تخم مرغ

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که مصرف سرانه تخم‌مرغ در کشور سالانه ۲۰۰ عدد است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تولید این محصول، امسال ۱۱ درصد افزایش یابد.

مرتضی رضایی در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی تخم‌مرغ اظهار داشت: بیش از دو دهه است که کشورهای پیشرو در تولید تخم‌مرغ در دنیا دور هم جمع شده‌اند و به‌واسطه ارزش غذایی تخم‌مرغ، یک روز را به‌منظور ترویج مصرف این ماده غذایی در دنیا به نام روز جهانی تخم‌مرغ معرفی کرده‌اند و دومین جمعه ماه اکتبر را به این روز اختصاص داده‌اند.

وی افزود: در ایران با توجه به این‌که در اولین سال برگزاری مراسم روز جهانی تخم‌مرغ مصادف با نهم اکتبر بوده، هرسال همان روز را که ۱۷ مهر است، به روز ملی تخم‌مرغ اختصاص داده‌ایم.

رضایی با اشاره به اهمیت بالای تخم‌مرغ به‌عنوان یک ماده مغذی مهم در زنجیره غذایی تصریح کرد: تخم‌مرغ یکی از معجزات غذایی است، به‌طوری‌که در همین ماده غذایی حدود ۵۵ تا ۶۳ گرمی تمام مواد مورد نیاز یک ارگانیسم وجود دارد.

وی افزود: یک تخم‌مرغ پس از ۲۱ روز بدون ارتباط با هیچ جای دنیا، تبدیل به جوجه می‌شود که نشان می‌دهد این ماده غذایی چقدر کامل است؛ این در حالی است که در آنالیز ترکیبات شیمیایی و غذایی، تخم‌مرغ همه مواد غذایی مورد نیاز بدن را به‌اندازه کافی دارد؛ به‌طوری‌که 3/6 گرم پروتئین، پنج گرم چربی غیرمضر، حدود ۲۰۰ میلی‌گرم کلسترول و ویتامین‌های محلول در چربی به‌اندازه نیاز روزانه بدن انسان در زرده تخم‌مرغ موجود است.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: تخم‌مرغ تا دو هفته پس از تولید نیاز به نگهداری در یخچال ندارد؛ اما مواد غذایی دیگر مانند گوشت و سبزی پس از چند ساعت فاسد می‌شوند.

رضایی در رابطه با جایگاه ایران در تولید تخم‌مرغ خاطرنشان کرد: جایگاه ایران در سال‌های بعد از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته است. در سال‌های اول انقلاب ما واردکننده تخم‌مرغ بودیم؛ اما در چند سال اخیر صادرکننده این محصول هستیم.

وی افزود: بر اساس آمار و اطلاعات کارشناسان، در سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید شد که نزدیک به ۹۰ درصد آن توسط واحدهای صنعتی و ۱۰ درصد توسط مرغ‌های بومی و سایر ماکیانی که در روستاها پرورش می‌یابند، تولید شده است.

هر ایرانی سالانه ۲۰۰ عدد تخم مرغ می‌خورد

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران نیز در این مراسم گفت: مصرف سرانه تخم‌مرغ در کشور به بیش از ۲۰۰ عدد در سال رسیده است، اما برنامه‌ریزی شده که مصرف این محصول به ۲۵۰ عدد در سال افزایش یابد.

فرزاد طلاکش اظهار کرد: از سال 1388 که کار ستاد ترویج مصرف تخم‌مرغ در کشور آغاز شد، سرانه مصرف این محصول در کشور 160 عدد در سال بود که اکنون به بیش از 200 عدد رسیده است.

وی افزود: برخی درباره علل افزایش مصرف تخم‌مرغ می‌گویند با توجه به افزایش قیمت مصرف سایر محصولات پروتئینی نظیر گوشت قرمز و مرغ، مردم به سمت تخم‌مرغ رفته‌اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که درصد کمی از مردم قیمت تخم‌مرغ دغدغه مصرف آن‌ها بوده است و در صورتی که قیمت این محصول نیز افزایش یابد، به خاطر خواص تخم‌مرغ آن را استفاده می‌کنند.

دبیر ستاد ترویج مصرف تخم‌مرغ با بیان این‌که باور غلطی درباره کلسترول تخم‌مرغ در جامعه پزشکی کشور وجود دارد، گفت: با رایزنی‌هایی که با جامعه پزشکی در حال انجام است، امیدواریم این تصور نادرست برداشته شود.

طلاکش تصریح کرد: 24 میلیون نفر از جمعیت کشور زیر 18 سال سن دارند که باید برای آن‌ها پروتئینی باکیفیت و ارزان تأمین کرد که تخم مرغ بهترین پیشنهاد است.

وی ادامه داد: سرانه تخم‌مرغ در ژاپن 350 عدد در روز است و اکنون دنبال جا انداختن مصرف روزانه دو عدد تخم مرغ در روز هستند. این سرانه مصرف و تشویق به استفاده از تخم‌مرغ در حالی در ژاپن وجود دارد که دلیلی اصلی مرگ و میر در این کشور سکته قلبی است و در صورتی که تخم مرغ کلسترول بالایی داشت، مصرف آن توصیه نمی‌شد.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران گفت: سرانه مصرف تخم‌مرغ در برخی از کشورهای آفریقایی حدود 30 و در هندوستان 66 عدد در سال است و فائو کشورهای آفریقایی را ملزم کرده که برای رفع گرسنگی از تخم‌مرغ استفاده کنند.

طلاکش افزود: به دنبال آن هستیم که مصرف سرانه تخم‌مرغ را به 250 عدد در سال برسانیم؛ البته ظرفیت تولید آن نیز در کشور وجود دارد و نیازی به سرمایه‌گذاری جدید در این بخش نیست.

۳۰۰ تن مازاد تولید تخم‌مرغ

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن هم با بیان این‌که حدود ۳۰۰ تن مازاد تولید تخم‌مرغ داریم، گفت: روزانه حدود دو هزار و ۶۰۰ تا دو هزار و ۷۰۰ تن تولید تخم‌مرغ داریم و پیش‌بینی ما برای سال آینده این است که بیش از یک میلیون تن تخم‌مرغ تولید کنیم.

 رضا ترکاشوند با بیان مازاد ۳۰۰ تنی تولید تخم‌مرغ، افزود: این مازاد تولید بر قیمت و تولید تخم‌مرغ تأثیر می‌گذارد که برای رفع این مشکل باید مجدداً بازارهای صادراتی را به دست بیاوریم.

وی ادامه داد: با کمک وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام، بخشی از مازاد تخم‌مرغ با قیمتی بالاتر از قیمت بازار خریداری شد تا از زیان وارد شده به تولیدکنندگان کاسته شود.

ترکاشوند با بیان این‌که از اول سال ۹۸ تاکنون حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن صادرات داشته‌ایم، ادامه داد: در حالی که کشورهای همسایه برای صادرات برنامه‌ریزی دارند، ما برنامه‌ و سیاست‌های حمایتی‌ برای صادرات تخم‌مرغ نداریم.

وی افزود: قیمت تخم‌مرغ از اسفندماه سال گذشته تاکنون به‌طور متوسط دو هزار تومان پایین‌تر از نرخ مصوب (کیلویی هفت‌هزار و 740 تومان) عرضه می‌شود و در حال حاضر نیز قیمت تخم‌مرغ در هر کیلوگرم حدود شش‌هزار و500 تا هفت‌هزار تومان است.

 مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان این‌که برای جلوگیری از ضرر مرغداران، باید سرانه مصرف تخم‌مرغ که حدود ۱۲ کیلوگرم برای هر فرد در سال است، افزایش پیدا کند، گفت: کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، بالای ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم تخم‌مرغ در سال مصرف می‌کنند.

ترکاشوند با اشاره به رتبه نهم کشور در تولید تخم‌مرغ افزود: رتبه ما در مصرف سرانه تخم‌مرغ در جهان پایین است و اگر به سرانه مصرف 5/15 تا ۱۶ کیلوگرم برسیم، تهدید ۱۰ درصدی مازاد تولید از بین خواهد رفت.

به‌گزارش «روستانیوز»، مراسم روز جهانی تخم‌مرغ امروز در اتاق بازرگانی تهران با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، روسای اتحادیه‌های مربوطه و کارشناسان برگزار شد.

گزارش از فاطمه ابراهیمی توچایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =