روستا

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه با بیان این‌که دوهزار و 595 روستای استان دارای سکنه هستند، گفت: در این روستاها یک‌هزار و 660 نفر عضو دهیاری و پنج‌هزار نفر عضو شورای سیاست‌گذاری مشغول فعالیت هستند.

امیر خسروانی در گفت‌وگو با «روستانیوز» افزود: سیاست ما این است تا با توسعه گردشگری اشتغال پایدار در روستاها ایجاد کنیم که خوشبختانه در این مدت شاهد بودیم برخی از روستاها که سکنه زیادی ندارند، جمعیتشان افزوده شده و می‌کوشند تا از همین طریق کسب درآمد کنند.

خسروانی اضافه کرد: نوروز سال گذشته بیش از 20هزار نفر از روستای «هجیج» کرمانشاه دیدن کردند. در بیش‌تر روستاهای هدف گردشگری نیز آخر هفته‌ها بیش از 40 هزار نفر گردشگر می‌آید. در واقع ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی، زیست‌بوم روستایی و عشایری شرایطی را فراهم کرده تا هر ساله این استان مقصد خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی شود.

وی با اشاره به رویداد بین‌المللی گردشگری 2020 که سال آینده در ایران برگزار خواهد شد، گفت: از هم‌اکنون پیگیر برگزاری این رویداد در استان هستیم. روستاهای کرمانشاه در مناطق مختلف استان با آب‌وهوا و طبیعتی متفاوت از تنوع بسیاری برخوردارند که می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. روستاییان با ارائه محصولات خود در چنین نمایشگاه‌هایی به خودباوری می‌رسند؛ همچنین می‌توانند قابلیت‌ها و ظرفیت‌های روستا را ارائه دهند.

خسروانی ادامه داد: شش روستای هجیج، داریان، شرکان، نجار و نروی شهرستان پاوه و روستای بشی نوخاص شهرستان ثلاث باباجانی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند. همچنین 14روستای هدف گردشگری در استان کرمانشاه وجود دارد که هر یک از این روستاها برحسب یک ویژگی به‌عنوان هدف گردشگری انتخاب شده‌اند. البته روستاهای بیش‌تری در استان هستند که از لحاظ طبیعت، اقلیم و بافت سازه‌ای قابلیت تبدیل شدن به روستای هدف گردشگری را دارند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه افزود: آمار بیکاری در استان کرمانشاه 25 درصد بود که در رتبه دوم کشور قرار داشت، اما طی دو سال اخیر این آمار به 15 درصد رسید که قطعاً این کاهش آمار در کاهش بیکاری روستاییان نیز تأثیر داشته‌است.

وی با اشاره به سهم استان کرمانشاه از منابع ایجاد اشتغال روستایی گفت: در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ سهم استان از منابع ایجاد اشتغال در روستاها ۵۰۰ میلیارد تومان بود که تاکنون بودجه اختصاص‌یافته به متقاضیان شغل در روستاهای استان پرداخت شده‌است؛ علاوه‌بر این سهم 600 میلیارد تومان نیز برای مناطق زلزله‌زده تخصیص یافته است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه افزود: این اعتبارات به توسعه اشتغال پایدار در روستاها، توسعه کشاورزی مکانیزه، ارائه تسهیلات به مجتمع‌های بین‌راهی و... اختصاص یافت.

‌خسروانی ادامه‌داد: منابع خوب و ارزان قیمتی با نرخ 6/4 درصد به‌منظور ایجاد اشتغال پایدار روستایی اختصاص پیدا کرده‌است؛ همچنین در تفاهم‌نامه‌ای که بین بنیاد مستضعفان و معاونت توسعه روستایی ریاست‌جمهوری منعقد شد، منابعی از یکی از بانک‌ها با نرخ هشت‌درصد داریم و سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان به استان اختصاص پیدا می‌کند.

50 درصد از روستاییان کرمانشاه به کشاورزی مشغولند

وی در پاسخ به این‌که چند درصد از روستاییان استان به کشاورزی مشغولند، گفت: بیش از 50 درصد از روستاییان استان به کشاورزی و دامداری مشغولند. وجود خاک حاصلخیز و اقلیم‌های گرم، سرد و معتدل در استان امکان کشت اکثر محصولات کشاورزی و دامپروری را در منطقه فراهم کرده‌است. در این راستا از طرح‌های خوبی که شکل گرفت، طرح اصلاح نژاد دام، خرید وسایل و ادوات کشاورزی و ارائه خدمات مورد نیاز به روستاهاست که عمدتاً موجب گردش مالی و اقتصادی مناسب در سطح روستاهای استان شده‌است.

40 هکتار از اراضی کرمانشاه به کشت زعفران اختصاص دارد

خسروانی ادامه داد: کرمانشاه استانی چهار فصل است. اکنون در بعضی مناطق، مانند سرپل‌ذهاب و قصرشیرین خرما برداشت می‌شود، اما در برخی مناطق دیگر هنوز برف کوه‌ها آب نشده‌. همین ویژگی سبب تنوع محصولات استان شده، به‌طوری‌که حتی زعفران و زیتون که مخصوص استان کرمانشاه نیست، در برخی مناطق استان کشت می‌شود. گفتنی است، بیش از 40 هکتار از اراضی کرمانشاه به کشت زعفران اختصاص دارد.

این مسئول با اشاره به دیگر بخش‌های اشتغال روستایی در کرمانشاه اضافه کرد: تولید پوشاک در برخی روستاها با ارائه تسهیلات انجام می‌شود که تعداد زیادی در این زمینه مشغول به‌کار هستند. همچنین با توجه به این‌که کرمانشاه مهد ‌ساز و موسیقی است، کارگاه‌های ساختن سازهایی مثل تار، سه‌تار، تنبور و... رونق بسیاری دارد. گفتنی است در یکی از روستاهای کرمانشاه بیش از 50 کارگاه وجود دارد که در هر کارگاه بین چهار تا پنج نفر مشغول به‌کار هستند.

۲۴هزار و 200 خانه روستایی در مناطق زلزله‌زده ساخته شده‌است

وی درباره آخرین وضعیت روستاهای زلزله‌زده استان گفت: ۲۴هزار و 200 خانه روستایی در مناطق زلزله‌زده ساخته شده‌است که رکوردی چشمگیر محسوب می‌شود. همچنین 60 هزار نفر وام بلاعوض برای تعمیر و بازسازی خانه‌هایشان دریافت کرده‌اند.

خسروانی درباره کمبود بودجه دهیاری‌ها که گلایه برخی دهیاران را درپی داشته است، افزود: مجلس شورای اسلامی سال گذشته بخشی از بودجه دهیاری‌ها را به پرداخت یارانه اختصاص داد که امسال نیز مشکل برطرف و شرایط پرداخت بهتر شده‌است.

بیکاری مهم‌ترین عامل مهاجرت از روستا به شهر است

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه در پایان گفت: بیکاری مهم‌ترین عامل مهاجرت از روستا به شهر است که سیاست استان کرمانشاه تقویت زیرساخت‌های بوم‌گردی و گردشگری برای جلوگیری از این پدیده است. گفتنی است، کرمانشاه از لحاظ کشاورزی و گردشگری فرصت‌های بی‌بدیلی برای توسعه سرمایه‌گذاری دارد و سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این استان داشته باشند، ضمن ایجاد بسترهای لازم، به‌نحو بایسته و شایسته از ‌آن‌ها حمایت می‌شود.

به گزارش «روستانیوز»، کرمانشاه یکی از استان‌های کشور است که همواره از معضل بیکاری رنج برده‌ و نبود شغل که بیش‌تر به روستاییان آسیب می‌زند، سبب شده 300 تا 400 روستای این استان خالی از سکنه شود. این درحالی است که این استان از نظر موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای متنوع می‌تواند هر ساله تعداد قابل‌توجهی از گردشگران را در ایام تعطیل بهار و تابستان راهی بخش‌های مختلف خود کند. بسیاری از گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی کرمانشاه را با نام طاق‌بستان و بیستون می‌شناسند، اما واقعیت است که کرمانشاه مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است که به‌خوبی معرفی نشده‌. یکی از این جاذبه‌های مهم، روستاهای کهن و زیبای این دیار است که 14 مورد آن به‌عنوان روستاهای هدف گردشگری معرفی شده‌؛ از همین‌رو مسئولان این استان در تلاشند با توسعه زیرساخت‌های گردشگری و بوم‌گردی، ضمن ایجاد امنیت کاری در روستاها، جمعیت شهرنشینی را نیز به توازن برسانند./

گزارش از زهرا اشرف‌زاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =