روستا

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه کشاورزی زنان شهرستان بندرعباس درباره پیشینه و تاریخچه این صندوق گفت: صندوق حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی شهرستان بندرعباس در تاریخ 8/5/1390 با سرمایه اولیه یک‌میلیارد و 111 میلیون و 300 هزار ریال و تعداد 14 صندوق خرد با 474 نفر عضو به‌عنوان دومین صندوق شهرستانی کشور در اداره ثبت شرکت‌های بندرعباس به ثبت رسید.

بهار رحیمی در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار داشت: پس از گذشت هشت‌سال از فعالیت این صندوق، سرمایه آن با افزایش بیش از 42 برابر به مبلغ 47 میلیارد ریال و تعداد 35 صندوق خرد و یک‌هزار و 355 عضو رسیده‌است.

همچنین طی سال مالی کنونی 15میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت در زیربخش‌های کشاورزی به سهامداران پرداخت شده‌است.

تأمین مالی اعضای صندوق‌های اعتبارات خرد در راستای ایجاد اشتغال

وی با اشاره به این‌که فعالیت صندوق در حوزه تأمین مالی اعضای صندوق‌های اعتبارات خرد و در راستای ایجاد اشتغال و تقویت مشاغل است، گفت: افزایش دو برابری کارگاه‌های تولیدی که نتیجه تقویت سرمایه صندوق شهرستان با اعطای کمک‌های فنی و اعتباری به‌عنوان 49 درصد سهم دولت و جمع‌آوری 51 درصد سرمایه بخش خصوصی است، از مهم‌ترین دستاوردهای صندوق حمایت از توسعه کشاورزی زنان شهرستان بندرعباس به‌شمار می‌آید.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه کشاورزی زنان شهرستان بندرعباس در پاسخ به این پرسش که این صندوق چه برنامه‌هایی برای سال آینده دارد، اظهار داشت: برنامه‌هایی که صندوق برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌است، عبارتند از: 

1- تقویت کارگاه‌های تولیدی با حمایت و اعطای تسهیلات توسط نهادهای پشتیبان نظیر صندوق کارآفرینی امید و سایر مؤسسات تأمین مالی.

2- زیرپوشش قراردادن تمامی روستاهای بندرعباس جهت مشارکت بانوان در صندوق.

3- ایجاد بازارهای موقت و دائم در سطح روستا و شهرستان جهت فروش محصولات تولیدی.

4- تهیه و تدوین هفته‌نامه یا ماهنامه با موضوع فعالیت‌های صندوق در جهت معرفی صندوق به ارگان‌ها (استانداری، فرمانداری، بانک‌ها و...) و سایر روستاهایی که صندوق هنوز در آن‌جا احداث نشده‌است.

5- تولید با دیدگاه ایجاد زنجیره ارزش.

6- افزایش سطح آگاهی زنان تولیدکننده با تدوین برنامه‌های آموزشی متعدد در راستای مشاغل مورد نظر.

7- اجرای برنامه «یک روستا، یک کارگاه تولیدی» به‌ازای تمام روستاهای تحت‌پوشش صندوق برای حضور فعال‌تر و جمعی زنان عضو صندوق.

مشکل عدم اعطای مجوز بهداشت به محصولات تولیدی مشاغل خانگی

رحیمی با اشاره مشکلات پیش‌روی صندوق حمایت از توسعه کشاورزی زنان شهرستان بندرعباس اظهار داشت: عدم اعطای مجوز بهداشت به محصولات تولیدی مشاغل خانگی به‌دلیل پایین بودن سطح و متراژ کارگاه‌های ایجاد شده و نیز ضعف در بازاریابی و بازاررسانی محصولات تولیدی از مهم‌ترین مشکلات صندوق حمایت از توسعه کشاورزی زنان شهرستان بندرعباس به‌شمار می‌آید.

وی همچنین با اشاره به راهکارهای رفع این مشکلات گفت: اقدامی همچون اختصاص غرفه‌هایی در مبادی خروجی کشور جهت معرفی کالاهای تولیدی به توریست‌های خارجی (فرودگاه‌ها، اسکله‌های تجاری و سایر مرزهای خروجی کشور) ازجمله راهکارهای حل دغدغه‌های موجود است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه کشاورزی زنان شهرستان بندرعباس در پایان مهم‌ترین مطالبات خود را از مسئولان چنین برشمرد:

1- تهیه دستورالعمل اعطای مجوز بهداشت به کارگاه‌های کوچک مشاغل خانگی با متراژهای کم‌تر از 90 مربع و ابلاغ دستورالعمل تهیه شده به معاونت‌های بهداشت و درمان استان‌ها.

2- اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به تشکل‌های خصوصی در راستای حمایت از مشاغل خانگی در امر بازاریابی و بازاررسانی محصولات تولید شده.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =