دیناروند

مدیر کشاورزی شرکت قند شوش با بیان فعالیت‌های خود در زمینه کشاورزی گفت: شغل کشاورزی را از سن 9 سالگی در کنار پدر شروع کردم و مهارت‌های زیادی را در کنار ایشان کسب کردم. اکنون نیز حدود30 سال است که در این حوزه مشغول به‌کار هستم.

ابوذر دیناروند در گفت‌وگو با «روستانیوز» افزود: طی سال‌های اخیر چندین‌بار به‌عنوان کشاورز نمونه شهرستان و استان برگزیده شدم و در سال 95 نیز ‌عنوان کشاورز نمونه کشوری را کسب کردم. درحال‌حاضر مدیر کشاورزی شرکت قند شوش، بزرگ‌ترین کارخانه قند کشور و خاورمیانه هستم که پس از 15 سال به‌همت مسئولان، بخش خصوصی و سهامدار محترم این شرکت آقای مهندس موسویان شرکت بازسازی و احیاء شده‌است. امیدوارم این کارخانه مهم و استراتژیک به کمک سهامداران و مدیریت شرکت به روزهای اوج خود بازگردد؛ چراکه این شرکت قلب کشاورزی شهرستان‌های شمالی استان خوزستان از لحاظ ایجاد تناوب در مزارع و اشتغال‌زایی است.

وی درباره مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات پیش‌روی خود و دیگر فعالان این بخش اظهارداشت: من با عناوین زیادی ازقبیل عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کشاورزان، مشاور نماینده مجلس در دوره قبل و نماینده شرکت قند قزوین در استان فعالیت کرده‌ام و معتقدم دغدغه‌های کشاورزان این استان و دیگر نقاط کشور ابتدا قیمت‌گذاری نامناسب محصولات تولیدی است که با توجه به بازار جهانی قیمت پایینی دارند.

هزینه تولید به‌دلیل به‌روز نبودن نرخ خرید بسیار بالاست

مدیر کشاورزی شرکت قند شوش افزود: در کشور ما هزینه تولید به‌دلیل به‌روز نبودن نرخ خرید و عدم دریافت تسهیلات بسیار بالاست و کشاورزان در کشور با مشکلات زیادی ازقبیل نبود کودهای شیمیایی، هزینه‌ بالای آب‌بها، نبود بازار فروش و نبود ثبات قیمت محصولات مواجهند. متأسفانه پس از انقلاب در بخش مکانیزاسیون به‌ویژه محصول چغندرقند پیشرفت ناچیزی در استان‌های غربی کشور و استان خوزستان داشته‌ایم. اکنون هزینه تهیه ماشین‌آلات مدرن بسیار بالاست و کشاورزان توان خرید آن‌ها را ندارند. از نظر برنامه‌های آبیاری‌ مدرن و به‌روز نیز سرمایه‌گذاری بسیاری باید صورت گیرد تا بتوان از هدررفت آب جلوگیری کرد.

این کشاورز نمونه شهرستان شوش درباره وضعیت کشاورزی استان خوزستان اظهارداشت: استان خوزستان قلب و قطب کشاورزی کشور است و بارها به‌عنوان استان برتر کشور در تولید محصولات کشاورزی معرفی شده‌است. شهرستان شوش دانیال نیز به‌عنوان برترین شهرستان در تولید محصولات استراتژیک کشور شهره است.

دیناروند ادامه‌داد: اراضی شهرستان‌های شمال استان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با احداث سد دز اصلاح شد و اکنون جزو یکی از بهترین اراضی کشور و دنیا از لحاظ نوع خاک محسوب می‌شود. استان خوزستان به‌دلیل داشتن تنوع اقلیمی، با دیگر استان‌های کشور متفاوت است. در دنیا حدود 11 کشور وجود دارند که از این تنوع آب‌وهوایی برخوردارند و می‌توانند در چهار فصل سال محصول زراعی کشت کنند.

وی با اشاره به‌این‌که چغندرقند یکی از بهترین محصولاتی است که می‌توان در این اراضی کشت کرد، افزود: از شاخصه‌های بارز کشت چغندرقند پاییزه ‌مصرف کم آب است. با یک مقایسه ساده می‌توان دریافت که با کشت چغندرقند پاییزه به‌ازای هر مترمکعب مصرف آب یک‌هزار و700 گرم شکر دریافت می‌شود؛ درحالی‌که در کشت چغندرقند بهاره این میزان به 300 گرم شکر به‌ازای هر مترمکعب مصرف آب کاهش می‌یابد. این موضوع خود گویای اهمیت محصول چغندرقند پاییزه در خودکفایی در تولید شکر با هزینه کم‌ است.

مدیر کشاورزی شرکت قند شوش به برنامه‌های پیش‌روی این شرکت برای سال جاری اشاره کرد و گفت: توسعه واحد کشاورزی شرکت قند شوش، بالا بردن سطح زیرکشت به کمک مدیریت محترم شرکت و جهاد کشاورزی استان و شهرستان از فعالیت‌ها و برنامه‌های سال جاری شرکت است؛ چراکه این اقدامات سبب توسعه اقتصادی در استان محروم خوزستان و ایجاد اشتغال خواهد شد. گفتنی است، به‌ازای هر هکتار اراضی زیرکشت چغندرقند دو تا سه نفر مشغول به‌کار هستند.

دیناروند با اشاره به مهم‌ترین مطالبات خود از مسئولان اظهارداشت: از رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و رئیس قوه‌قضائیه خواهان مبارزه هرچه بیش‌تر با فساد در تمامی بخش‌ها هستم؛ چراکه فساد رابطه مستقیمی با مشکلات جوانان کشور دارد. دلیل عمده‌ فرار نخبگان نبود شغل مناسب و بها ندادن به قشر جوان است. متأسفانه ادامه فعالیت بازنشستگان مشکل بزرگی برای استخدام و شکوفای استعداد جوانان محسوب می‌شود.

مسئولان از واگذاری شرکت‌ها و کارخانجات فعال به افراد غیرمتخصص اجتناب کنند

وی در ادامه افزود: در بخش کشاورزی از رئیس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌خواهم با توجه به پتانسیل بالای خوزستان به‌عنوان قطب کشاورزی کشور از احداث کارخانجات جدید و به‌روز تولید شکر حمایت کنند. مدیر کشاورزی شرکت قند شوش اظهار داشت: براساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی در سال 1404 می‌بایست سطح زیر کشت چغندرقند به حدود 60 تا 80 هزار هکتار افزایش یابد و با توجه به شرایط کنونی کشور لازم است تا این برنامه عملی شود. در آخر از مسئولان می‌خواهم تا از واگذاری شرکت‌های صنعتی و کارخانجات فعال در بخش کشاورزی به افراد غیرمتخصص اجتناب کنند و امیدوارم با تلاش مردم و مسئولان شاهد پیشرفت هرچه بیش‌تر ایران اسلامی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =