گندم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چناران در استان خراسان رضوی اظهار داشت: در استان خراسان رضوی بالغ‌بر ۱۲۵ هزار هکتار گندم آبی و حدود ۱۴۰ هزار هکتار گندم دیم کشت می‌شود که سهم شهرستان چناران 10 هزار و ۷۰۰ هکتار گندم آبی و سه‌هزار هکتار گندم دیم است.‌

حمید حاجی‌نژاد در گفت‌وگو با «روستانیوز» گفت: در سال جاری با توجه به این‌که قیمت جو بالا و قیمت تضمینی خرید گندم پایین بود، احتمال این‌ می‌رفت که کشاورزان گندم کم‌تری به سیلوهای دولت تحویل دهند؛ کما این‌که در برخی استان‌ها این اتفاق افتاد و این کاهش تحویل گندم در سطح کشور خود را نشان داد؛ اما به‌لطف خدا و با تلاش کشاورزان و با پیگیری تیم کارشناسی و اعضای کمیته فنی اتفاقات خوبی در استان رخ داد و در بحث تحویل گندم نسبت به سال گذشته در بین دیگر استان‌ها مقام اول را کسب کردیم.

حاجی‌نژاد افزود: استان خراسان رضوی در سال گذشته، یعنی در سال زراعی ۹۶- ۹۷، 330 هزار تن و در سال زراعی 97-98 بالغ‌بر ۵۰۰ هزار تن گندم تحویل سیلوهای دولت داد.

5/12 درصد از کل گندم تحویلی استان خراسان رضوی مربوط به چناران است

وی تصریح کرد: جالب است بدانید امسال شهرستان چناران در بین 30 شهرستان استان خراسان رضوی هشت درصد از سطح کشت آبی و دو درصد از سطح زیرکشت دیم را به خود اختصاص داده و 5/12 درصد از گندم تحویلی استان خراسان رضوی مربوط به این شهرستان است؛ یعنی شهرستان چناران نسبت به کل استان، 5/4 درصد از سطح زیر کشت، گندم بیش‌تری تحویل داده‌ است.

حاجی‌نژاد افزود: درحالی‌که سطح زیرکشت ما در سال گذشته همانند امسال 10 هزار و 700 هکتار بود، سال گذشته 39 هزار تن گندم تحویل دادیم، اما امسال رشد زیادی داشتیم و 58 هزار و 200 تن گندم تحویل دادیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چناران خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این‌که از لحاظ کمیت و میزان تحویل گندم نسبت به سال گذشته مقام اول را در استان خراسان رضوی به‌دست آوردیم، از لحاظ کیفیت نیز گندمی بسیار مطلوب تولید کردیم؛ به این معنا که گندمی بسیار پاک و عاری از سن‌زدگی برداشت کردیم؛ به‌طوری‌که میزان سن‌زدگی گندم شهرستان چناران کم‌تر از 03/0 درصد بود. این در حالی است که استاندارد سن‌زدگی گندم براساس نظر سازمان حفظ نباتات دو درصد است.

حاجی‌نژاد ادامه داد: در بحث افت مفید و غیرمفید هم میزان افت گندم ما 9/0 درصد و عاری از علف‌های هرز بود و درنتیجه گندم تحویلی چناران، هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت، جایگاه بسیار بالایی دارد.

امسال 19 هزار تن گندم بیش‌تر از پارسال تحویل دادیم

حاجی‌نژاد با بیان این موضوع که میزان گندم کشت‌شده با میزان گندم تحویلی اصولاً تفاوت دارد، چون کشاورزان معمولاً مقداری از گندم تولیدی خود را به‌عنوان بذر مصرفی سال زراعی بعدی برای خود نگه می‌دارند، افزود: بااین‌حساب، میزان گندم تحویلی ما امسال بسیار قابل‌توجه بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چناران در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی انجام دادید که توانستید امسال به‌عنوان تولیدکننده برتر انتخاب شوید، گفت: برای بهره‌وری بالاتر کشت‌وکار گندم‌کاران، امسال چندین موضوع مهم را در نظر گرفتیم؛ اولین موضوع مهم برای ما انتخاب بذر و تاریخ کاشت مناسب بود که سعی کردیم از باکیفیت‌ترین و بهترین بذر در مناسب‌ترین زمان برای کشت استفاده کنیم.

حاجی‌نژاد افزود: از سوی دیگر، به تغذیه گیاهی و همچنین مقوله مبارزه با عوامل خسارت‌زا توجه زیادی داشتیم و توانستیم به‌خوبی سن و علف هرز را کنترل کنیم که این موضوع باعث شد افت عملکرد نداشته باشیم.

وی ادامه داد: همان‌طورکه می‌دانید، خسارت علف‌های هرز معمولاً بالای ۴۰ درصد است، اما وقتی با آن‌ها مبارزه کردیم و تاریخ کاشت نیز به‌خوبی رعایت شد، عملکردمان نسبت به میانگین کشوری خسارت و علف‌های هرز بهتر شد.

حاجی‌نژاد تأکید کرد: امسال به‌هیچ‌وجه افت عملکرد نداشتیم و باوجود این‌که میانگین تحویل استان در هر هکتار چهار تن بود، اما در شهرستان چناران در هر هکتار 1/5 تن گندم تحویل دادیم که رقم بسیار قابل‌توجهی است.

وی تصریح کرد: امسال استان خراسان رضوی نسبت به سال گذشته در بخش تحویل گندم در کشور اول شده است و ما نیز نسبت به سال گذشته چیزی حدود ۴۷ درصد افزایش عملکرد داشته‌ایم. به‌عبارت دیگر، نسبت به سال گذشته حدود 19 هزار تن گندم بیش‌تری تحویل دولت داده‌ایم.

بارندگی خوب، همکاری کشاورزان و حضور کارشناسان، عوامل موفقیت گندم‌کاران چناران

حاجی‌نژاد در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که قیمت خرید تضمینی گندم مطلوب کشاورزان نبود، چگونه این میزان گندم را تحویل دولت دادید، گفت: دلیل این حرکت این بود که همکاران ما در جهاد کشاورزی در پهنه‌ها پای کار بودند و گندمی را که درو می‌شد، رصد می‌کردند؛ همچنین همکارانمان کشاورزان را توجیه می‌کردند که اگر گندم را در انبارها نگه دارند، به‌لحاظ این‌که شرایط استانداردی ندارند، فسادپذیری‌ آن بالاست و گندم خراب می‌شود.

 وی ادامه داد: از طرف دیگر، به کشاورزان هشدار می‌دادیم که دولت درحال واردکردن جو است و درنتیجه قیمت جو کاهش خواهد یافت و درنهایت گندم روی دستتان می‌ماند، پس بهتر است گندم را تحویل دولت بدهید.

حاجی‌نژاد خاطرنشان کرد: از همه مهم‌تر این‌که به کشاورزان اعلام کردیم برای سال آینده گندم‌کارانی در اولویت تأمین و دریافت نهادها قرار می‌گیرند که گندمشان را تحویل دولت بدهند.

وی با بیان این‌که خودمان از قیمت خرید تضمینی گندم اصلاً راضی نیستیم، افزود: باوجوداین تمام تلاشمان را کردیم تا امسال بیش‌ترین میزان تحویل گندم را به دولت داشته باشیم؛ چراکه می‌دانیم دولت در تنگناست و وضع نقدینگی خوبی ندارد؛ به همین دلیل به‌رغم این‌که قیمت پیشنهادی وزارتخانه قیمت مناسبی بود، شورای اقتصاد با  آن موافقت نکرد. به‌هرحال همه می‌دانیم که بحران و تحریم‌ها باعث شده دولت با درآمدهای غیرنفتی کشور را مدیریت کند؛ پس وظیفه خود دانستیم که در حد توانمان دولت را یاری کنیم و گندم بیش‌تری تحویل سیلوها بدهیم.

این فعال حوزه کشاورزی درخصوص عمده‌مشکلات گندم‌کاران چناران نیز گفت: مشکل بزرگ ما زمان اعلام قیمت خرید تضمینی است. براساس قانون، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی ازجمله گندم باید قبل از تاریخ کاشت اعلام شود، اما هر سال شاهدیم که دیر اعلام می‌شود.

حاجی‌نژاد با اشاره به این‌که در بحث تأمین نهاده‌ها مشکل خاصی نداریم، افزود: کشاورزان ما عمدتاً درمورد قیمت خرید تضمینی گلایه‌مندند؛ چراکه قیمت پایین است و به‌هیچ‌وجه متناسب با هزینه‌های تولیدشان نیست.

مدیر سازمان جهاد کشاورزی شهرستان چناران در پایان گفت: باز هم لازم می‌دانم از همکاری گندم‌کاران تشکر کنم؛ چراکه با ما همکاری بسیار خوبی داشتند تا بتوانیم مقام اول را در تحویل گندم نسبت به سال گذشته در استان کسب کنیم. اگرچه در این راه عوامل دیگری نیز موثر بود؛ ازجمله این‌که امسال خوشبختانه بارندگی بسیار خوبی داشتیم که فاکتور بسیار مهمی است. همچنین کارشناسان ما در جهاد کشاورزی بر امور نظارت مستقیم داشتند و  به کشاورزان آموزش چهره‌به‌چهره می‌دادند و توصیه‌های لازم را به‌موقع به آن‌ها منتقل می‌کردند؛ ضمن این‌که اگرچه چناران در سه سال گذشته همیشه حرکت رو به جلویی داشته، اما این رکورد در تاریخ تحویل گندم در شهرستان ما بی‌سابقه بوده است.

به‌گزارش «روستانیوز»، شهرستان چناران واقع در استان خراسان رضوی امسال موفق شد از نظر میزان تحویل گندم به سیلوهای دولت، نسبت به میزان تحویلی خود در سال گذشته، رتبه اول را در استان خراسان رضوی کسب کند، به‌طوری‌که در مقایسه با سال گذشته از 10 هزار و 700 هکتار سطح زیر کشت، 58 هزار و 200 تن گندم تحویل دولت داد که نسبت به سال قبل 19 هزار تن بیش‌تر بوده است. از سوی دیگر گندم تحویلی این شهرستان از لحاظ کمیت نیز موفق به کسب رتبه اول شد؛ زیرا باوجود این‌که براساس نظر سازمان حفظ نباتات میزان استاندارد سن‌زدگی دو درصد است، اما میزان سن‌زدگی گندم تحویلی این شهرستان امسال 03/0 درصد بوده است. به‌گفته رئیس جهاد کشاورزی چناران، همکاری کشاورزان، بارندگی خوب و همچنین حضور کارشناسان مربوطه در تمام مراحل کار ازجمله عوامل موفقیت گندم‌کاران این شهرستان بوده است.

گزارش از یاسمن بلوردی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =