آبیاری نوین

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه شیوه های نوین آبیاری از اتلاف بی رویۀ آب جلوگیری و مشکل کم آبی را درکشاورزی تا اندازه­ای برطرف می کند، گفت: فناوری نوین استفاده از سیستمهای آبیاری نوین، یک نوآوری در کشاورزی به حساب می آید که باید ضمن سازگار بودن با شرایط منطقه ای و محلی، مسائل فنی و شرایط اقتصادی، اجتماعی و فردی را هم در اجرای آن لحاظ کرد.


به گزارش روستانیوز به نقل از ایانا، غلامرضا قوسی افزود: مطالعات آب و خاک استان خراسان نشان می­دهد که آب آبیاری عامل محدود کننده سطح زیرکشت و تولید در واحد سطح است که به لحاظ کمیت و کیفیت، نقش بازدارنده­ای در افزایش تولید دارد.

وی  با بیان اینکه در طی سال­های گذشته حجم عظیمی از توان اجرایی، اعتبارات و فعالیت­های دولت به اجرای سیستم های نوین آبیاری اختصاص یافته است، اظهار داشت: استان خراسان جنوبی  در سال 97 با تخصیص اعتباری بالغ بر 310500 میلیون ریال از محل اعتبارات بند د تبصره 4 قانون بودجه صندوق توسعه ملی و ردیف اعتباری 1306012008( اسناد خزانه اسلامی) سطحی معادل 7048 هکتار در استان اجرا شده است.

وی به کسب رتبه پنجم کشوری در اجرای سامانه­های نوین آبیاری در سطح کشور اشاره کرد و ادامه داد: این میزان در قیاس با سنوات گذشته رشد چشمگیر و قابل ملاحظه­ای داشته است که خود گویای توانایی و ظرفیت استان در اجرای سیستم­های نوین آبیاری می­باشد.

قوسی افزود: این در حالی است که اگر به نسبت سطوح اراضی کشاورزی درصد اجرای پروژه را مدنظر قرار دهند این استان با تفاوت معنی داری در رتبه نخست کشور قرار می­گیرد. با اجرای این سطح به میزان 28 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در سال جاری نیز اعتباری معادل 602300 میلیون ریال برای توسعه سیستم­های نوین آبیاری استان پیش بینی و مصوب شده است.

غلامرضا قوسی تاکید کرد:  از ابتدای سال جاری تا کنون با اجرای بالغ بر2000 هکتار جزء 8 استان برتر کشور در اجرای سامانه های نوین آبیاری می باشیم.

لازم به ذکر است با اجرای این سطح به میزان 5.5 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است. سطح در حال اجرای سامانه های نوین آبیاری استان نیز 9214 هکتار می­باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =