عشایر

نماینده مردم شهرستان های لردگان و خانمیرزا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عشایر در سطح ملی مظلوم هستند، گفت: به جایگاه عشایر در سطح ملی کمتر توجه می‌شود و باید راهی پیدا شود تا بخشی از این بی توجهی‌ها جبران شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، محمد خالدی در جلسه شورای عشایر استان چهارمحال و بختیاری گفت: توجه به زیرساخت های لازم از جمله جاده و بهداشت و امنیت در جامعه عشایر کمرنگ است و نخستین کاری که باید برای عشایر انجام شود، جاده‌های محل تردد آنها اصلاح شود.

وی، با تاکید بر اینکه نگاه به عشایر در دنیای امروز متفاوت است، اظهار داشت: امروزه دنیا به سمتی پیش می‌رود که عشایر را یکجا نشین کند.
نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تاکید بر فعال شدن یک نهاد حمایتی در حوزه عشایر گفت: این نهاد به منظور ایجاد امنیت خاطر و حمایت از جامعه عشایری فعال شود.

علی کاظمی باباحیدری اظهار داشت: عشایر در جامعه کنونی در بخش‌های مختلف نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند، که باید جایگاه عشایر در کشور حفظ شود تا این جمعیت به جمعیت روستایی تبدیل نشود.

وی به ارتباط مجلس و سازمان امور عشایر در سال های گذشته و تشکیل فراکسیون عشایری اشاره کرد و گفت: با تشکیل این فراکسیون در اسناد بالادستی در کنار نام روستا، عشایر هم اضافه شده است.
کاظمی باباحیدری، با اشاره به وضعیت توپوگرافی استان و همچنین جمعیت عشایری افزود: مناطق عشایری استان دارای پراکندگی زیادی است و این امر میطلبد که به جامعه عشایری استان توجه بیشتر شود.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه افزود: جمعیت عشایری استان در شهرستان های لردگان، بروجن، اردل، کیار ، بروجن و کوهرنگ پراکنده هستند.

سید راشد جزایری افزود: استقرار تیم های بهداشت و درمان، اقدامات و فعالیت های بهدشات محیط و پیشگیری و مبارزه با بیماری و برقرار ایستگاه‌های فشار خون از مهمترین اقدامات درمانی در حوزه عشایری استان است.

وی گفت: در راستای اجرای برنامه های بهداشت و درمان در مناطق عشایری استان توزیع دارو و اکسیناسیون به صورت رایگان در حال انجام است.

جزایری با اشاره به وجود یکهزار و ۲۰۰ چشمه آب در مناطق عشایری استان افزود: ۲۰۰ چشمه از این تعداد بهسازی و ۲۲ مورد نمونه‌گیری از آب آشامیدنی مناطق عشایری استان انجام شده است.

به گفته وی، راه اندازی ۴۲ خانه بهداشت سیاردر شهرستانهای که دارای جمعیت عشایری هستند در اولویت قرار دارد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در این استان ۱۰۰ هزار نفر در قالب ۱۴ هزار و ۶۵۰ خانوار عشایری زندگی می‌کنند، این جمعیت عشایری ۲۵ درصد کل تولیدات دامی استان را تولید می‌کنند.

علی شهریارپور با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه ارتقای سطح برخورداری عشایر، افزایش بهره‌وری نظام تولید، افزایش آموزش‌های رسمی برای عشایر مورد توجه قرار گرفته، گفت: اعتبارات هزینه‌ای اداره‌کل امور عشایر این استان از ۲۵ میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال به ۳۹ میلیارد و ۹۳۰ میلیون ریال افزایش پیداکرده است.

وی افزود: اعتبارات تملک دارایی‌ اداره‌کل امور عشایر استان نیز در سالجاری به ۲۴۰ میلیارد ریال رسیده است.

چهارمحال و بختیاری پس از فارس دومین جمعیت عشایری کشور با بیش از ۱۲۶ هزار نفر جمعیت را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =