زیوان

دهیار روستای زیوان با بیان این‌که طبق آمار رسمی این روستا حداقل یک‌هزار و 600 نفر جمعیت دارد، گفت: به‌دلیل همجواری با شهرک صنعتی شمس‌آباد که بزرگ‌ترین شهرک در خاورمیانه است، 90 درصد جمعیت این روستا کارگر هستند. همچنین مهاجرت معکوس در سال‌های اخیر به‌دلیل ارزانی ملک به‌شدت افزایش یافته‌ و این روستا سالانه شاهد هشت تا 10 درصد افزایش مهاجرت است.

به گزارش روستانیوز، احمدرضا خرسند امیری افزود: به‌دلیل قطع حقابه روستا از رودخانه کرج، کشاورزی و دامپروری در روستا متوقف شده‌است و سهم ‌آب روستا صرف سد امیرکبیر و تأمین آب شهر تهران می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت اشتغال در روستا ادامه داد: روستای زیوان به‌دلیل این‌که قطب صنعتی جنوب تهران است، ظرفیت ایجاد کارگاه‌های بسته‌بندی و صنعتی را دارد؛ از همین‌رو دهیاری درخواست دارد تا ارگان و سازمانی برای شناسایی ظرفیت اشتغال روستا به این منطقه بیاید؛ چراکه با ایجاد اشتغال در روستا جلوی مهاجرت نیز گرفته می‌شود و مردم برای یافتن شغل راهی شهر نمی‌شوند.

خرسند امیری با اشاره به اقدامات عمرانی انجام شده در روستا گفت: از سال 94 تا 96 با استفاده از پرداخت ارزش‌های افزوده اقداماتی مانند ساخت سالن ورزشی، ترمیم روکش آسفالت، آسفالت جاده‌ اصلی و تعویض لوله‌های آب انجام شده؛ اما از سال 97 تاکنون باتوجه به پایین آمدن ارزش افزوده لطمه‌ بزرگی به رشد و ساماندهی روستا وارد شده‌است. گفتنی است، این روستا منبع خاص درآمدی ندارد و وابسته به ارزش‌های افزوده است.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی روستا کمبود امکانات آموزشی است. مدرسه‌ روستا کوچک و تعداد دانش‌آموزان آن زیاد است. در روستا فقط یک مدرسه با 200 دانش‌آموز وجود دارد که در مقطع ابتدایی می‌توانند تحصیل کنند. کلاس‌ها مختلط و حداقل با 40 نفر دانش‌آموز برگزار می‌شوند. سطح کیفیت آموزشی بسیار پایین است و دانش‌آموزان یا ترک تحصیل می‌کنند یا مجبور به رفت‌وآمد با هزینه‌ شخصی به شهر حسن‌آباد هستند. دهیار روستای زیوان ادامه داد: توسعه امکانات آموزشی کم‌ترین کاری است که مسئولان می‌توانند برای مردم و کودکان روستا انجام دهند.

خرسند امیری درباره‌ انتظارات روستا از دستگاه‌های دولتی نیز گفت: برای تأمین هزینه نیازمند اعتبارات هستیم، بعضی طرح‌های عمرانی مانند زیباسازی آرامستان هنوز صورت نگرفته‌است، همچنین اگر یک هنرستان فنی و ‌حرفه‌ای در روستا باشد نیروی کار متخصص می‌شود و صنعت را گسترش می‌دهد.

به گزارش «روستانیوز»، زیوان از توابع شهرستان ری، بخش فشافویه، واقع در استان تهران است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =