البرز

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز درمورد پیشینه و تاریخچه مجموعه تحت مدیریت خود اظهارداشت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز، جوانترین سازمان نظام مهندسی است که پس از تشکیل استان البرز نخستین انتخابات اعضای شورای آن در مهرماه سال 1390 بهصورت میاندورهای برگزار شد و فعالیت قانونی خود را از اواخر سال 1390 رسماً آغاز کرد.

نصرالله شمسآذر در گفتوگو با «روستانیوز»، افزود: این سازمان درحال حاضر با داشتن پنج هزار و 566 عضو حقیقی و 262عضو حقوقی یکی از سازمانهای فعال در عرصه بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیطزیست در سطح استان است.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده توسط این سازمان در رابطه با استفاده بهینه و مدیریت منابع آب اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده بهینه از منابع آبی جزو اولویتهای برنامه های کلان کشور است. البته استان البرز هم جزو استانهایی است که همانند اغلب استانها از بابت افت سفرههای آبی و فرونشست زمین نگرانی دارد که یک مقوله بسیار جدی است. در همین راستا سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز با تکیه بر دانش، توان علمی و تخصصی اعضای خود اقدامات قابل توجهی را انجام دادهاست که به برگزاری دوره های آموزشی با هدف ترویج کشتهای کم آببر و توانمندسازی مشاوران برای تهیه و تدوین طرحها با هدف بازچرخانی و استفاده از پسابها میتوان اشاره کرد.

افزایش ضریب نفوذ دانش در واحدهای تولیدی و مهندسیکردن فرآیند تولید

شمسآذر ادامه داد: افزایش ضریب نفوذ دانش در واحدهای تولیدی و مهندسیکردن فرآیند تولید همواره از اهداف و برنامههای اصلی این سازمان بوده است. در این ارتباط تربیت مدیران تولید کارآمد و استقرار آنها در واحدهای تولیدی جزو برنامههای بسیار موفق این سازمان بوده است. همچنین استان البرز را باید قطب کشاورزی دانشبنیان تلقی کرد. وجود مؤسسات تحقیقاتی ملی و همچنین بزرگترین و قدیمیترین پردیس کشاورزی و منابع طبیعی یک ظرفیت بینظیر محسوب میشود. در همین راستا ارتباط سهجانبه جامعه تولید، دانشآموختگان و واحدهای علمی تحقیقاتی با محوریت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی موجب حضور پر نقش مسئولان فنی در واحدهای تولیدی و خدماتی بخش شده است؛ بهطوریکه هماینک 220 نفر بهعنوان مسئول فنی در واحدهای مختلف اعم از گیاهپزشکی، گلخانه، دام، طیور، شیلات و آبزیان حضور فعال دارند.

صدور 15 روزه مجوز ایجاد گلخانهها

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز با اشاره به اقدامات این سازمان جهت جذب و حمایت سرمایهگذاران و توسعه کشت گلخانهای در منطقه خود گفت: برای جذب و حمایت سرمایهگذاران بهخصوص در حوزه گلخانه شرایط کاملاً مهیاست. خصوصاً پس از ابلاغیه اخیر وزیر محترم جهاد کشاورزی مبنیبر حذف استعلامها، مانع خاصی برای سرمایهگذاری در حوزه گلخانهها وجود ندارد.

 این سازمان حداکثر ظرف 15روز درصورت کامل بودن مدارک متقاضیان امکان صدور پروانه تأسیس را دارد. علاوهبر آن طی توافقهای بهعمل آمده با استانداری، عوارض مربوط به ساخت واحدهای گلخانهای که قبلاً اخذ میشد، درحالحاضر با تلاش و پیگیری سازمان جهاد کشاورزی استان و همکاری استانداری البرز کاملاً حذف شدهاست.

صدور پروانه بهرهبرداری برای 95 درصد واحدهای فروش سم

شمسآذر با اشاره به اقدامات این سازمان جهت نظارت بر توزیع نهادههای کشاورزی بهویژه سموم دفع آفات نباتی عنوان کرد: برای ساماندهی واحدهای فروش سموم در استان البرز قدمهای بسیار مؤثری برداشته شدهاست که البته همکاری صمیمانه مدیریت حفظ نباتات استان را نباید نادیده گرفت. طبق برنامهریزیهای بهعمل آمده، 95 درصد واحدها مورد شناسایی قرارگرفتهاند و برای آنها پروانه بهرهبرداری صادر شدهاست.

همچنین مسئول فنی در تمام واحدها مستقر شدهاند؛ بهطوریکه درحالحاضر 103 نفر از دانشآموختگان رشتههای گیاهپزشکی و گرایشهای مرتبط در این واحدها حضور دارند و نظارت مستمر در قالب اکیپهای نظارتی متشکل از نمایندگان نظام مهندسی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات استان بهطور مرتب انجام میشود. کلینیکهای گیاهپزشکی استان هم که تعداد آنها بالغبر 10 کلینیک است، در عرصه حضور دارند؛ البته با مشکلاتی در انجام مأموریتهای محوله مواجهند که تلاش میکنیم برطرف شود.

تلاش میکنیم سازمان را بهعنوان مرکز تبادل فکر و اندیشه جامعه کشاورزی قرار دهیم

 وی افزود: هماهنگی و همسویی با مجموعه دستگاههای اجرایی استان بهخصوص سازمان جهاد کشاوری از یکسو و جلب اعتماد جامعه بهرهبرداران و دانشآموختگان از مهمترین اقدامات این سازمان طی چند سال اخیر بوده است، بهطوریکه تلاش میکنیم سازمان را بهعنوان مرکز تبادل فکر و اندیشه جامعه کشاورزی قرار دهیم. این سازمان افتخار دارد که بهعنوان سخنگوی جامعه کشاورزان و بهرهبرداران در فرصتهای مختلف انجام وظیفه کند که این یک سرمایه بزرگ برای سازمان محسوب میشود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز در ادامه تعامل با بهرهبرداران، بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی (قانون تأسیس سازمان، قانون افزایش بهرهوری در بخش کشاورزی، قانون جامع نظام دامپروری، دستورالعملها و نظامنامههای ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی)، جلب اعتماد مجموعه مدیران و دستاندرکاران بخش کشاورزی به کارکرد نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در انجام مأموریتهای محوله و بهرهگیری از توان علمی و فنی مؤسسات تحقیقاتی، واحدهای آموزشی و فارمهای تولیدی بخش خصوصی در گسترش برنامههای مهارتآموزی را از جمله نقاط مثبت عملکرد سازمان تحت امر خود عنوان کرد.

شمسآذر همچنین به نقاط ضعف سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز اشاره کرد و گفت: عدم بهرهگیری کامل از ظرفیتهای قانونی سازمان خصوصاً در زمینه کارشناسان ماده 32، اجرایینشدن بحث نسخه-نویسی در مدیریت سموم و ارتقای جایگاه کلینیکهای گیاهپزشکی موضوع تبصره 5 ماده 6 قانون، اجرایینشدن کامل قانون موضوع تبصره 6 ماده 2 قانون افزایش بهرهوری در بخش کشاورزی و عدم پذیرش نظام رتبهبندی سازمان در بخشی از حوزههای اجرایی از جمله نقاط ضعف این سازمان است.

استفاده از از تجارب نخبگان و پیشکسوتان برای برطرفکردن نقاط ضعف

وی افزود: برای برجسته کردن نقاط قوت، باید تمام اعضاء در سطوح مختلف بهعنوان حامی سازمان ایفای نقش کنند. هر عضو سازمان به تنهایی میتواند یک رسانه و زبان گویای سازمان باشد و در این راستا برای برطرف کردن نقاط ضعف از تجارب نخبگان و پیشکسوتان میتوان استفاده کرد که این مورد هم در دستورکار سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز قرار دارد. ما با تشکیل کارگروههای ویژه که نقش اتاق فکر را دارند و با بهرهگیری از خرد جمعی در صدد برطرف کردن نقاط ضعف هستیم.

اجراییشدن ماده 23 قانون افزایش بهرهوری در بخش کشاورزی در دستورکار قرار گیرد

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز در پایان اظهار داشت: به نظام آموزش عالی کشور و دستاندرکاران محترم توصیه میکنم موضوع اجراییشدن ماده 23 قانون افزایش بهرهوری در بخش کشاورزی را بهجد در دستورکار قرار دهند. سازمانهای نظام مهندسی هم با تمام ظرفیت و با بهرهگیری از توانمندیهای بخش خصوصی موضوع مهارتآموزی را در دستورکار قرار دهد. گره اصلی کار نبود مهارت در بین اعضاء است و ما با توانمند شدن اعضاء و دستیابی آنان به تکنولوژیهای نوین بخش کشاورزی، جایگاه واقعی خود را در عرصه تولید و مهندسیسازی فرآیندهای تولید میتوانیم بهدست آوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =