کد خبر: 3666
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
گلخانه

توسعه کشت های گلخانه‌ای به دلیل مصرف کم آب، مقاومت در برابر تنش های محیطی و همچنین افزایش راندمان تولید محصول، می تواند راهبردی کارآمد برای توسعه کشاورزی قم باشد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، در طول سال های گذشته راهبرد اصلی بخش کشاورزی قم بالا بردن میزان تولید محصولات بدون نیاز به افزایش سطح زیر کشت بوده است که در این راستا توسعه کشت های گلخانه ای به عنوان عاملی موثر برای موفقیت این طرح درنظر گرفته شده است و همواره مسئولان استان بر حمایت از اجرای طرح های مرتبط با گسترش گلخانه ها در قم تاکید کرده اند.

نتایج به دست آمده از کارآمدی این طرح در سطح نقاط مختلف کشور قابل توجه است و کارشناسان عقیده دارند در صورت گسترش استفاده از کشت های گلخانه ای در قم، می توان سطح تولید محصولات کشاورزی استان را بدون نیاز به آب فراوان تا حد زیادی گسترش داد.

همچنین افزایش تعداد گلخانهها در قم موجب بالا رفتن سطح درآمد کشاورزان استان نیز خواهد شد، چرا که در کشت های گلخانه ای محصول مقاومت بیشتری در برابر تنش های محیطی از خود نشان می دهد و در زمان کمتر با کیفیت مناسب برای عرضه در بازار آماده خواهد شد.

در همین رابطه خبرنگار ایرنا نظر شماری از مسئولان استان را جویا شد و به بررسی سیاست های مورد نظر برای تقویت جایگاه کشت های گلخانه ای در سطح استان پرداخت.

توسعه کشت گلخانه‌ای اولویت اصلی بخش کشاورزی قم است

استاندار قم پیرامون این موضوع گفت: توسعه کشت گلخانه ای در اولویت توسعه کشاورزی استان قرار داشته و باید تلاش شود تا کشاورزان به این سو سوق داده شوند.

بهرام سرمست با اشاره به اهمیت ترویج و توسعه کشت گلخانه ای ادامه داد: توسعه کشت گلخانه ای با بهره برداری بهینه از مصارف آبی و افزایش راندمان تولید همراه است.
وی تصریح کرد: دستورات لازم برای حل مشکل کشاورزان و گلخانه داران استان صادر و با بازدید میدانی از طرح‌های کشاورزی در راستای حل مشکلات آن‌ها هستیم.
استاندار قم گفت: پیشرفت‌های استان در بخش کشاورزی مطلوب است، مشکلات کشاورزان قم در تخصیص منابع آبی، انتقال منابع آبی و راه‌های دسترسی نیز در دستور کار مسئولان استان قرار دارد.
وی اظهار کرد: استان قم علی‌رغم اینکه از نظر وسعت و منابع کشاورزی در بخش کشاورزی محدودیت دارد اما از نظر تشکل‌های صنفی و فعالان بخش کشاورزی وضعیت مطلوبی دارد و توسعه کشت های گلخانه ای به تقویت این بخش کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: استفاده از کشت های گلخانه ای یکی از عناصر مهم در اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت استان است که باید با پشتیبانی به موقع از کشاورزان شرایط توسعه آن را بیش از پیش فراهم کرد.

۱۲۰ هکتار گلخانه در قم احداث می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این رابطه با اشاره هدف‌گذاری های انجام شده، گفت: احداث ۱۲۰ هکتار گلخانه تعهد قم در سال جاری بوده اما ظرفیت واقعی استان در کشت گلخانه ای بسیار بیشتر از این مقدار است.

عباس پورمیدانی، افزود: مباحث تغذیه ای، مبارزه با بیماری و تولید محصول سالم و بازار داخلی و صادرات در مبحث تولیدات گلخانه ای به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی بابیان نتایج مثبت افزایش بهره وری در بخش کشاورزی با استفاده از روش های نوین همچون توسعه کشت های گلخانه ای، عنوان کرد: در اثر این رویکرد، سطح تولید و اشتغال بخش کشاورزی افزایش و کیفیت محصولات تقویت می‌شود.

پورمیدانی گفت: توجه به موضوع بهره وری درنهایت به افزایش امنیت غذایی منجر می‌شود که برای رسیدن به این هدف نهایی باید تعامل بین دستگاه های اجرایی استان افزایش پیدا کند.

توسعه کشت گلخانهای کشاورزی قم را متحول می کند
مدیر شرکت شهرک های کشاورزی قم هم در این مورد، گفت: دنبال کردن سیاست گسترش کشت های گلخانه ای در شرایط آب و هوایی کنونی، وضعیت کشاورزی استان را متحول و پویا می کند.
حسین حاجی رحیمی، افزود: استان در وضعیت تنش های سخت محیطی و کم آبی قرار دارد و در این شرایط یکی از بهترین راهکارهای افزایش میزان بهره وری در بخش کشاورزی، استفاده از کشت های گلخانه ای است که در فضای بسته و قابل کنترل انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه انقلابی در توسعه کشت های گلخانه ای در حال وقوع است، گفت: در قم شرایط مطلوبی برای گسترش گلخانه ها و ایجاد شهرک های گلخانه ای، فراهم شده است و بهره برداران بخش کشاورزی می توانند با انتخاب این روش برای ادامه فعالیت خود از حمایت های دولتی و تسهیلات بانکی درنظر گرفته شده، استفاده کنند.
او بیان کرد: مزایای استفاده از کشت های گلخانه ای و متراکم در فضای بسته به اندازه ای است که حتی کشورهای دارای منابع آبی فراوان نیز از آن استفاده می کنند تا شرایط کشت گونه های گیاهی مورد نظر خود را زیر کنترل و نظارت داشته باشند.
حاجی رحیمی با بیان اینکه باید از کشاورزی سنتی خداحافظی کنیم، گفت: در شرایط کم آبی، توجیهی ندارد که در قم، آب را از ژرفای زمین به سختی به سطح بیاوریم و با آن به کشاورزی سنتی بپردازیم، بلکه باید قدر منابع آبی خود را بدانیم و با استفاده از روش های نوین کشاورزی مانند کشت های گلخانه ای، میزان بهره وری از آب را به بیشترین حد ممکن برسانیم.
وی با اشاره به اینکه احداث گلخانه نیازمند بررسی های اولیه است و نمی توان آن را در هر مکانی ساخت، افزود: برای ایجاد گلخانه در هر منطقه ای ابتدا نیاز است که موقعیت جغرافیایی آن از نظر وضعیت هواشناسی و دسترسی به منابع آبی مورد ارزیابی کارشناسی قرار گیرد و سپس برای بهره برداری اقدام شود.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می‌باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت شامل است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =