لرستان

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان لرستان درباره پیشینه و تاریخچه مجموعه تحت مدیریت خود اظهارداشت: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان لرستان در تاریخ 15/11/86 به ثبت رسید. این صندوق با سرمایه سه‌میلیارد و 975 میلیون ریال ایجاد شد و سرمایه فعلی آن 280 میلیارد و 595 میلیون و 870 هزار ریال است. ارزش ریالی هر سهم در این صندوق 10 هزار ریال محاسبه می‌شود ودرحال‌حاضر تعداد سهامداران اولیه این صندوق 91 عضو و سهامداران نهایی آن 167 عضو است.    

ضرورت ایجاد نهادهای نظام‌مند پولی و مالی برای افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی       

کریم فرهادیان در گفت‌وگو با «روستانیوز» با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور گفت: اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با شکل‌گیری نهادهای قوی برای توسعه و افزایش حجم سرمایه‌گذاری و امکان تجمیع منابع مالی، هدایت و تخصیص بهینه آن‌ها در جهت سرمایه‌گذاری در بخش مورد توجه است که تحقق این امر مستلزم مشارکت بخش غیردولتی و حمایت مستمر دولت است تا با توسعه سرمایه‌گذاری، تولیدات و درآمد کشاورزان افزایش پیدا کند و درنتیجه سبب سرعت‌یافتن رشد اقتصادی در بخش کشاورزی شود. وی افزود: ایجاد نهادهای نظام‌مند پولی و مالی برای افزایش سهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی امری لازم است تا فعالان و تولیدکنندگان کشاورزی با حمایت مالی دولت بتوانند نقش بیش‌تر و مؤثرتری را در این زمینه داشته باشند.

نقش موثر صندوق‌های غیردولتی در حمایت از توسعه بخش کشاورزی

وی یکی از مهم‌ترین اهداف تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی را تجمیع و تخصیص مطلوب منابع مالی برای افزایش نرخ رشد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و ساماندهی نیاز مالی و اعتباری تولیدکنندگان دانست و گفت: با توجه به لزوم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در سال‌های آتی، صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی می‌توانند کمک زیادی به تحقق این امر کنند. این صندوق‌های غیردولتی با ایجاد فضای مناسب سرمایه‌گذاری می‌توانند موجب تقویت فضای سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شوند. از طرف دیگر با توجه به مردم‌نهاد بودن آن‌ها، زمینه مشارکت هرچه بیش‌تر مردم را در فضای بخش کشاورزی فراهم می‌آورند.

فرهادیان افزود: هدف از تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی ایلام، حمایت از تشکیل سرمایه و تقویت حجم و کیفیت سرمایه‌گذاری، افزایش تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی استان لرستان است.

      

پرداخت یک‌هزار و 620 میلیارد ریال تسهیلات جهت تأمین سرمایه در گردش

وی در مورد تسهیلات پرداختی این صندوق طی سال‌های اخیر گفت:  تسهیلات پرداختی از ابتدای تشکیل صندوق تاکنون یک‌هزار و 620 میلیارد ریال بوده که به‌عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه عادی و ضروری جهت تأمین سرمایه در گردش سهامداران عضو صندوق پرداخت شده‌است. در این رابطه 120 هزار تن انواع نهاده‌های کشاورزی و دامی توسط سهامداران تأمین و توزیع شده‌است. گفتنی است، اکثر سهامداران خود تولیدکننده هستند و این نهاده‌ها در چرخه تولید قرار گرفته‌است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان ایلام افزود: همچنین در راستای اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال‌های 90، 91 و 93 تعداد 66 طرح به‌مبلغ 342 میلیارد ریال انعقاد قرارداد شده‌است.

وی اظهار داشت: تاکنون از محل اعتبارات آبیاری تحت‌فشار و بهسازی قنات‌ها نیز این صندوق به‌عنوان عاملیت طرح‌های عمرانی، یک‌هزار و 309 پروژه را در سطح 27 هزار هکتار به مبلغ یک‌هزار و 483 میلیارد ریال اجرا کرده‌است.

فرهادیان تصریح کرد: همچنین کمک به خرید میوه شب عید استان لرستان از طریق پرداخت تسهیلات در سال‌های 94 تا 98 به‌مبلغ 40 میلیارد ریال از طریق اتحادیه تعاون روستایی استان لرستان، کمک به تأمین و توزیع کود شیمیایی در زمان‌های بحرانی در سال‌های 92 تا 96 به‌مقدار 35 هزار تن و کمک به تشکل‌های عضو صندوق در زمان‌های بحرانی در زمینه‌های مختلف به‌منظور ادامه فعالیت از طریق پرداخت تسهیلات ضروری به‌ مبلغ 250 میلیارد ریال از دیگر فعالیت‌های ما بوده است.

وی همچنین برنامه‌های سال جاری صندوق را شامل موارد زیر دانست:

1- استمرار اعتبارات ماده 31 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که در سال 96 با مساعدت استاندار محترم لرستان موافقت‌نامه به‌مبلغ 230 میلیارد ریال تنظیم شد، ولی تخصیص آن به مبلغ 100 میلیارد ریال به اسناد خزانه داده شده‌است.

2- پیگیری اجرای ماده 12 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با فروش املاک مازاد به‌منظور تأمین سهم دولت.

3- افزایش سرمایه صندوق با جذب سرمایه سهامداران تا 750 میلیارد ریال.

4- تشکیل صندوق در تمامی شهرستان‌های استان لرستان با توجه به تفاهم‌نامه و مساعدت استاندار، ریاست سازمان جهاد کشاورزی و مدیرعامل محترم شرکت مادر تخصصی. در این رابطه با همکاری سازمان جهاد کشاورزی مطالعات کافی را انجام داده‌ایم و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و الیگودرز تشکیل شده‌اند.

5- توانمندسازی سهامداران از طریق ایجاد کارگروه‌های آموزشی در زمینه فعالیت‌های اثربخش.

6- سهامدار کردن تمامی تشکل‌های فراگیر بخش کشاورزی.

7-کمک به ایجاد زنجیره‌های تولید و محصولات کشاورزی از تولید تا بازار مصرف با ایجاد تشکل‌ها و تعاونی‌های محصولی دارای مزیت نسبی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =