ابراهیمی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: دست دولت از نظر قانونی برای انجام خریدهای تضمینی محصولات استراتژیک کاملاً باز است؛ یعنی دولت پشتیبانی قانونی کافی برای خریدهای تضمینی را دارد، اما متأسفانه عملکردش قابل دفاع نیست، چون قیمت‌ها ناعادلانه است. همچنین دولت در خرید تضمینی محصولات اولویت‌بندی خاصی ندارد و تنها به‌طور خاص روی گندم متمرکز شده‌است.

علی ابراهیمی، نماینده مردم شازند در مجلس، در گفت‌وگو با «روستانیوز» گفت: چغندرقند یک محصول بسیار ویژه است که زمان برداشت آن نیمه دوم سال است؛ یعنی زمانی‌که کشاورز به آب کم‌تری احتیاج دارد، چغندر به آب نیاز دارد و به این ترتیب می‌توان گفت چغندرقند در تناوب کشت، جایگزین بسیار خوبی است.

وی افزود: از سوی دیگر شکر دومین منبع انرژی است که در کشور به آن احتیاج داریم و زمینه خودکفایی آن نیز فراهم است؛ چراکه کارخانجات قندی که داریم، در مناطقی هستند که ظرفیت و پتانسیل کشت چغندر را دارند و از سوی دیگر کارخانجات چغندرقند اغلب نهادهای عمومی و کم‌تر شخصی هستند. در نتیجه چنانچه قیمت خرید تضمینی چغندر را منطقی اعلام می‌کردند، ما نیز در الگوی کشت روش مناسب‌تری را دنبال می‌کردیم.

نماینده مردم شازند در مجلس ادامه داد: اما اکنون که قیمت‌های مناسبی از سوی دولت اعلام نمی‌شود، شاهدیم که کشاورزان رو به هندوانه‌کاری و لوبیاکاری می‌آورند که آب‌بری‌ آن‌ها در اوج مصرف است و به محیط‌زیست هم بسیار آسیب می‌زند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این پرسش که مجلس چه اقداماتی برای قیمت‌گذاری مناسب چغندر در سال زراعی جدید می‌تواند انجام دهد، گفت: سی‌ویکم شهریور که مجلس مجدداً شروع به فعالیت می‌کند، اولین موضوعی که در مجلس مطرح خواهیم کرد، مربوط به چگونگی عملکرد دولت در زمینه خریدهای تضمینی است و مسلماً درخصوص چغندرقند نیز این موضوع را مطرح و پیگیری خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =