ما جلوتر بوده اند! چراکه بسیار حرفه ای عمل می کنند.

کرامتی نیا ادامه داد: یک دوربین مخفی به ارزش دو میلیون تومان به کار گذاشته ایم اما متاسفانه غارت گران این دوربین را شکسته اند.

وی با بیان اینکه پیگیری های زیادی از کانال های مختلف انجام شده است، افزود: مسئولان متولی می گویند کاری از دستمان بر نمی آید، اموالتان را محکم بگیرید تا دزد نبرد.

روستاییان یک هفته در ماه آب ندارند

کرامتی نیا با بیان اینکه نیروهای امنیتی تنها صورت جلسه ای پر می کنند، افزود: خشکسالی های پی در پی بر روستاییان مشکلات زیادی را متحمل کرده و نیاز است بیش از این فریاد رس آن ها باشیم.

وی با اشاره به دیگر مشکلات روستاییان بیان کرد: کمبود آب شرب از مشکلات جدی روستاییان بوده به گونه ای آب شرب مورد نیاز مردم با تانکر حمل می شود.

دهیار روستای چاحوض ادامه داد: به دلیل کمبود آب، مردم روستا به طور میانگین در هر ماه یک هفته آب ندارند.

کرامتی نیا با اشاره به پروژه گاز رسانی بیان کرد: این پروژه طرحی ملی بوده که برای انجام آن قولی دوساله داده اند و از آن زمان تاکنون هنوز شش ماه گذشته است.

حال جای سوال است که مردم این روستا تا کی باید نظاره گر به تاراج رفتن اموال و دام هایشان باشند تا بتوانند شبی را آسوده سر بر بالین بگذارند. در این چنین شرایطی که غارت در چند کیلومتری بیرجند بیداد می کند، شعار «حمایت از روستاییان» کی و کجا می خواهد به معنی حقیقی برسد؟ شاید وقت آن رسیده که متولیان با اجرای طرح هایی ضربتی فریاد رس این روستاییان باشند تا مشکلاتی بزرگ تر گریبانگیر مردم و مسئولان نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =