علی وقف چی

نماینده مردم طارم و زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود این‌که سازمان تعاون روستایی در کشور یک ظرفیت ملی محسوب می‌شود و باید به تمام کشاورزان خدمات ارائه کند و آن‌ها را زیرپوشش قرار دهد؛ اما متأسفانه به‌دلیل نبود مدیریت صحیح، این رسالت بزرگ انجام نمی‌شود.  

علی وقف‌چی در گفت‌وگو با روستانیوز تصریح‌کرد: سازمان تعاون روستایی با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که دارد، می‌تواند یک فعال اقتصادی در عرصه کشاورزی محسوب شود؛ اما با عملکرد بد خود سبب شده که چالش‌های بزرگی در کشور داشته باشیم.

وقف‌چی چالش‌های ایجاد شده را ناشی از ناکارآمدی مدیریت سازمان تعاون روستایی در سه حوزه تولید محصولات سیر، هندوانه و گوجه‌فرنگی اعلام کرد و گفت: این ناکارآمدی، کشاورزان بسیاری را در سراسر کشور با مشکل مواجه کرده‌است، تا آن‌جا که کشاورزان ناگزیر شده‌اند به‌جای برداشت محصول، زمین را همراه با محصول شخم بزنند. این عملکرد بیش از هر چیز بیانگر آن است که تعاون روستایی نه‌تنها برای تولید، بلکه برای کشاورزان نیز اهمیت و ارزش قائل نیست. این درحالی است که سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به‌نام سال «رونق تولید» نام‌گذاری شد. در واقع مهم‌ترین چیزی که در این میان مغفول مانده و به آن توجه نمی‌شود، این است که با این اقدامات غلط منابع ارزشمندی مانند آب و خاک در کشور از بین می‌رود که این مسأله بزرگ‌ترین ضربه را به اقتصاد کشاورزی وارد می‌کند.

وی ادامه داد: بارها مجلس انتقادات شدیدی به این موضوع داشته و پیگیری‌هایی را نیز انجام داده‌، اما متأسفانه سازمان تعاون روستایی هیچ‌گونه اقدام مؤثری در این رابطه انجام نداده و دلیلش نیز ضعف مدیریتی وزارتخانه است که اجازه می‌دهد مدیرانی که توانایی لازم را ندارند و حرف‌ و عملشان یکی نیست، به کار ادامه دهند.

ظرفیت بخش کشاورزی با عملکرد ضعیف تعاون روستایی به تهدید تبدیل شده‌است

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در بخش دیگری از گفته‌های خود نظارت بر عملکرد سازمان تعاون روستایی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: درباره نظارت حرف‌های زیادی داریم؛ چراکه یکی از این ناظران خود مجلس است، اما مجلس هم با وجود تذکرات و پیگیری‌های متعدد کاری از پیش نبرده‌ است.

وقف‌چی در عین حال تأکیدکرد: معتقدیم وزیر جهاد کشاورزی باید به این موضوع توجه کند که برخی مدیران کارشکنی می‌کنند و گزارش‌های غلط ارائه می‌دهند. 

وی همچنین تصریح‌کرد: ما نمایندگان مجلس به‌عنوان ناظر وظیفه انعکاس این کم‌کاری‌ها و تخلفات را داریم و معمولاً نیز انعکاس می‌دهیم؛ اما مسئولان این سازمان اقدامی انجام نمی‌دهند و بزرگ‌ترین اهرم نظارتی برای ما در این ارتباط، استیضاح و سؤال از وزیر است که درصورت ضرورت این کار را انجام می‌دهیم.

این عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی عملکرد سازمان تعاون روستایی را در زمینه توسعه روستایی ضعیف ارزیابی کرد و افزود: سازمان تعاون روستایی کشور در بخش توسعه روستایی نیز موفق عمل نکرده‌. هدف از تشکیل شرکت تعاونی این است که به رشد تولید و به‌خصوص بازار فروش کمک کند؛ اما متأسفانه با وجود ظرفیت بزرگ این بخش که بیش از 10 میلیون نفر را تحت‌پوشش قرار می‌دهد، شاهدیم که این ظرفیت بزرگ تبدیل به یک‌ تهدید شده‌است.

ناکارآمدی تعاون روستایی و سردرگمی کشاورزان در فروش محصولات

وقف‌چی تصریح کرد: کشاورز اگر بداند که تعاون روستایی وجود ندارد و کسی نیست که محصولاتش را خریداری کند، خود تدبیری می‌اندیشد. متصدیان سازمان تعاون روستایی گفته‌هایشان با عملشان یکی نیست و به تعهداتی که می‌دهند، عمل نمی‌کنند و تنها کاری که انجام می‌دهند این است که وضعیت بازار را بدتر کنند.

وقف‌چی در پاسخ به این پرسش که با اعمال چه تغییراتی می‌توان عملکرد ضعیف این سازمان را اصلاح کرد، گفت: معتقدم مدیر فعلی توانایی این کار را ندارد. نمونه بارز این عدم توانایی و عملکرد ضعیف تنظیم بازار محصولاتی همچون سیر و هندوانه است که هیچ اقدام مناسبی در این رابطه انجام نشده. همچنین در بحث گوجه‌فرنگی هم با وجود این‌که شخص وزیر تأکید کرده باید گوجه‌فرنگی‌ را با قیمت مشخص شده خریداری و بازار آن را مدیریت کرد؛ اما متأسفانه این سازمان هیچ قدم مثبتی در این مسیر برنداشته است.

وی با تأکید بر ضعف مدیریت در سازمان تعاون روستایی گفت: باید از متخصصانی که تحصیلات و حوزه کاری آن‌ها مرتبط با اقتصاد کشاورزی است و همچنین افرادی که توانمند هستند و سابقه درخشان در جاهای مختلف داشته‌اند، در بخش مدیریتی این سازمان استفاده کرد که مطمئناً این اقدام می‌تواند تأثیرگذار باشد.

لازم باشد وزیر را هم استیضاح می‌کنیم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس فراتر از این گفته‌ها از استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در مجلس سخن به‌میان آورد و گفت: بزرگ‌ترین اهرم نظارتی مجلس، استیضاح وزیر جهاد کشاورزی است و در صورتی که وزارتخانه چاره‌ای برای ساماندهی وضعیت سازمان تعاون روستایی نیندیشد، از ابزار استیضاح استفاده خواهیم کرد و اولویت مجلس حمایت از کشاورزی و حفظ منافع در این حوزه است و در این زمینه هیچ اغماضی وجود نخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =