کد خبر: 3705
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
شمس‌الله شریعت‌نژاد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، با بیان اینکه نیاز به چوب و فرآورده‌های چوبی بیش از دو برابر تولید چوب در کشور است، تصریح کرد: زراعت چوب به تنهایی پاسخگوی نیاز صنایع وابسته به چوب کشور نیست.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری خانه ملت، شمس الله شریعت نژاد  در پاسخ به این سوال که آیا زراعت چوب می‌تواند چوب مورد نیاز صنایع وابسته را تامین کند؟ گفت: نتیجه عملیاتی کاشت درختان سریع الرشدی چون صنوبر با آن چیزی که در آمار‌های آزمایشگاهی اعلام می‌شود، بسیار متفاوت بوده و انتظارات را برآورده نمی‌کند. در آمارهای آزمایشگاهی تمامی شرایط اعم از نور،آب و هوا ،کود و خاک برای رشد درختان در زمان کوتاه و مساحت کم فراهم است، اما  متاسفانه در عمل  چنین اتفاقی نمی‌افتد.

زراعت چوب به تنهایی پاسخگوی نیاز صنایع چوب کشور نیست

شریعت‌نژاد، با بیان اینکه آمار‌های آزمایشگاهی در خصوص زمان و میزان برداشت از طریق زراعت چوب با واقعیت فاصله زیادی دارد، اظهار کرد: برداشت و بهره‌برداری از درختان سریع رشد در عمل، حداقل به 10 الی 15 سال زمان نیاز دارد، بنابراین صرفه اقتصادی و سود مورد انتظار برآورده نشده و به مرور زمان استقبال از آن کاهش پیدا می‌کند. شاید افرادی که زمین‌هایشان برای کاشت محصولات دیگر مناسب نباشد اقدام به کاشت صنوبر و درختان سریع‌الرشد کنند اما مساحت و حجم کاشت به اندازه‌ای نیست که پاسخگوی نیاز چوب کشور باشد.

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه نیاز به مواد اولیه چوب در کشور بیش از دو برابر تولید چوب است، اظهار کرد: زراعت چوب به تنهایی نمی‌تواند نیاز چوب کشور را تامین کند و هم چقدر هم در این مسیر گام برداریم باز هم کمبود مواد اولیه وجود خواهد داشت.

واردات تخته خورده چوب صرفه اقتصادی ندارد

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که واردات چوب و فرآورده‌های چوبی تا چه حد می‌تواند نیاز کشور را تامین کند؟ افزود: افزایش قیمت ارز، حوزه واردات چوب و فرآورده‌های چوبی را تحت شعاع قرار داده است اما اگر اراده‌ بر واردات مواد اولیه چوب باشد در خصوص واردات خمیز کاغذ محقق شدنی است، اما برای تخته خورده چوب فیبر و نئوپان که هزینه حمل و نقل بسیار زیادی دارد، صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

زراعت چوب

دوری از بنادر معضل صنایع وابسته به چوب 

شریعت‌نژاد ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در حوزه صنایع با آن مواجه هستیم این است که صنایع ما به منظور کاهش هزینه‌‌های حمل و نقل در کنار بنادر ایجاد نشده است. از طرفی ما محصولات را همانند بسیاری از کشورها با هدف صادرات تولید نمی‌کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، تصریح کرد: ترکیه در کنار بنادر خود صنایعی را احداث کرده و مواد اولیه مورد نیاز را از خارج کشور وارد کرده و در کارخانه‌های خود به محصولاتی چون ام‌دی‌اف تبدیل کرده و مجدداً با هدف صادرات به کشورهای دیگر بارگیری می‌کند. با این روش هزینه حمل و نقل و به تبع آن قیمت تمام شده محصول کاهش پیدا کرده و در رقابت موفق‌تر خواهند بود.

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: عمده صنایع وابسته به چوب در کشور ما با قبول واردات موارد اولیه مورد نیاز شروع به کار کردند، اما به مرور زمان از منابع داخلی، باغات، چوب‌های قاچاق و بدون مجوز تامین شده و یا با حداقل منابع کار می‌کردند./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =