26

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی غذا در دفتر این معاونت برگزار شد شعار امسال سازمان فائو را « رفتار ما آینده ما را می سازد رژیم غذایی سالم برای دنیایی بدون گرسنگی است» اعلام کرد.

به گزارش روستانیوز، دکتر محمدرضا شیران، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رژیم غذایی با سلامت افراد ارتباط دارد و بیماری های دیابت، فشار خون و ... ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی دارند بنابراین باید با تغییر نگرش، باورهای غلط را اصلاح کنیم.

دکتر شیران با بیان اینکه در جامعه ما این باور غلط وجود دارد که غذای سنتی سالم تر است، افزود: بسیاری از فرآورده های سنتی آلودگی های میکروبی زیادی داردولی در کارخانجات صنعتی به سلامت جامعه اعتقاد دارند و دانشگاه های علوم پزشکی نیز بازرسی های لازم را انجام می دهند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: در کارخانجات صنایع غذایی، فرآورده غذایی استانداردهای ملی اعمال و کنترل کیفی انجام می شود.

وی با بیان اینکه فرآورده های صنعتی ریسک پایینی دارند و هزینه کمتری برگردن سیستم بهداشتی و درمانی وارد می کند، گفت:۷۰ درصد تولید مواد غذایی در کشور، صادر می شود که این نشاندهنده آن است که مردم جامعه ۳۰ درصد محصولات صنعتی و ۷۰ درصد محصولات سنتی مصرف می کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار نفر در مجموع کارخانجات صنایع غذایی استان فعالیت دارند، تصریح کرد: افراد شاغل در این مجموعه‌ها تلاش برای ارتقا تولیدات صنایع غذایی دارند.

دکتر شیران بر اصلاح فرهنگ عمومی جامعه تاکید کرد و افزود : بسیاری از افراد با انتشار فیلم ، عکس ها و نگاه غیر کارشناسی جهت تخریب صنعت گام برمی دارند بنابراین رسانه ها می توانند با افزایش سواد جامعه و تغییر باور نادرست در جهت سلامت مردم قدم بردارند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران میانگین مصرف نمک در دنیای را ۵ گرم دانست و ادامه داد: در کشورما میانگین مصرف نمک بین ۹_۱۲ گرم می باشد که باید با تغییر سبک زندگی آن را اصلاح کرد.

وی به کاهش مصرف نمک، روغن و شکر در محصولات صنعتی اشاره کردو گفت: در گذشته روغن قنادی و مصرف خانگی ۴۰ درصد اسید چرب ترانس داشتند که با اقدامات انجام شده این رقم در کشور ۵ درصد و در استان زیر ۲ درصد است.

دکتر شیران با بیان اینکه نشانگر رنگی میزان مصرف نمک، روغن و شکر را نشان می دهد،افزود: ۹۰ درصد محصولات تولیدی کارخانجات مازندران نشانگر دارند و ۸۰ درصد محصولات نیز درج نشانگر تراریخته دارند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به محصولاتی که ترکیبات غذایی اضافه شده است، گفت: درکشور فقر آهن مشکل اساسی است که در سال های اخیر اسید فولیک و آهن در آرد افزوده شده است.

وی با بیان اینکه فیبر در مواد غذایی می تواند سبب کاهش بیماری ها مختلف از جمله دیابت، فشارخون، سرطان و ... می شود، افزود: سرطان گوارش در افرادی که فیبر نمی خورند بالا است که با توجه به اینکه نان غذای قالب مردم است می توان با افزایش میزان سبوس در کاهش آن گام برداشت.

دکتر شیران ادامه داد: از اول مهرماه طرح افزایش سبوس در نان آغاز شده است که در حال حاضر ۱۸ درصد بربری،۱۵ درصد لواش،و ۱۲ درصد سنگک باشد  و کارخانجات تولید آرد استان ملزم به رعایت آن هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =