کد خبر: 3670
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
دام

مدیر امور عشایر ارومیه گفت: ظرفیت مراتع این شهرستان تنها جوابگوی ۴۸۷ هزار راس دام بوده و برای باقی دام‌های موجود باید از روش پرواربندی صنعتی و نیمه‌صنعتی استفاده کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، غلامعلی عظیم‌زاده  اظهار داشت: چرای بیش از حد دام‌ها توان اکولوژیکی مراتع را کاهش داده و موجب فقر و تخریب بخش عمده‌ای از مراتع می‌شود.
وی اضافه کرد: بهره‌برداری بی‌رویه و چرای بی‌ضابطه و غیرمجاز دام، عامل اصلی فقر مراتع از لحاظ پوشش گونه‌های مختلف گیاهی محسوب می‌شود که جلوگیری از این روند نیازمند تدوین راهکاری عملی برای استفاده منطقی از این منابع و حفاظت از آنها است.

وی با بیان مزیت‌های مختلف روش پرواربندی افزود: در این روش، دام بدون نیاز به خروج از محل نگهداری خود از علوفه کشت شده استفاده می‌کند.
وی جلوگیری از تخریب مراتع و بروز سیلاب و افزایش کیفیت محصولات تولیدی دام را از فواید روش پرواربندی صنعتی و نیمه‌صنعتی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۲۸ هزار راس دام کوچک و بزرگ در اختیار عشایر ارومیه است که از مراتع استفاده می‌کنند.
«عظیم‌زاده»، با بیان اینکه عشایر این شهرستان هم‌اکنون از ۳۲۷ هزار هکتار از مراتع ییلاقی برخوردار هستند بیان کرد: ۲ هزار و ۴۱۰ خانوار عشایری در این شهرستان زندگی می‌کنند که در حال حاضر از مراتع آن بهره‌مند هستند.
وی ادامه داد: عشایر شهرستان ارومیه با جمعیت ۱۶ هزار و ۷۳۴ نفری در ۲۹ روستای مختص عشایر هم‌اکنون ساکن هستند.
وی اضافه کرد: عشایر با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و برهمین اساس از حمایت‌های لازم برخوردار هستند.
۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در اذربایجان غربی وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است.

آذربایجان‌غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و حدود ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.
عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند؛ ۱۶ شهرستان استان دارای عشایر و ۳۳۶ روستا نیز ویژه عشایر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =