کد خبر: 3788
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
خادم

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید دانه‌های روغنی از ۴۶ هزار تن در سال ۹۴ با رشدی حدود ۱۰ برابری به بیش از ۴۰۰ هزار تن در سال جاری رسیده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر در برنامه "روی خط خبر" شبکه خبر با اعلام این مطلب، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش وابستگی به روغن و پایداری تولید غلات، اجرای طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی است و در این طرح، افزایش تولید دانه‌های روغنی کنجد، گلرنگ، سویا، آفتاب‌گردان و کلزا را دنبال می‌کنیم.

مجری طرح دانه‌های روغنی مناطق عمده کشت کلزا را مناطق سرد غرب و شمالغرب کشور ازجمله همدان، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال ایلام و کرمانشاه عنوان کرد و ادامه داد: کشت کلزا از ۱۵ شهریور آغاز شده و از کشاورزان تقاضا دارم کشت کلزا را در مناطق باقی‌مانده هر چه زودتر در یک هفته آینده انجام دهند.

وی ادامه داد: در مناطق خیلی سرد مانند اردبیل از ۵ مهرماه کشت انجام می‌شود و در مناطق کمی سرد از جمله قسمتی از آذربایجان غربی، قسمتی از آذربایجان شرقی و قسمتی از همدان و کرمانشاه تا ۱۵ مهرماه امکان کشت این محصول وجود دارد.

مهاجر بابیان اینکه بذر داخلی و خارجی به‌اندازه کافی فراهم‌ شده است، گفت: امسال جزو سال ‌هایی است که قبل از زمان کشت و در مردادماه بذر در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، برای بیش از ۵۰۰ هزار هکتار بذر تهیه‌شده و همچنین امکانات و ادوات موردنیاز را تأمین و یارانه برای خرید ادوات نیز پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به کشت مکانیزه دانه‌های روغنی به‌ویژه کلزا، تصریح کرد: خوشبختانه توانسته‌ایم با مهندسی معکوس دستگاه «ریزدانه کار» را در کشور تولید کنیم و سه هزارعدد از این دستگاه توسط وزارت جهاد کشاورزی با پرداخت یارانه در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و در نهایت استفاده از این دستگاه توانست تحول خوبی را در کشت مکانیزه ایجاد کند.

مهاجر بابیان اینکه در حال حاضر دولت هیچ‌گونه بدهی از بابت خرید تضمینی دانه‌های روغنی به کشاورزان ندارد، گفت: در دو ماه گذشته مطالبات کشاورزان علیرغم مشکلات دولت به‌صورت کامل پرداخت‌شده است و با توجه به قیمت کلزا این نوید را به کشاورزان می‌دهم که امسال درآمد خوبی خواهند داشت.

مهاجر با اشاره به تأمین علوفه برای دام و طیور از کنجاله دانه‌های روغنی، تصریح کرد: از اهداف اصلی برنامه افزایش تولید دانه های روغنی بعد از تأمین روغن، تأمین کنجاله است که خوشبختانه کنجاله کلزا پروتین بالای ۴۰ درصد دارد و با استقبال دامداران مواجه شده است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته حدود ۳.۵ میلیون تن علوفه وارد کشور می‌شده است و امیدواریم با اجرای برنامه توسعه یک‌ میلیون هکتاری کشت کلزا در تناوب با غلات (گندم و جو) بتوانیم ۲ میلیون تن کنجاله کلزا و سایر دانه‌های روغنی را در داخل تولید کنیم که می تواند تحول بزرگی را در صنعت دام و طیور ایجاد کند.

مهاجر افزود: در سال زراعی گذشته نیز از ۴۰۰ هزار تن کلزا حدود ۲۳۰ هزار تن کنجاله استحصال شد.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات به کشاورزانی که دانه‌های روغنی کشت می‌کنند، گفت: تسهیلات ۵ میلیونی برای هر هکتار کشت کلزا، یارانه ۵ تا ۷ میلیونی برای کارنده، تسهیل بیمه محصولات کشاورزی با حداقل قیمت ازجمله تسهیلاتی است که در اختیار کشاورزان دانه‌های روغنی قرارگرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =