12

مسئولان دانشگاهی زمینه های تقویت امید در دانشجویان را فراهم کنند

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که در سفری دو روزه از تاریخ 25 شهریور به جهت بازدید از دانشگاه‌های دولتی استان مازندران، به این استان سفر کرده است، در نشست مشترک با هیات رییسه دانشگاه، اعضای هیات ممیزه و شورای دانشگاه و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران در سالن کنفرانس سازمان مرکزی برگزار شد، با اشاره به نقش اصلی دانشگاه‌های بزرگ هر استان به‌عنوان نماینده معین وزارت علوم در انجام امور آموزش عالی استان اظهار داشت: با تفویض برخی از اختیارات به دانشگاه‌های معین در استان‌ها جهت تسریع در انجام امور و در راستای عدم تمرکزگرایی گام‌های موثری برداشته‌ایم و یکی از این اقدامات، بحث نظارت و ارزیابی توسط دانشگاه معین هر استان است که به‌درستی انجام می‌شود و تاثیرگذار هم بوده است.

 مقام عالی وزارت عتف تصریح کرد: انسجام بین مراکز آموزش عالی در استان‌ها بسیار مهم است و در این راستا باید هم‌افزایی بیشتری در جهت پیشبرد راهبرد کلان آموزش عالی در هر استان در دستور کار قرار گیرد.

وزیر علوم با بیان این‌که یکی از اهداف ساماندهی آموزش عالی، مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها است، گفت: در مراکز آموزش‌عالی هر استان باید توزیع ماموریت‌های علمی به فراخور نوع دانشگاه صورت پذیرد و در این میان، ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها بدین معنی است که دانشگاه‌ها هر نوع کاری را انجام ندهند و با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات خود، به فعالیت‌های باکیفیت علمی و فناوری بپردازند و تاثیرگذار باشند.
دکتر غلامی با بیان این‌که دانشگاه‌های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه نخست انقلاب، با توجه به امکانات اندک‌شان به تربیت نیروی انسانی در سطح کارشناسی مبادرت کردند که هم‌اینک این نیروهای کارشناس در سطوح مختلف استفاده می‌شود، افزود: در دهه سوم انقلاب، دانشگاه‌های کشور توانستند رتبه‌های علمی و پژوهشی کشور را در سطح جهانی ارتقا دهند.
 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هم‌اکنون دانشگاه‌های کارآفرین در کشور در حال شکل‌گیری هستند و با ایجاد پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، علاوه بر درآمدزایی و تبدیل ایده به محصول، حدود۴۳ هزار نفر به‌صورت مستقیم در این مراکز علمی فعالیت می‌کنند.
 وزیر علوم با استقبال از پیشنهاد تأسیس پارک علم و فناوری دانشگاه مازندران اظهار داشت: ارتباط دانشگاه و پارک علم و فناوری ضروری است و پارکی موفق خواهد بود که در آن، استاد و دانشجو به‌صورت مستمر تردد و همکاری کنند.
 دکتر غلامی روند جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور را رو به رشد و مثبت ارزیابی کرد و گفت: توسعه روابط بین‌الملل و پذیرش دانشجوی خارجی از برنامه‌های اصلی وزارت علوم است و این دانشجویان با تحصیل در دانشگاه‌های کشور، علاوه بر بودن منبع درآمدی برای دانشگاه، می‌توانند سفیران فرهنگی و هم‌چنین افراد موثری در استمرار ارتباطات علمی بین‌المللی در دوران بعد از فارغ‌التحصیلی باشند.
مقام عالی وزارت عتف با بیان این که دانشگاه مازندران باید از منابع استانی بهره‌مند باشد، گفت: استان مازندران حدود ۴۰ مرکز آموزش عالی غیردولتی دارد که ساماندهی خاصی را می‌طلبد و دقت در ارایه خدمات و کیفی‌سازی آن‌ها بسیار مهم است. این مؤسسات که به هر دلیلی امکانات خدمات‌دهی ضعیفی دارند باید خود را تقویت کنند.
 دکتر غلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر امیدآفرینی در بین دانشجویان گفت: استادان و مسئولان دانشگاهی باید تلاش کنند تا زمینه‌های امیدآفرینی در میان دانشجویان بیشتر شود و دانشجویان را باید علاوه بر آموزش‌های تئوریک، به آموزش‌های کاربردی نیز به‌عنوان یک وظیفه معلمی مبادرت ورزند.
یادآور می‌شود: در ابتدای این نشست، دکتر کوروش نوذری رییس دانشگاه مازندران، ضمن خیرمقدم و خوش‌آمدگویی، گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه مازندران را در طی سه سال اخیر بیان نمود. سپس دکتر علیرضا خصالی نماینده اعضای هیات‌علمی، دکتر احمد جعفری صمیمی عضو شورای دانشگاه و دکتر شادمهر میردار رییس شورای صنفی اعضای هیات‌علمی دانشگاه مازندران، دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند. هم‌چنین در ادامه حضور وزیر علوم در دانشگاه مازندران، نشستی با حضور اعضای تشکل‌های دانشجویی برگزار گردید که در این نشست، دانشجویان مسایل و مشکلات خود را با وزیر علوم مطرح و دکتر غلامی نیز در مدت زمان لازم، پاسخگوی سئوالات مطرح شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =