سرایان

احسان شوقی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان سرایان، در گفت‌وگو با «روستانیوز» با ارائه گزارشی از عمده فعالیت‌های این صندوق گفت: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی سرایان فعالیت‌های بسیاری تاکنون داشته‌است که قسمتی از فعالیت‌های انجام شده آن در زمینه تسهیلات اعطایی عبارتنداز:

1- از محل منابع داخلی صندوق (قرض‌الحسنه چهار درصد): 190 میلیارد ریال طی شش مرحله به تعداد دوهزار و 800 فقره.

2- از محل منابع داخلی صندوق (سرمایه در گردش): 40میلیارد ریال به تعداد 70 فقره.

3- معرفی تشکل‌ها به بانک‌ها از محل معدل حساب صندوق: 70 میلیارد ریال به تعداد 400 فقره شامل (تسهیلات قرض‌الحسنه و سرمایه در گردش).

4- عاملیت اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها در قالب طرح‌های آبیاری تحت‌فشار، بهسازی و نوسازی.

5- قنوات، خدمات کارشناس گیاه‌پزشکی و نهال به میزان 76 میلیارد ریال در قالب پرونده‌های ارسالی از مدیریت جهاد کشاورزی که تاکنون مبلغ 56 میلیارد ریال پرداخت شده‌است.

وی در ادامه خدمات ارائه شده صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان سرایان را از ابتدای تأسیس تاکنون شامل موارد زیر دانست:

1- اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به پنج‌ تشکل پویای شهرستان جهت تأمین نهاده دامی با قیمت مناسب به جهت کمک به دامداران سطح شهرستان برای مبارزه با خشک‌سالی و کمبود نهاده.

2- خرید پنبه با مشارکت یکی از تعاونی‌های فعال شهرستان به قیمتی بالاتر از قیمت موجود در بازار جهت حمایت از تولیدکنندگان بخش.

3- مدیریت کاشت و برداشت ذرت علوفه‌ای با کشت فرامنطقه‌ای جهت تأمین علوفه سهامداران با اعطای 200 میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش به تشکل طرف قرارداد.

4- اخذ شش‌میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع داخلی صندوق مادر جهت ارائه خدمات به سهامداران در قالب طرح توجیهی ارائه شده.

5- اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به‌میزان 250 میلیون ریال به تشکل فعال کشاورزی در بخش سه قلعه جهت تأمین کودشیمیایی و نهاده‌های مربوطه.

6- اقدام صندوق جهت ورود به چرخه خرید تضمینی محصول گندم شهرستان از طریق اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به تشکل خریدار محصول از کشاورزان به میزان 500 میلیون ریال.

7- توزیع جو مدت‌دار به‌میزان یک‌هزار و500 تن با همکاری تشکل‌های فعال در این بخش با اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به‌میزان دومیلیارد ریال به دو تشکل مربوطه جهت تهیه ضمانت‌نامه بانکی خرید.

8- امضای تفاهم‌نامه با مؤسسه پست‌بانک و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و سرمایه‌گذاری در این مؤسسات جهت معرفی سهامداران صندوق با تشخیص هیئت مدیره برای اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه.

9- برگزاری جلسات کارگروه تخصصی با شرکت خدمات بیمه‌ای برای بررسی و رفع موانع مربوط به بیمه محصولات کشاورزی و دام سهامداران صندوق و زمینه‌سازی جهت رفع موانع.

10- خرید انار از باغداران سطح شهرستان طی سه‌سال متوالی با عاملیت شرکت سهامی زراعی آیسک با تعیین قیمت خرید توسط صندوق جهت کوتاه کردن دست دلالان و جلوگیری از کاهش قیمت انار.

11- توزیع نهاده‌مدت‌دار به‌میزان40 تن نهاده کشاورزی کود، شامل کودمرغی، کودکامل، ریزمغذی‌ها، سولفات امونیوم، نیترات و سموم شامل سم‌سوپر گالانت به‌میزان 100 لیتر، نهاده دامی به‌میزان10 تن شامل سبوس، جو و کنسانتره‌پرواری.

12- معرفی صندوق به‌عنوان سومین صندوق برتر در جشنواره ملی برای مدل ارائه خدمت خرید انار.

13- اجرای مدل ارائه خدمت زنجیره شیر در دو فاز متفاوت با همکاری سه تشکل، شامل 1- تعاونی مجتمع تأمین نیاز، 2- تعاونی تولید قائم آیسک، 3- جمع‌آوری شیر موسی‌زاده. نحوه اجرای مدل در فاز اول به این صورت بوده که براساس تفاهم‌نامه منعقد شده و براساس شیر تحویلی ماهانه به پگاه و با توجه تسویه‌حساب دو ماهه پگاه با این مراکز، این مدت پس از ارائه صورت وضعیت دامداران یک‌ماه زودتر با واریز منابع مالی به حساب عاملان جهت تسویه‌حساب با دامداران عضو از طرف صندوق اجرایی شود.

14- اجرای مدل تأمین کود شهرستان با عاملیت شرکت تعاونی مطهری در سه فاز به میزان هفت‌میلیارد ریال که مقرر شد شرکت عامل تأمین کودهای پرمصرف شهرستان را در دستورکار قرار دهد.

15- رایزنی و انعقاد تفاهم‌نامه با صندوق زنبورداری کشور در قالب قرارداد عاملیت به‌مبلغ 180 میلیون ریال که مقرر شد منابع به‌صورت قرض‌الحسنه در اختیار صندوق شهرستان جهت هزینه‌کرد در موضوع زنبور شهرستان قرار گیرد. همچنین تأمین دستگاه پرتال بسته‌بندی عسل و فروش عسل شهرستان در نمایشگاه و فروشگاه در تهران از دیگر موارد مطرح شده بوده‌است.

16- زنجیره تولید و پرورش شترمرغ که پس از برگزاری جلسات مقرر شد ‌به‌منظور تأمین نهاده مدت‌دار به‌صورت محاسبه با قیمت نقدی و پس از معرفی فعالان به کارخانه خوراک دام سجادسرایان در فاز اول عملیاتی شود.

17- تأمین کود مدت‌دار جهت سهامداران با عاملیت فروشگاه نهاده‌های کشاورزی جاهد. در این مدل مقرر شد پس از اطلاع‌رسانی به سهامداران و در صورت وجود متقاضی پس از اخذ تضامین از افراد به‌میزان سرمایه در صندوق به فروشگاه عامل معرفی شده و پس از خرید نهاده به‌صورت مدت‌دار پنج تا هفت ماهه با عامل از طرف صندوق به‌صورت نقدی تسویه‌حساب شود. صندوق براساس تضامین اخذ شده مبلغ نهاده را پس از سررسید هفت‌ماهه از سهامداران اخذ کند.

18- تأمین سه دستگاه شیر سردکن برای سه حوزه بسطاق، بغداده و مصعبی جهت تأمین و تهیه شیر سالم و باکیفیت.

19- اجرای فاز دوم زنجیره خرید نقدی شیر با همکاری آقای مهدی انصاری در حوزه آیسک با سرمایه‌گذاری دومیلیارد ریالی.

20- خرید بز سانن با عاملیت شرکت عشایری شهید وطن‌خواه جهت بهبود و بهره‌وری در پرورش دام به‌میزان 500 میلیون ریال.

21- احیای دو تشکل تعاونی و تولید در سرایان و آیسک با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر دو میلیارد ریال.

22- اجرای طرح تهاتر نهاده خام (کنجاله سویا) با کنسانتره دامی با همکاری کارخانه خوراک دام سجادسرایان جهت تحویل نهاده ارزان قیمت به‌میزان 700 تن به متقاضیان معرفی شده از طرف صندوق با سرمایه‌گذاری سه میلیارد ریالی.

 مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان سرایان برنامه‌های اتی این صندوق را عبارت دانست از:

1- اجرای زنجیره پرورش و تولید شترمرغ.

2-  حل مشکل آفات باغ‌ها با همکاری صندوق پژوهش و فناوری.

3- اجرای زنجیره پرورش زنبورعسل.

4- ورود به زنجیره خرید زعفران و ارائه در بورس کالا.

5- ورود به زنجیره خرید پسته.

6- افزایش سرمایه صندوق.

7- تأسیس شرکت بازرگانی و ارائه خدمات نهاده‌ای و کشاورزی نوین.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =