پسته

رئیس هیئت مدیره انجمن پسته ایران معتقد است سود ناشی از صادرات پسته ایران نباید قربانی گرانی قیمت پسته در بازار داخلی شود چراکه گرانی این محصول در ایران به دلیل نبود توازن بین عرضه و تقاضاست.

مدتی‌ است گرانی قیمت پسته یکی از سوژه‌های داغ خبری شده است. محصولی که تنها 10 درصد از مازاد تولید آن سهم بازار داخل است در حالی که هر ساله سرمازدگی باغات پسته نیز باعث کاهش تولید این محصول می‌شود. محمود ابطحی، در گفت‌وگو با روسنا (پایگاه خبری روستانیوز) در توضیح علت گرانی پسته و ایجاد توازن در بازار داخلی معتقد است که بازار بین‌المللی را نباید از دست داد چراکه قدمتی 100 ساله دارد همچنین سود و ارزآوری صادرات پسته هم نباید قربانی نابسامانی بازار داخلی شود. این در حالی است که آمریکا رقیب ایران در عرضه پسته در بازار بین‌المللی است و با توجه به شرایط حال حاضر ایران و اعمال تحریم‌ها، ایران نباید موقعیت و جایگاه خود در بازار بین‌المللی را از دست بدهد.

وی پسته را کالایی لوکس دانست و گفت: نیازی نیست همه مردم ایران به پسته دسترسی داشته باشند؛ صادرات این محصول به کشورهای اروپایی و حتی آسیایی به نفع صادرکننده است و در شرایط اقتصادی کنونی و قیمت ارز هیچ تولیدکننده و صادرکننده‌ای حاضر نیست سود ناشی از صادرات را قربانی ایجاد توازن در بازار داخلی کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن پسته عنوان کرد: ایران در بازار جهانی تعیین کننده قیمت و صادر کننده اول نیست. ساز و کارهای صادرات پسته طی 100 سال گذشته ایجاد شده و در ایران حدود 2 هزار فعال حوزه پسته داریم که متوسط برداشت آن‌ها 2 تن است.

ابطحی تاکید کرد که مشکل در تقاضای پسته نیست، بلکه در عرضه آن است و باید تعادل بیشتری به آن ببخشیم.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته سرمازدگی درختان پسته باعث کاهش تولید شد و همین امر مسبب کاهش عرضه در بازار داخلی شده است بنابراین اگر تولید پسته افزایش یابد و وضعیت باغداران مرتفع شود می‌توان به کاهش قیمت پسته در بازار داخلی امیدوار بود.

ابطحی درباره قیمت غیرمعقول پسته که در برخی از مغازه‌ها کیلویی 300 هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: اختلاف قیمت پسته بر اساس درجهبندی آن متفاوت است و عرضه پسته 300 هزار تومانی در برخی مغازه‌های لوکس در بخش مرفهنشین انجام میشود، در حالی که در سطح شهر و یا خیابان مولوی که بازار خرید عام است قیمت 100 تا 150 قیمت اصلی عرضه پسته است که با توجه به عرضه کم و تقاضای بالا این قیمت منطقی‌ است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =