مازندران

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مازندران درباره تاریخچه این صندوق گفت: براساس ماده 12 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مصوب 14/10/79 مجلس شورای اسلامی، این وزارتخانه مؤظف شده‌است برای حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با مشارکت تولیدکنندگان و دولت به‌نسبت 52  و 48 درصد اقدام کند.

بدین‌منظور هیئت وزیران در جلسه مورخ 25/2/81 بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی، اساس‌نامه نمونه صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی را تصویب کرد. بر اساس این صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی به‌عنوان جایگاه تأمین منابع مالی با مشارکت تولیدکنندگان که بتوانند اعتبارات ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند، با توجه به سازکار برنامه سوم تشکیل شدند.

نورالدین پناهی در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهارداشت: جهت توسعه کمی و کیفی صندوق مازندران از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در سطح استانی و ملی کمک گرفته‌شده و تدابیر و تمهیدات عملیاتی ذیل اندیشیده شده‌است:

1- بازنگری در طرح تأسیس و ساماندهی تمام تشکل‌های فعال و فراگیر بخش کشـاورزی با هـدف عضـویت در صندوق و بهره‌مندی از تسهیلات ارزان‌قیمت. در این طرح تمامی تشکل‌های فعال و فراگیر در بخش‌های مختلف کشاورزی به تناسب و فراخور نقش آن‌ها در تولیدات بخش کشاورزی استان شناسایی و چهارهزار میلیارد ریال سرمایه سهم‌بری آن‌ها بررسی و تعیین شده‌است.

2- توسعه کمی صندوق از 45 تشکل عضو به 407 تشکل.

3- توسعه کیفی صندوق و افزایش سرمایه از 43 میلیارد و 644 میلیون و 480 هزار ریال به 726 میلیارد و 157 میلیون و 320 هزار ریال.

3- ارائه راهکارها و پیشنهادها جهت افزایش توان مالی صندوق.

4- خرید زمین، طراحی و ساخت ساختمان اداری با هدف ارائه خدمات بهتر به جامعه کشاورزی استان.

5- تشکیل کارگروه توسعه صندوق به ریاست معاونت برنامه‌ریزی استانداری و با محوریت سازمان جهاد کشاورزی و به دبیری صندوق استان.

6- راه‌اندازی اتاق فکر با هدف توسعه همه‌جانبه صندوق.

7- اخذ تسهیلات از شرکت مادر تخصصی با هدف پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به بخش کشاورزی.

8- عضویت در کارگروه‌های کمیته ویژه هدفمندسازی یارانه‌ها، کارگروه توسعه کشاورزی استان، کمیته کشاورزی اتاق تعاون، شورای هماهنگی مدیران سازمان، کارگروه آب، کشاورزی، منابع طبیعی و کمیته ماده 12 سازمان، کارگروه منتخب ستاد توسعه کشاورزی استان، کارگروه اقتصادی استانداری، شورای کشاورزی سازمان‌ و نیز عضویت در کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی‌ـ کشاورزی منابع طبیعی استان.

9- تضمین تسهیلات برخی از تشکل‌های فراگیر و استانی نزد بانک‌ها.

10- طراحی و راه‌اندازی سیستم مرکز مبادله و عرضه محصولات کشاورزی.

11- طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت (مختص صندوق).

12- کمک به تشکیل صندوق‌های شهرستانی و زنان روستایی.

وی در ادامه افزود: درحال‌حاضر نیز صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مازندران در شاخه‌های زیر فعالیت می‌کند:

1-  اعطای تسهیلات و حمایت‌ مالی از تولیدکنندگان و متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در زیربخش‌های زراعت، باغبانی، دام، طیور، زنبورعسل، صنایع تبدیلی، شبکه شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، مکانیزاسیون کشاورزی، شیلات و منابع طبیعی. گفتنی است تمامی زیربخش‌های کشاورزی استان از تسهیلات و منابع صندوق بهره‌مند هستند.

2- دریافت کمک‌های مالی، اعتباری و هرگونه تسهیلات از دولت، بانک‌ها و سایر شرکت‌ها و مؤسسات داخلی و خارجی.

3- ضمانت‌کردن متقاضیان سرمایه‌گذاری برای دریافت اعتبار از بانک‌ها و سایر مؤسسات داخلی.

4- حمایت از تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی استان مازندران در مواجهه با موقعیت‌های بحرانی.

5- جذب مستمر منابع مالی تولیدکنندگان به‌منظور افزایش توان مالی صندوق.

6- کمک به مباحث و موضوعات تحقیقاتی مربوط به بخش کشاورزی.

7- انجام عاملیت‌های سازمان جهاد کشاورزی با موضوعات مختلف.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مازندران با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای این صندوق اظهارداشت: مهم‌ترین دستاوردهای صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران عبارتنداز:

1- اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت (قرض‌الحسنه).

2- اعطای تسهیلات ضروری و کوتاه‌مدت به تشکل‌های بخش کشاورزی.

3- حذف دلالان، واسطه‌ها و سلف‌خران.

4- اثربخشی خاص فعالیت صندوق استان با توجه به سازکار آسان طراحی شده برای اعطای تسهیلات و اعطای به‌موقع تسهیلات در زمان نیاز تشکل‌ها.

5- حمایت از تشکیل سرمایه و تقویت حجم و کیفیت سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی.

6- استفاده از ظرفیت تفاهم‌نامه‌ها با بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، ملت و سپه.

7- اعطای تسهیلات تلفیقی برای انجام (اجرا) پروژه‌های آبیاری تحت‌فشار در سطح استان.

8- کمک به خریدهای تضمینی محصولات با محوریت اتحادیه‌ها.

9- توزیع نهاده‌های دام و طیور در شرایط بحرانی از طریق اتحادیه‌های استانی.

پناهی با اشاره به برنامه‌هایی که این صندوق در دستورکار دارد، اظهارداشت: برنامه‌های صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مازندران برای سال جاری شامل موارد زیر است:

1- تخصیص اعتبار برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان.

2- ایجاد شرایط پرداخت تسهیلات تلفیقی برای پروژه‌های شیوه‌های نوین آبیاری در استان.

3- جذب اعتبار از محل ماده 31 و ماده 12 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی (فروش اموال مازاد).

4- افزایش سرمایه قابل‌توجه با مشارکت بهره‌برداران با هدف توانمندسازی تشکل‌های بخش کشاورزی به‌منظور رشد، توسعه و اعتلای بخش کشاورزی مازندران.

وی ادامه داد: همچنین مهم‌ترین مطالبات صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران از مسئولان عبارتنداز:

1- براساس تبصره 3 بند 9 قسمت «ب» ماده 31 قانون دائمی برنامه‌های توسعه کشور، شورای برنامه‌ریزی اسـتان مجاز است پس از ابلاغ اعتبارات اسـتان حداکثـر تا پنج‌درصد از اعتبارات تملـک دارایی سرمایه‌ای استان را با پیشـنهاد سـازمان برنامه و بودجه اسـتان و تصـویب شورای برنامه‌ریزی در قالب کمک‌های فنی و اعتباری برای افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی همان استان اختصاص دهد؛ لذا انتظـار داریم سـازمان برنامه و بودجه استان و همچنین اسـتانداری علاوه‌بر تصویب سـقف ظرفیت ماده یاد شده، نسبت به تخصیص تمام و کمال آن نیز اقدام کنند. بدیهی اسـت رشد و توسعه کمی و کیفی صنـدوق می‌تواند سرعت توسعه و ارتقای بهره‌وری را در استان مضاعف کند.

2- از شرکت محترم مادر تخصصی توسعه سرمایه‌گذاری انتظار داریم تا به رشد و توسعه صندوق‌های استانی متناسب با نقش استان‌ها در تولید ناخالص ملی اهتمام ویژه داشته باشد.

3- فروش اموال مازاد مشمول ماده 12 قانون تشکیل توسط سازمان جهاد کشاورزی استان برای افزایش سرمایه صندوق مازندران نیز ازجمله مطالبات این صندوق از مسئولان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =