ایلام

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان ایلام درباره پیشینه و تاریخچه این صندوق گفت: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان ایلام در سال 1385 با هدف حمایت از تولیدکنندگان و متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان با مبلغ 5/4 میلیارد ریال و با عضویت 71 تشکل و سهامدار شروع به‌کار کرد.

درحال‌حاضر این مجموعه حدود 160 میلیارد ریال سرمایه دارد و 187 تشکل سهامداران آن را تشکیل می‌دهند که برخی از تشکل‌های سهامدار صندوق بیش از 9هزار خانوار را در عضویت خود دارند. این صندوق توانسته با وجود محدودیت منابع از بخش قابل‌توجهی از تولیدکنندگان بخش کشاورزی حمایت کند؛ البته با تدابیر در نظر گرفته‌شده، منابعی جهت افزایش سرمایه صندوق آماده‌شده و تا پایان سال رقم سرمایه صندوق به بیش از 320 میلیارد ریال، یعنی دو برابر رقم فعلی خواهد رسید.

حمایت از زنجیره‌های تولید و آموزش

ابراهیم درویشی در گفت‌وگو با «روستانیوز» افزود: حمایت‌های صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی ایلام مشابه سایر صندوق‌های استانی در هشت زیربخش کشاورزی، شامل: 1- دام، طیور و زنبورعسل؛ 2- زراعت و باغبانی؛ 3- خدمات مشاوره؛ 4- مکانیزاسیون؛ 5- منابع طبیعی؛ 6- عشایری؛ 7- صنایع تبدیلی و 8- شیلات انجام می‌گیرد؛ البته نسبت سهامداری و حمایت از این زیربخش‌ها به فراخور شرایط استان نسبت به سایر مناطق کشور ممکن است اندکی متفاوت باشد. حمایت‌های صورت گرفته از سهامداران شامل مواردی ازجمله پرداخت تسهیلات جهت خرید نهاده‌های مورد نیاز و حمایت از زنجیره‌های تولید و آموزش است.

ورود به عرصه حمایت از زنجیره تولید

وی با اشاره مهم‌ترین دستاورد سال گذشته صندوق ایلام گفت: مهم‌ترین دستاورد سال گذشته صندوق جذب رقم حدود 65 میلیارد ریالی جهت افزایش سرمایه سهم دولت، ورود به عرصه حمایت از زنجیره تولید و حمایت از تأمین نهاده‌های بخش طیور و عشایری به‌صورت ویژه و خارج از تسهیلات متداول بود. همچنین از مهم‌ترین برنامه‌های سال آینده صندوق، تلاش جهت جذب منابع بیش‌تر سهم دولت است تا بتوانیم تأمین درصد بیش‌تری از سرمایه در گردش بخش کشاورزی استان را پوشش داده و تشکل‌های بیش‌تری از بخش کشاورزی استان را تحت حمایت‌های صندوق قرار دهیم. برنامه جدی دیگر صندوق، کیفیت‌بخشی به تسهیلات پرداختی توسط صندوق ازجمله در قالب حمایت از زنجیره تولید، حمایت از صادرات محصولات کشاورزی و حمایت از توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در استان است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان ایلام با اشاره به مشکلاتی که این صندوق با آن مواجه‌ است، گفت: مهم‌ترین مشکلاتی که نه‌تنها صندوق ایلام، بلکه سایر صندوق‌ها نیز تا حدودی با آن مواجهند، کم‌بودن سرمایه صندوق‌ها نسبت به سرمایه درگردش بخش کشاورزی است که ناشی از عدم تأمین کافی سرمایه سهم دولت در صندوق‌هاست و از طرف دیگر ضعیف بودن تشکیلاتی اغلب تشکل‌های بخش کشاورزی است که در صورت برنامه‌ریزی برای این رفع این مشکل توسط ارگان‌های مربوطه، درجه تأثیر صندوق‌ها در توسعه بخش کشاورزی بسیار بیش‌تر خواهد شد.

درویشی با اشاره به راهکارهای موجود برای حل این مشکل گفت: برای رفع این مشکلات اولین اقدام تبدیل ارقامی از پرداختی‌های دولت به بخش کشاورزی در قالب سرمایه صندوق‌هاست که پایداری و اثرگذاری دائمی این منابع را تضمین می‌کند. راهکار موضوع دوم نیز توانمندسازی تشکل‌های بخش کشاورزی در قالب برنامه‌های آموزشی، نظارت و الگوسازی توسط ارگان‌های مربوطه ازجمله سازمان تعاون روستایی و سازمان‌های جهاد کشاورزی است.

حل مشکلات بخش کشاورزی در گرو حمایت از صندوق‌ها

وی در پایان گفت: اگر انتظار دارند صندوق‌های بخش کشاورزی مشکلات بیش‌تری را حل کنند، می‌بایست مسئولان مربوطه در تأمین سرمایه سهم دولت به‌طرق مختلف صندوق‌ها را حمایت کنند. سوابق صندوق‌ها و ازجمله صندوق ایلام نشان می‌دهد توانایی حل قسمت قابل‌توجهی از مشکلات بخش کشاورزی در قالب مدل صندوق‌ها قابل انجام ‌است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =