قم

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم گفت: در راستای مفاد اصل 44 قانون اساسی موضوع واگذاری بخشی از امور و تصدیگری‌های دولتی به بخش خصوصی و تعاونی، شرکت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم به استناد ماده 12 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی و متعاقب آن مصوبات هیئت محترم دولت در استان با سرمایه‌ای بالغ‌بر 12 میلیارد ریال تشکیل شد و از بهمن‌ماه سال 86 شروع به فعالیت کرد.

سعید آشکار در گفت‌وگو با «روستانیوز» درباره فعالیت این صندوق اظهارداشت: فعالیت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم در راستای حمایت از تولید و تقویت تشکل‌های بخش کشاورزی است. نحوه اداره این صندوق به‌صورت شرکت سهامی خاص غیردولتی و با مشارکت 48 درصد سرمایه دولت و 52 درصد سرمایه تشکل‌های تولیدی در بخش کشاورزی استان قم است. همه تشکل‌های فراگیر در عرصه بخش کشاورزی استان عضو این صندوق هستند. درواقع این صندوق فراگیرترین تشکل بخش کشاورزی استان است. سرمایه صندوق درحال‌حاضر مبلغ 232 میلیارد و 390 میلیون و 430 هزار ریال است.

وی در ادامه به اهداف تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم اشاره و عنوان کرد: هدف از تشکیل این صندوق تجمیع و مدیریت بهینه منابع مالی، ارتقای نرخ رشد سرمایه‌گذاری و واگذاری بخش قابل‌توجهی از وظیفه تصدیگری دولت به صندوق‌ها بوده‌است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم در ادامه افزود: این صندوق طی سال‌های آغاز به کار خود فعالیت‌های مختلفی را انجام داده‌است که برخی از این فعالیت‌ها عبارتند از:

1- پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه کوتاه‌مدت برمبنای نیازهای سرمایه در گردش سهامداران؛

2- ارائه کمک‌های فنی و اعتباری در روش‌های نوین آبیاری تحت‌فشار؛

3- ارائه کمک‌های فنی و اعتباری در بخش‌های زراعت و باغبانی؛

4- ارائه کمک‌های فنی و اعتباری در بخش دام و طیور؛

5- ارائه کمک‌های فنی و اعتباری در بخش شیلات؛

6- مشارکت در تنظیم بازار میوه شب عید؛

7- حمایت از تشکل‌های بخش کشاورزی به‌منظور تنظیم بازار؛

8- تهیه تسهیلات ویژه و ضروری برای سهامداران از منابع بانکی و داخلیغ

9- حمایت از پروژه‌های تولیدی بخش کشاورزی از منابع صندوق توسعه ملی؛

10- کاهش‌دادن قیمت تمام‌شده نهاده‌ها در استان و کاهش نقش واسطه‌ها؛

11- ظرفیت‌سازی جهت جذب منابع اعتباری رسمی (بانک‌ها، منابع صندوق توسعه ملی و کمک‌های فنی و اعتباری سازمان جهاد کشاورزی و...)؛

12- تسهیلات بلاعوض برای خرید انواع ادوات کشاورزی و باغبانی؛

13- ارائه کمک‌های فنی و اعتباری در قنات؛

14- ارائه کمک‌های فنی و اعتباری در بهینه‌سازی مصرف آب.

15- از محل سفر مقام معظم رهبری به استان قم نیز مقرر شد کشتارگاهی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی احداث شود و صندوق عهده‌دار پرداخت سهم دولت به‌مبلغ دوهزار میلیون ریال شد. البته این کشتارگاه مدرن‌ترین و مجهزترین کشتارگاه صنعتی در استان است.

آشکار در ادامه به برنامه‌های شرکت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم (سهامی خاص) اشاره کرد و گفت: برنامه‌های این صندوق برای توسعه بخش کشاورزی استان شامل موارد زیر می‌شود: 

1- صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان 9 سال از فعالیت خود را پشت‌سر می‌گذارد و با توجه به منابع محدود خود توانسته‌است منشأ خدمات بسیار خوب و ارزنده‌ای در بخش کشاورزی باشد. این امر مدیریت صندوق را بر آن داشت تا با تعیین چارچوبی نسبت به تدوین سند راهبردی و برنامه پنج‌ساله اقدام کرده و در آن اهداف و فعالیت‌های راهبردی خود را تعریف کند تا با دیدی همه‌جانبه بتواند آینده روشنی را برای صندوق رقم بزند.

2- سهامدار کردن 100 درصدی تشکل‌های تولیدی بخش که در زمینه‌های دام، طیور، زراعت، باغبانی، صنایع تبدیلی، شیلات، منابع طبیعی و... فعالیت دارند.

3- وارد شدن غیرمستقیم (از طریق سهامداران) صندوق در سایر ظرفیت‌های اساس‌نامه، شامل صادرات و واردات محصولات تولیدی و تنظیم بازار.

4- بالا بردن پتانسیل صندوق به‌منظور جذب تسهیلات از منابع بانکی برای تشکل‌های بخش کشاورزی استان.

5- ایجاد مدل خدمت‌رسانی در صندوق مبتنی‌بر تجارب گذشته، برنامه‌های توسعه و ارتقای سطح خدمات مالی و اعتباری به سهامداران در راستای تحقق و تکمیل زنجیره‌های تولید و همچنین بهره‌مندی حداکثری سهامداران از منابع مالی و ظرفیت‌های فنی و تخصصی.

6- تدوین چشم‌انداز نیروی انسانی با مهارت و تفکر سیستمی برای صندوق.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =