علي خان‌محمدي

عضو هیئت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: سازمان تعاون روستایی هیچ کدام از وظایفی را که به آن محول شده است، خوب انجام نمی‌دهد. اگر به اساسنامه تشکیل این سازمان مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که این سازمان در واقع انسجام‌دهنده تمامی تعاونی‌های تولید در نقاط کشور است؛ یعنی مرکزی است که می‌تواند شبکه‌های بسیار بزرگی داشته باشد و به شرکت‌های زراعی، تعاونی‌ها و غیره کمک کند تا بتوانند به اعضای خود خدمات ارائه بدهند.

علی خان‌محمدی در گفت‌وگو با روستانیوز تأکید کرد: سازمان تعاون روستایی موظف است منابع ملی را به صاحبان تولید بدهد و خود تنها بر آن نظارت داشته باشد، اما شاهد هستیم که این سازمان از این حالت در آمده و به یک تاجر تبدیل شده است، به طوری که علناً اقدام به خرید و فروش می‌کند.

خان‌محمدی افزود: متأسفانه دولت به جای این‌که به کشاورزان الگوی کشت مناسبی بدهد، در زمان‌های اضطراری تعاون روستایی را در خرید توافقی یا تضمینی وارد می‌کند که این اقدام به هیچ وجه صحیح نیست و به هیچ وجه موجب پایداری تولید نمی‌شود و درنهایت با از بین بردن تولید، باعث مهاجرت و حاشیه‌نشینی روستاییان می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که اساس کار سازمان تعاون روستایی این است که اقتصاد روستایی را توسعه بدهد، گفت: اما در حال حاضر این سازمان کاملاً تاجر مابانه عمل می‌کند و در هر بخش یک ساختار درست کرده است و در مواقعی مثل شب عید وارد عمل می‌شود که عمدتاً به دلیل این‌که اقداماتش مطالعه نشده است و نظارت درستی هم ندارد، باعث ضرر و زیان برای بخش کشاورزی بسیاری می‌شود.

تعاون روستایی برنامه‌ای برای تولیدکنندگان ندارد

خان‌محمدی ادامه داد: عملکرد ضعیف این سازمان در بخش کشاورزی به تولیدکنندگان ضربات زیادی زده است و به عبارت ساده‌تر تولیدکنندگان چوب بی‌برنامگی این سازمان را می‌خورند. باید گفت خاک، آب، نیروی انسانی و پتانسیل‌های موجود در بخش کشاورزی با اقدامات بی‌برنامه و بی‌هدف این سازمان رو به نابودی رفته است.

وی با اشاره به این‌که سازمان تعاون روستایی برنامه‌ای برای تولیدکنندگان ندارد، افزود: نگاه ما باید نگاه تولیدی باشد، اما متأسفانه تعاون روستایی به دلیل این‌که از اصول خود دور شده است، غالباً کارهایی انجام می‌دهد که در حیطه کاری‌اش نیست و به همین دلیل تولیدکننده‌ها را که بزرگ‌ترین سرمایه‌ کشور هستند، از دست می‌دهیم و بزرگ‌ترین ضربه‌ها نیز  به تولید کشور وارد می‌شود.

خان‌محمدی افزود: نمونه بارز عملکرد نادرست این سازمان سال گذشته رخ داد که به حوزه خرید پیاز زعفران وارد شد، اما به نتایج مطلوب نرسید. این در حالی است که سازمان تعاون روستایی بایستی با حمایت از تشکل‌ها و سندیکاهای موجود در این حوزه این کار را هدایت می‌کرد تا به نتیجه صحیح برسد، نه این‌که خود مستقیماً وارد عمل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =